Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.
Projekt w ramach Erasmusa+ młodzież realizuje od września 2020 wspólnie ze szkołami z Włoch, Portugalii, Anglii, Turcji i Szwecji.
- Tematyka "C.C.A. Climate Change Awareness" jest związana z zainteresowaniami uczniów i nauczycieli - mówi Joanna Lisewska, nauczycielka języka angielskiego i zarazem koordynatorka Erasmus+ w VI LO. - Celem projektu jest zwiększenie świadomości uczniów w kwestii zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju. W grudniu ub. roku miała odbyć się wizyta szkół partnerskich w Bydgoszczy, poświęcona jakości powietrza. Niestety, pandemia pokrzyżowała plany. Wszystkie zaplanowane wyjazdy zagraniczne zostały przesunięte na nowy rok szkolny.
Międzynarodowe spotkanie na Teamsie
Stąd licealiści z “szóstki” przenieśli swoją aktywność do internetu. Cała grupa projektowa pracowała na platformie eTwinning. Zwieńczeniem tej pracy było międzynarodowe spotkanie na Teamsie.
- W ciągu trzech dni odbyło się 15 wspólnych lekcji. Uczestniczyło w nich ponad 70 uczniów i 15 nauczycieli z wszystkich krajów - mówi Joanna Lisewska. - Online odbyły się zajęcia integracyjne oraz lekcje biologii poświęcone powietrzu, jego jakości i wpływie na zdrowie. Były zajęcia w czasie, których uczniowie w grupach międzynarodowych zaprojektowali plakaty do kampanii poświęconej czystemu powietrzu, a także debata na temat: “Państwo powinno ograniczyć zużycie energii przez indywidualnych odbiorców”, przeprowadzona przez uczniów, którzy wcześniej w ramach eTwinning wzięli udział w cyklu warsztatów debatanckich z trenerem ze Słowenii.
Uczniowie VI LO w Bydgoszczy stawiają na ekologię
Działań ekologicznych, które podjęli uczniowie VI LO, było znacznie więcej. Szkoła ma na Facebooku fanpage “Ekovilo”, gdzie prezentuje swoje ekologiczne aktywności. A jest ich sporo.
- Uczestniczyliśmy, m.in., w Dniu Ziemi, Dniu Drzewa, Dniu Wody, a w Rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski nasza szkoła zajęła drugie miejsce wśród bydgoskich szkół - wylicza Agnieszka Mądzielewska-Jagodzińska, nauczycielka biologii w VI LO. - Uczniowie brali też udział w szkolnych konkursach ekologicznych i Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej. Sadzili także drzewa na terenie szkoły.
Uczniowie prowadzili zajęcia integracyjne, stworzyli quizy, prezentacje, filmy, wirtualny escape room, a nawet poprowadzili lekcję ze szkolnego laboratorium - mówi Joanna Lisewska, nauczycielka języka angielskiego i koordynatorka Eramsus+ w VI LO w Bydgoszczy.
Ponadto młodzież w ramach Erasmusa+ przygotowała po angielsku zajęcia z biologii.
- Uczniowie prowadzili zajęcia integracyjne, stworzyli quizy, prezentacje, filmy, wirtualny escape room, a nawet poprowadzili lekcję ze szkolnego laboratorium - mówi Joanna Lisewska.
Zwieńczeniem tych działań było niedawno przyznanie VI LO tytułu EKO-SZKOŁY 2021 w II edycji ogólnopolskiego projektu “Eko-Szkoła”.
Sami uczniowie nie kryją zadowolenia. - Już w I klasie dołączyłam do grupy Erasmusa+, ale "C.C.A. Climate Change Awareness" to był mój pierwszy projekt, w który się zaangażowałam - mówi Zosia Chrobot, uczennica już klasy IIIb. - Zmiany klimatyczne to ważny temat i uznałam, że warto zgłębić wiedzę. Poza tym bardzo zainteresował mnie cykl wymian międzynarodowych. To świetna okazja, by podszlifować język angielski.
Pracy było sporo. - Najpierw musieliśmy zrobić research, wyszukać wiarygodne źródła - mówi Zosia. - Razem z koleżanką opracowałyśmy też wirtualny escape room, by oprowadzić kolegów z innych krajów po Bydgoszczy. Były też lekcje z biologii na temat aparatów szparkowych - tu chodziło o wymianę gazową roślin, czy lekcje np. na temat aplikacji o stanie powietrza na całym świecie. To wszystko przygotowywaliśmy w języku angielskim, więc należało również zadbać o poprawność gramatyczną wypowiedzi.
