Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekslibris był kiedyś podpisem

Przemysław Przybylski
Ekslibris pojawił się wcześniej niż druk. Początkowo był prostym znakiem, informującym, do kogo należy rękopis. Później przerodził się w sztukę i dziś jest dowodem na to, że osoba, która oznacza nim swoje zbiory, kocha książki. Bydgoskie Muzeum Okręgowe zaprasza nie tylko bibliofilów.

Ekslibris pojawił się wcześniej niż druk. Początkowo był prostym znakiem, informującym, do kogo należy rękopis. Później przerodził się w sztukę i dziś jest dowodem na to, że osoba, która oznacza nim swoje zbiory, kocha książki. Bydgoskie Muzeum Okręgowe zaprasza nie tylko bibliofilów.

<!** Image 2 align=right alt="Image 84348" >Ex libris po łacinie znaczy - z książek, w domyśle - z książek czyichś. To nic innego, jak znak własnościowy. Najczęściej jest ozdobną grafiką z imieniem i nazwiskiem lub inicjałami właściciela księgozbioru. Także instytucji. Typowy ekslibris to mała karteczka przyklejona na wewnętrznej stronie okładki. Bywa też, że jest pieczątką.

Oznaczanie ekslibrisem swoich zbiorów świadczy o szacunku dla książki. Kto jeszcze to robi? W zasadzie tylko, ci których nazywamy bibliofilami. Dziś ekslibris jest bowiem bardziej małą formą graficzną niż znakiem własnościowym. Ma również bardziej prozaiczny charakter. Powinien motywować do podobnej dbałości i terminowego zwrotu osobę, która książkę wypożyczyła. Rolą ekslibrisu jest także zabezpieczanie przed kradzieżą lub zatraceniem. Pięknie wykonany lub należący do znanej osoby podnosi wartość książki.

<!** reklama>Pierwsze ekslibrisy jako oznaczenia własnościowe pojawiły się w Polsce w drugiej połowie XIV w. na kartach rękopisów. Początkowo określały tylko, do kogo należy manuskrypt, ale go nie zdobiły.

<!** Image 5 align=right alt="Image 84355" >Dopiero sto lat później pojawiły się ekslibrisy, które były dziełami sztuki i podnosiły wartość oraz estetykę rękopisów. Najstarszymi malowanymi ekslibrisami, jakie się zachowały, są herby Bogoria i Szeliga. Właśnie motywy heraldyczne były pierwszymi inspiracjami dla twórców znaków właścicielskich.

Do XIX w. tworzono także superekslibrisy. Były to książki oprawione w skórę bądź safjan, z tłoczonym na okładce znakiem właściciela. Są różne techniki wykonywania ekslibrisów - akwaforta, linoryt, miedzioryt, drzeworyt, sucha igła. Mistrzem znaków właścicielskich był Albrecht Durer, niemiecki malarz i grafik, żyjący na przełomie XV/XVI w., uważany za jednego z najwybitniejszych artystów doby renesansu.

Kolekcja ekslibrisów, jaką posiada bydgoskie muzeum, jest dopełnieniem zasadniczych zbiorów jego działu graficznego. Należą do nich: polska grafika współczesna, grafika nowoczesna z lat 1900-1939 i grafika twórców bydgoskich. Kolekcja liczy 777 pozycji, autorstwa ponad trzydziestu grafików. W zbiorze dominuje zespół rycin Wojciecha Jakubowskiego, liczący 448 pozycji, ujętych w 8 tek i uzupełniony pojedynczymi znakami książkowymi.

Na ekspozycję wybrano czternaście zespołów autorskich, obrazujących rozwój ekslibrisu w dwudziestoleciu międzywojennym, podczas okupacji oraz w czasach już współczesnych. Na wystawie zaprezentowanych zostanie 244 księgoznaków.

<!** Image 3 align=right alt="Image 84348" >W dwudziestoleciu międzywojennym nastąpił dynamiczny rozwój ośrodków graficznych. Na ekspozycji przybliżona zostanie twórczość wybitnych warszawskich grafików, Stanisława Ostoi-Chrostowskiego i Tadeusza Cieślewskiego syna. Byli oni członkami Stowarzyszenia Artystów Grafików „Ryt”, które wywarło ogromny wpływ na rozwój polskiego drzeworytu. W dorobku tych twórców ekslibris był ważnym sposobem, świadczący o szczególnym zainteresowaniu książką i jej zdobnictwem oraz książką jako symbolem. Drzeworytnicze księgoznaki tych grafików różnią się formą, treścią oraz rozwiązaniami technicznymi. Subtelne, dekoracyjnie stylizowane i drobiazgowo cięte ryciny Chrostowskiego kontrastują z niespokojnymi, fantazyjno-surrealistycznymi miniaturami Cieślewskiego.

<!** Image 6 align=right alt="Image 84355" >Współczesne ekslibrysy zaprezentowane zostaną w pracach Wiktora Langnera i Bornisława J. Tomeckiego. Ekslibrisy tego pierwszego przypominają pieczęcie.

Środowisko artystyczne Bydgoszczy reprezentują znaki własnościowe Franciszka Konitzera, Stanisława Brzęczkowskiego oraz księgoznaki Bronisława Z. Nowickiego, Łukasza Płotkowskiego i Stanisława Lejkowskiego, realizowane od lat 50. do 80. ubiegłego stulecia.

Co gdzie kiedy?

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy. Wystawa „Od Stanisława Ostoi-Chrostowskiego do Wojciecha Jakubowskiego. Ekslibris ze zbiorów Muzeum Okręgowego”. Otwarcie 17 maja, godz. 18.00 w Spichrzach przy ul. Grodzkiej 7-11. Wystawa czynna do 31 lipca 2008 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!