Zobacz wideo: Zimowe atrakcje Bydgoszczy w sezonie 2021/2022.
Gastronomik uzyskał status “Dobrej praktyki” za dwa projekty. Pierwszy to „Najważniejsza w życiu historia jest pisana smakiem w zaciszu własnej kuchni”, którego inicjatorką i koordynatorką była Beata Lewińska, nauczycielka praktycznej nauki zawodu. Drugi to „Sztuka ma wiele twarzy”. Tu uczniów do udziału w projekcie zachęciła Małgorzata Grynienko, nauczycielka plastyki, pracująca też w szkolnej bibliotece.
W ramach pierwszego projektu w gastronomiku zorganizowano konkurs.
Przepisy naszych babć i sztuka mogą być inspiracją przy tworzeniu dań i ciast
- W czasie nauki zdalnej chodziło o zachęcenie uczniów do promocji swoich rodzinnych tradycji w przygotowaniu dań i wypieków oraz odkrycia zapisków kulinarnych ze starych babcinych zeszytów - mówi Justyna Ormanowska, dyrektor ZSG-H. - Młodzież, a mamy też uczniów z Mongolii, Azerbejdżanu czy Rosji, przygotowała prezentacje multimedialne pokazujące, jak krok po kroku można wykonać konkretne danie, potem musiała je wykonać i zaprezentować. Prace, które powstały na “zdalnym”, były bardzo ciekawe i zostały opracowane w formie broszury. W sumie pojawiły się potrawy z kuchni różnych narodów np. polska babka ziemniaczana według przepisu z 1950 r., danie wielkanocne z Armenii - ryż z bakaliami i orzechami czy litewski chłodnik z botwinką.
Status „Dobrej praktyki” przyznano też za projekt gastronomika „Sztuka ma wiele twarzy”. Tu tworząc swoje kulinarne prace uczniowie inspirowali się dziełami znanych artystów z różnych dziedzin sztuki.
- Najchętniej wybieranym okazał się obraz „Słoneczniki” Vincenta van Gogha oraz „Krzyk” Edvarda Muncha - mówi Justyna Ormanowska. - Młodzież zmierzyła się też z wielkimi dziełami architektury. W formie tortu powstała np. Krzywa Wieża w Pizie czy Wieża Eiffla. Cieszymy się, że wysiłek nauczycieli i uczniów został doceniony w skali ogólnopolskiej.
Brawa dla Budowlanki. Nowy kanał Art Akcje na YouTube zauważony w kraju
Powody do radości ma też Zespół Szkół Budowlanych w Bydgoszczy. Szkoła uzyskała status “Dobrej praktyki” za projekt Art Akcje. Z potrzeby nauki zdalnej stworzyły go dla uczniów dwie nauczycielki: Klaudia Wiechecka - prowadzi w budowlance lekcje z przedmiotu pracownia projektowania wnętrz - i Daria Maćkowska, nauczycielka praktycznej nauki zawodu i plastyki. Obie panie uczą sztuki młodzież kształcącą się w zawodach technik renowacji elementów architektury z innowacją architektura wnętrz. By uatrakcyjnić młodzieży lekcje zdalne, uruchomiły kanał Art Akcje na YouTube, gdzie prezentowały filmiki instruktażowe. Uczniowie mogli się z nich dowiedzieć np. jak wykonać walentynkowe dekoracje z zimnej porcelany, polichromię lub fajnie zapakować prezent.
- Kanał na YouTube wciąż działa. Jego prowadzenia uczyłyśmy się praktycznie od podstaw. Dla nas to też było nowe doświadczenie w czasie nauki zdalnej - mówi Klaudia Wiechecka. - Zależało nam na uatrakcyjnieniu lekcji zdalnych uczniom i to się udało. Filmiki przygotowywałyśmy w swoim czasie wolnym w weekendy, bo to dość czasochłonne zajęcie. Nie spodziewałyśmy się, że ten projekt zostanie zauważony i doceniony na arenie ogólnopolskiej. To nas dodatkowo mobilizuje i już mamy kolejne pomysły. Co ważne, z tych materiałów można korzystać na lekcjach nawet jak nie ma nauki zdalnej.
Gala V edycji Konkursu Szkoła Zawodowa Najwyższej Jakości, współfinansowana przez Samorząd Województwa Mazowieckiego i Grupę ANG S.A., odbyła się w Warszawie. Jej organizatorem była Fundacja Fundusz Współpracy. W konkursie wzięły udział 44 szkoły z całej Polski, 38 z nich otrzymało tytuł "Dobrej praktyki".
