Radosław Ginther w imieniu mieszkańców Osowej Góry zwrócił się do prezydenta w interpelacji z dwoma prośbami. Pierwsza to rozszerzenie systemu BRA przez rozszerzenie go o stacje na osiedlu (ostatnie znajdują się na Czyżkówku). Druga dotyczy przedłużenia trasy rowerowej na Osowej Górze od Kolbego/Rekinowej do ul. Sztormowej.
W odpowiedzi zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz przypomniał, że obecnie w mieście funkcjonuje „system pomostowy”. Od kilku lat drogowcy podpisują roczną umowę z wybranym operatorem na obsługę BRA w oparciu o istniejące stacje i rowery. Obecna wygasa 31 października. „W związku z tym prośba o umieszczenie stacji BRA na osiedlu Osowa Góra będzie mogła zostać rozpatrzona na etapie planowania ewentualnego nowego systemu współdzielonych rowerów, który mógłby funkcjonować po 2024 roku” – odpowiada Mirosław Kozłowicz.
W przypadku drogi rowerowej wyjaśnia, że ulica Rekinowa na odcinku od Kolbego do Wielorybiej znajduje się w strefie ograniczonej prędkości do 30 km/h, a współcześnie w takich nie buduje się wydzielonej od ruchu samochodowego infrastruktury rowerowej. O tę trasę, ale i plan dotyczący funkcjonowania roweru miejskiego w 2025 r., w tym możliwość pojawienia się nowych stacji i rowerów, zapytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Wojciech Nalazek, p.o. dyrektora, odpowiedział, że działania miasta i ZDMiKP nastawione są na rozwój infrastruktury w mieście, a w ostatnim czasie podpisano kolejne umowy z tego zakresu na ponad 30 mln zł.
– Obecnie Bydgoski Rower Aglomeracyjny na terenie Bydgoszczy to 62 stacje, w tym:
- 53 wynikające z obecnej Umowy z ZDMiKP;
- 6 stacji wystawionych z własnej inicjatywy Wykonawcy Systemu BRA;
- 3 stacje sponsorskie wystawione w ramach inicjatywy lokalnych Przedsiębiorców (Ikea, Galeria Pomorska, Park Przemysłowy Toruńska).
Docelowo system BRA miał obejmować zasięgiem znacznie większy obszar miasta, lokalizacja ponad 100 stacji była wynikiem konsultacji ze środowiskiem rowerowym reprezentowanym przez Zespól ds. polityki rowerowej funkcjonujący przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy – informuje Wojciech Nalazek.
Jak dodaje, plany rozbudowy systemu do ponad 100 stacji cały czas są aktualne, ale ich realizacja jest ściśle uzależniona od zainteresowania (to jest niższe niż w pierwszych latach funkcjonowania) oraz posiadanych środków finansowych na ten cel. System nazywany jest pomostowym, bo z założenia miał być łącznikiem do czasu budowy „systemu BRA nowej generacji”. Jak mówi dyrektor, na teraz nie ma jeszcze decyzji co do 2025 roku.
– Jest przygotowywana koncepcja nowego Systemu BRA zakładająca zmiany nie tylko w zakresie lokalizacji potencjalnych nowych stacji (nowe obszary, zagęszczenie obszarów o największej liczbie wypożyczeń), ale również oparcia Systemu o coraz bardziej powszechne rowery VI generacji umożliwiające dokonanie wypożyczeń bez konieczności obsługi tradycyjnych stacji dokujących, rowery posiadające GPS oraz panel obsługowy jako element stałego wyposażenia. Docelowy kształt nowego Systemu BRA przed wdrożeniem będzie z pewnością przedmiotem wielu konsultacji ze wspomnianym wcześniej środowiskiem cyklistów – deklaruje Wojciech Nalazek.
– Obecnie poszukujemy zewnętrznego programu pomocowego (wsparcia finansowego) dla tego typu systemów, ponieważ szacowany koszt wdrożenia nowego Systemu BRA przekracza 16 mln złotych – zaznacza.
