https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dwa lata przygotowywania planów i czekanie na dotacje. Ale jeśli się uda...

Sławomir Bobbe
Mieszkańcy Bydgoszczy wkrótce zaopiniują propozycje drogowców i zgłoszą własne pomysły na trasę W-Z
Mieszkańcy Bydgoszczy wkrótce zaopiniują propozycje drogowców i zgłoszą własne pomysły na trasę W-Z Infografika JCHG, źródło: www.bydgoszcz.pl, www.openstreetmap.org
Już dawno ratusz nie przedstawiał bydgoszczanom tak ambitnych planów rozbudowy infrastruktury drogowej w mieście. Plan - jeśli się powiedzie - zmieni układ drogowy w dużej części Bydgoszczy i ułatwi skomunikowanie wielu dzielnic.

- Inwestycja obejmuje rozbudowę trasy W-Z na odcinku od węzła zachodniego (bez węzła) do węzła wschodniego (z węzłem) i obejmuje ulice Pileckiego, Artyleryjską i Kamienną. Ze względu na przebudowę skrzyżowań na trasie, konieczna będzie również jednak ingerencja, między innymi, w ulicę Kąpielową, Kmicica, Zaświat, Gdańską, Sułkowskiego, Wyszyńskiego, Kasztanową, Pułaskiego, Lewińskiego, Wyścigową, Kapliczną, Sporną, Przemysłową i Konduktorską - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Zakres prac zależy od wybranego wariantu rozwiązania i może sięgać od kilkunastu do nawet 300 metrów (w przypadku ulicy Gdańskiej).

Postanowiliśmy przyjrzeć się projektowi i sprawdzić, gdzie inwestycja może napotkać największe kłopoty, a gdzie jej realizacja może przebiegać niemal bezboleśnie. Punktów zapalnych - przekonamy się o tym zapewne po 11 marca, kiedy w ZDMiKP zaczną się konsultacje społeczne - będzie wiele. Najwięcej uwag można spodziewać się od bydgoszczan z Bartodziejów i osiedla Leśnego.

Tunel czy estakada?

Trasa wszędzie tam, gdzie to możliwe, ma zostać podniesiona do standardu dwujezdniowego, a dopuszczalna prędkość, którą będą się mogły poruszać samochody, to 70 km/h.

- Przy skrzyżowaniu z ulicą Sułkowskiego proponowane są aż trzy warianty budowy. Pierwszy, zwykłe skrzyżowanie, to wariant najtańszy. Kolejny przewiduje tunel lub budowę estakady nad skrzyżowaniem. Tunel jest wariantem najdroższym. Przy czym w tym miejscu zaczynają się kłopoty z podziemnymi instalacjami, które przy okazji modernizacji trzeba byłoby naruszyć - mówi Marek Stanek, naczelnik Wydziału Przygotowania Inwestycji ZDMiKP w Bydgoszczy. - Pozostaje też kwestia zamknięcia ulicy Lelewela, jesteśmy za zamknięciem wlotu w ulicę, ale zdajemy sobie sprawę, że skomplikowałoby to kwestie wjazdu na osiedle, dopuszczalne są więc również inne propozycje.

PRZECZYTAJ:Kto zapłaci za nasz sen o drodze bez korków? [MODERNIZACJA TRASY W-Z]

Chodzi o to, by skrzyżowania na trasie W-Z nie powtarzały się częściej niż co 600 metrów, inaczej trudno będzie na niej utrzymać odpowiednie parametry ruchu.

Ciekawie będzie wyglądać samo zakończenie trasy w okolicy ulicy Spornej. Miasto jest już po rozmowach z PKP. Były one konieczne, bo plan zakłada likwidację stacji przeładunkowej i przeniesienie jej w okolice ulicy Kaplicznej. Jest już na to zgoda PKP, ale przy okazji miasto przebudować musi cały układ drogowy i połączyć bezkolizyjnie ul. Kapliczną i Konduktorską.

Trasa nad Pesą

- Mamy też po drodze trudny teren w postaci nieruchomości należących do Pesy. Nie możemy im zabrać wielu gruntów i zlikwidować torów, bo mogłoby to mieć zły wpływ na produkcję. Dlatego w tym miejscu zaplanowaliśmy drugi wiadukt, który będzie wiódł częściowo nad terenem firmy - tłumaczy Marek Stanek.

Kiedy mogą ruszyć prace? Nie należy się spodziewać, że szybko. - Trwają prace nad koncepcją i decyzją środowiskową, później będziemy zlecać wykonanie projektów budowlanych, które ze względu na zakres i stopień skomplikowania zajmą około 2 lat. Następnie, po otrzymaniu decyzji o przyznaniu środków zewnętrznych i niezbędnych pozwoleń na budowę, możliwe byłoby rozpoczęcie prac. Podanie konkretnej daty uzależnione jest od harmonogramu ogłaszania konkursów o dofinansowanie z programu „Infrastruktura i środowisko” - informuje Krzysztof Kosiedowski.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
autostradziak
Popieram budowe tunelu pod skrzyzowaniami z Sulkowskiego, Wyszynskiego, Gdanska i Leczycka, szersze rozjazdy i lepsze swiatla przy skrzyzowaniach z Fabryczna i Leczycka, estakady nad stacja Bydgoszcz Wschod i nad ulica Zaswiat oraz druga nitkę mostu Hypszera. Takze potrzebna jest estakada- tu wystarczy jedna jezdnia po jednym pasie w kazdym kierunku łączaca ul. Kamienna bezkolizyjnie z ul. Sporna. Trasa Uniwersytecka powinna miec dwie jezdnie po dwa pasy ruchu az do ronda z ul. Magnuszewska oraz koniecznie bardzo rozbudowane zjazdy na JP II - obecny projekt tego skrzyzowania nie jest godny Metropolii lecz miasteczka w rodzaju takiego sobie Torunia. Tylko wtedy skutecznie odciazy ona Most Pomorski i Most Bernardynski oraz zapewni duzy ruch na Moscie Uniwersyteckim. Poza tym Most Kazia Wielkiego potrzebuje takze druga nitke z jezdnia. Ul. Nowochemiczna jest natomiast niepotrzebna skoro mamy ul. Nowokielecką.
v
vcx
Proponuję by panowie z Zarządu dróg wybrali się na wycieczkę do Krakowa i zobaczyli jak rozwiązane są skrzyżowania w ramach ciągu ul. Lublańska - Dobrego Pasterza i takie coś przenieśli na bydgoski grunt. Jeśli zaś chodzi o tempo budowania estakad to niech podpytają ile budowane było dwupoziomowe skrzyżowanie Wielickiej i Nowohuckiej w Krakowie. Trzeba czerpać z dobrych i sprawdzonych wzorców.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski