W środę, 17 listopada, o godzinie 18.00 Muzeum Okręgowe zaprasza na otwarcie wystawy „Magia grafiki japońskiej”.
<!** Image 2 align=none alt="Image 160547" sub="Wśród ponad stu dzieł zgromadzonych na wystawie „Magia grafiki japońskiej” prezentowane są różne techniki. Jedną z nich jest akwatinta, którą posługuje się Noriko Ogawa w pracy pt. „Przestrzeń II” ">„Grafika, ze względu na charakter japońskiego pisma, była jakby drugim językiem narodowym, choć od kaligrafii do prawdziwej sztuki drzeworytniczej epoki Ukiyo-e minęły wieki” - słowa szefującego Stowarzyszeniu Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie prof. Witolda Skulicza, dobrze oddają miejsce grafiki w kulturze Kraju Kwitnącej Wiśni oraz jej siłę oddziaływania na sztukę innych kultur. Cenne jest więc to, że - za sprawą wystawy „Magia grafiki japońskiej”, pochodzącej ze zbiorów wyżej wymienionego triennale oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha - możemy sobie te wpływy uświadomić. Tym bardziej że twórczość patrona bydgoskiego muzeum, Leona Wyczółkowskiego takie ślady nosi - wystarczy spojrzeć na eksponowane tu „Dęby rogalińskie”...
<!** reklama>Zaczynem fascynacji japońską sztuką była znajomość Wyczółkowskiego z kolekcjonerem Feliksem Jasieńskim, który swoimi zbiorami płacił za obrazy malarza, aż ten podarował pokaźną już kolekcję Muzeum Wielkopolskiemu. - Na początku przyszłego roku organizujemy wystawę prezentującą tę darowiznę - zdradza Barbara Dygdała-Kłosińska z Działu Grafiki MO, a my przypomnijmy, że w podzięce za ów dar Wyczółkowski dostał dworek w Gościeradzu!
Trzeba przyznać, że trudno o lepsze miejsce do ekspozycji japońskiej grafiki niż Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego. W tutejszej Galerii Sztuki Nowoczesnej od 17 listopada zobaczyć więc będzie można 112 plansz graficznych 62 artystów, wśród których jest dwukrotny zdobywca Grand Prix krakowskiego triennale - Hamano Toshihiro, mistrz abstrakcyjnych serigrafii oraz inni laureaci: Endo Susumu - znany z florystycznych kompozycji litograficznych, autor monochromatycznych litografii - Honda Eiko, Kasai Masahiro i Shoichi Ida - artyści tzw. techniki suchej igły, Kamoto Akira z surrealistycznie przetworzoną fotografią, Nakabayashi Tadayoshi, odwołujący się do świata przyrody oraz również czerpiący w swoich abstrakcjach z natury, Yasuda Satoru. Artyści ci gwarantują przegląd współczesnej grafiki Kraju Kwitnącej Wiśni i jej tendencji, ale też bogactwa warsztatowego, od technik najnowszych (fotoprint, fotocollage, technika cyfrowa), przez te mieszane (np. offset z litografią), aż do technik klasycznych (drzeworyt, miedzioryt, akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła). - Dopełnieniem tego przeglądu będzie aneks składający się z naszych najstarszych zbiorów japońskiego drzeworytu ukiyo-e, który jest źródłem charakterystycznej dla Japonii estetyki - podkreśla Barbara Dygdała-Kłosińska i dodaje, że w grudniu na wystawie odbędzie się „Dzień japoński” z nauką kaligrafii, parzenia herbaty i wykładem prof. Krzysztofa Stefańskiego z UMK.