Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kanał Bydgoski - przepłyną po nim co najwyżej kajaki i łódki? Ministerstwo nie ma innych planów

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Czy Kanał Bydgoski ma potencjał do obsłużenia większych jednostek wodnych czy będzie tylko turystyczną atrakcją, na której pojawiać się będą łódki i kajaki?
Czy Kanał Bydgoski ma potencjał do obsłużenia większych jednostek wodnych czy będzie tylko turystyczną atrakcją, na której pojawiać się będą łódki i kajaki? Arkadiusz Wojtasiewicz
W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030. Kanał Bydgoski w tych planach właściwie nie istnieje.

Odkrywamy Bydgoszcz, odcinek 1

od 16 lat

Po niemal roku Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska otrzymało odpowiedź na pytania i uwagi dotyczące Drogi Wodnej E-70 i żeglowności Kanału Bydgoskiego. Stowarzyszenie przekazało swoje wnioski dotyczące „Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Bydgoszczy”. Stanowisko ministerstwa jest niepokojące - w najbliższych latach nie ma planów, uczynienia z Kanału Bydgoskiego czegoś więcej niż szlaku turystycznego dla kajaków i małych łodzi. Jak to się ma do ambitnych planów stworzenia w podbydgoskim Emilianowie portu multimodalnego?

To Cię może też zainteresować

- W analizach popytu(...) wskazano na potencjał Kanału Bydgoskiego w kontekście turystki wodnej – stanowiącej jedną z najatrakcyjniejszych form rekreacji. Podkreślono, że w celu turystycznego wykorzystania szlaków wodnych konieczne jest zapewnienie przede wszystkim odpowiednich warunków nawigacyjnych. Prowadzenie pasażerskiego transportu wodnego śródlądowego przy wykorzystaniu małych statków śródlądowych wymagana głębokości tranzytowej na poziomie
co najmniej 1 metra. Takie parametry – według zapisów Studium – powinny być zachowane m.in. na Kanale Bydgoskim - czytam w piśmie MI.

- To bardzo złe wiadomości dla miasta, okazuje się bowiem że połączenie Wisła-Odra przez Bydgoszcz nie jest w ogóle uwzględniane w planach ministerstwa. Z pisma wynika, że ministerstwo nie bierze pod uwagę Kanału Bydgoskiego jako szlaku wodnego, który ma potencjał gospodarczy. Traktuje go bardziej jako atrakcję turystyczną - twierdzi Piotr Cyprys, prezes Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska.

Sami zmarginalizowaliśmy Kanał Bydgoski?

Piotr Cyprys uważa, że "paliwa" ministerstwu dały opinie Miejskiej Pracownic Urbanistycznej, która stoi na stanowisku, że Kanał Bydgoski z racji swoich ograniczeń nie ma szans na bycie szlakiem dla dużych transportów przemieszczających się drogą wodną, a ewentualne dostosowanie kanału do żeglowności wymagałoby nie tylko potężnych inwestycji, ale być może ingerencji w zabytkową strukturę kanału.

Konflikt stanowisk między SMB a MPU wybuchł, gdy ministerstwo negatywnie zaopiniowało projekt „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Bydgoszczy”, ponieważ w dokumencie nie zakładano dostosowania drogi wodnej E-70 do czwartej klasy żeglowności (ma drugą).

Anna Rembowicz-Dziekciowska argumentowała wtedy, że "nie przewidzieliśmy i nie przewidujemy dostosowania Kanału Bydgoskiego i Brdy do IV klasy żeglowności, ponieważ wymagałoby to zmiany szeregu parametrów, co wiązałaby się z koniecznością całkowitej przebudowy kanału". Z kolei SMB wskazuje, że nikt nie oczekiwał przebudowy kanału, tylko zastosowania tzw. bypassów, które umożliwiłyby żeglugę bez ingerencji w zabytek hydrotechniki.

Port multimodalny powstanie... w Toruniu?

- Obniżenie rangi kanału i brak planów wykorzystania gospodarczego szlaku między Odrą a Wisłą przez Bydgoszcz sprawia, że zagrożony jest projekt budowy terminalu multimodalnego w Emilianowie. Z pisma wynika, że żeglowność na Wiśle ma być zapewniona do Torunia. Czy to sygnał, że to w tym mieście ma powstać port? - obawia się prezes SMB.

- W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030. Efektem realizacji Programu będzie utrzymanie możliwości wykorzystania dróg wodnych dzięki realizacji inwestycji na Odrzańskiej Drodze Wodnej i na Wiśle na odcinku od Portu Morskiego Gdańsk do Torunia. KPŻ2030 przyczyni się do rozwoju sektora żeglugi śródlądowej poprzez działania mające na celu kształtowanie warunków na rzecz rozwoju terminali śródlądowych. Realizacja
założeń dokumentu przyczyni się do poprawy ochrony środowiska poprzez obniżenie emisyjności statków żeglugi śródlądowej i rozwój systemów zarządzania ruchem - czytamy w piśmie.

Warto wiedzieć:

Międzynarodowa droga wodna E70 – śródlądowa droga wodna łączy belgijską Antwerpię z litewską Kłajpedą i jest jednym z ważniejszych szlaków wodnych z zachodu na wschód. W naszym kraju jej szlak wiedzie od śluzy Hohensaaten Ost przez Odrę do Kostrzyna, gdzie łączy się z drogą wodną Odra-Wisła, a następnie prowadzi Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Wisły i Zalewu Wiślanego aż do granic z Obwodem Kaliningradzkim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo