Wszystko wskazuje na to, że jeszcze wiele lat bydgoszczanie poczekają na stworzenie alternatywnej drogi dojazdowej do Fordonu i udrożnienie ruchu na wylotowej trasie z Bydgoszczy w kierunku Torunia i Warszawy. Miasto zamówiło właśnie projekt rozbudowy pierwszego odcinka. Zważywszy, że to dopiero etap projektowy (na którego wykonawca ma dwa lata) jednego z kilku odcinków skomplikowanej budowy, na którą trzeba znaleźć pieniądze poza gminną kasą, można sobie wyobrazić perspektywę realizacji.
Trasa WZ w Bydgoszczy to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna, od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulica Fordońską. Cała docelowo będzie miała długość 8,6 km i budowana będzie etapami.
Dwie jezdnie, nowe skrzyżowania
Jej rozbudowa, obok modernizacji ul. Nakielskiej została uznana przez bydgoszczan za jedną z priorytetowych inwestycji drogowych (ściślej, przegrała z Nakielską we wskazywaniu tych priorytetów przez mieszkańców - przyp. red). W ostatnich latach dla tego zadania opracowana została koncepcja, którą UMB poddawał kilkuetapowym konsultacjom.
To też może Cię zainteresować
Ostatecznie wybrany wariant zakłada rozbudowę trasy do dwóch jezdni, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami z ulicą Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Jej częścią będzie też nowy wiadukt łączący ulice Kamienną z Lewińskiego.
- Teraz zamawiamy dokumentację projektową rozbudowy I odcinka trasy WZ od ul. J. Lelewela do Łęczyckiej. Wykonawca na przygotowanie kompletu materiałów wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) będzie miał około 2 lat - zapowiada ratusz.
Estakada nad al. Wyszyńskiego
Koncepcja zakłada rozbudowę newralgicznego odcinka trasy, gdzie występują największe natężenia ruchu, do dwóch jezdni. Nad al. S. Wyszyńskiego planowana jest estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd na kierunku wschód-zachód. W założeniu są ponadto wybudowanie tuneli dla pieszych na wysokości ul. Lelewela oraz Gajowej, przebudowa kładki w rejonie ul. Morskiej umożliwiająca przejście także nad torami kolejowymi i trasą W-Z oraz rondo turbinowe na połączeniu z ul. Łęczycką. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję tzw. ulicy głównej ruchu przyspieszonego. Rozbudowana zostanie niezbędna infrastruktura towarzysząca, w tym oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, elementy związane z transportem publicznym, ruchem rowerowym i pieszym, rozbudową systemu ITS oraz ustawienie ekranów chroniących przed hałasem. Dla tak przygotowanej koncepcji już przed trzema laty Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową.
Najpierw będzie Nakielska
Miasto na dokumentację przeznaczyło 1,6 mln zł. Równocześnie z pracami nad projektem będzie wnioskować o zewnętrzne środki na realizację prac budowlanych. Zdaniem ratusza, rozpoczęcie inwestycji jest możliwe tylko po zapewnieniu środków centralnych lub unijnych.
- Unijne fundusze na lata 2021-27 w pierwszej kolejności wykorzystamy na rozbudowę ul. Nakielskiej oraz rozbudowę dróg rowerowych. Przy podziale kolejnych środków centralnych na drogi, będziemy aplikować właśnie o dofinansowanie tego zadania - czytamy w komunikacie na stronie internetowej bydgoszcz.pl, na podstawie której sporządziliśmy to opracowanie.
Zobacz wideo: Bydgoskie Klasyki Nocą przyciągnęły fanów motoryzacji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Widzowie dopatrują się romansu w TzG! Drobne gesty zdradzają wszystko
- Ścibakówna nie wywodzi się z wyższych sfer. Tego nie wiedzieliście o żonie Englerta
- Od sutenerki i żony gangstera do celebrytki. Tak Kaźmierska pięła się na szczyt
- Padliśmy, gdy zobaczyliśmy z bliska stopy Heleny Vondrackovej! Ten widok poraża