Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Debata oksfordzka w III LO w Bydgoszczy. Dyskutowano o zadaniach domowych

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
W ramach "Dnia debat" w III LO w Bydgoszczy zorganizowano dwie debaty oksfordzkie. Temat jednej z  nich brzmiał: "W szkołach należy zakazać zadawania zadań domowych”.
W ramach "Dnia debat" w III LO w Bydgoszczy zorganizowano dwie debaty oksfordzkie. Temat jednej z nich brzmiał: "W szkołach należy zakazać zadawania zadań domowych”. Nadia Majchrzak
W III LO im. Adama Mickiewicza na bydgoskim Okolu odbyła się debata oksfordzka poświęcona pracom domowym. Zmierzyli się w niej nauczyciele z uczniami, ale to uczniowie bronili stanowiska, że zadania domowe należy utrzymać i zadawać.

Dyskusja o odejściu od obowiązkowych prac domowych i ich nieocenianiu ostatnio jest szeroko komentowana w przestrzeni publicznej. Stąd temat postanowili wziąć na warsztat uczniowie i nauczyciele z III LO.

W szkolnej sali gimnastycznej w ramach "Dnia debat" w piątek (26 stycznia) zorganizowano debatę oksfordzką, której temat brzmiał: "W szkołach należy zakazać zadawania zadań domowych”. Debacie przysłuchiwała się licznie zgromadzona społeczność szkolna.

- Wydawałoby się, że to nauczyciele będą bronić możliwości zadawania zadań domowych. Jednak w naszej debacie role się odwróciły - mówi Tomasz Izajasz, nauczyciel historii w III LO. - To uczniowie byli orędownikami zadań domowych, a nauczyciele postulowali ich zakaz.

Cel był taki, by spojrzeć na problem z innej perspektywy.

- Kiedy w debacie mówcy muszą wcielić się w rolę, której nie są orędownikami, naturalnym jest, że muszą dotrzeć do argumentów przeciwko swoim przekonaniom - podkreśla Tomasz Izajasz. - Debata oksfordzka ma wiele zalet. Nie tylko uczy umiejętności mówienia i wystąpień publicznych, ale też kulturalnego prowadzenia dyskursu. Dla uczniów to cenne doświadczenie, bo zmusza do refleksji, szanowania odmiennego zdania niż nasze.

Tego dnia odbyła się w "Trójce" także druga debata. Wzięli w niej udział młodzi adepci popisów retorycznych, a stanęli naprzeciwko absolwentkom III LO - jednocześnie zeszłorocznym mistrzyniom Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego.

Zadanie było zatem dość trudne.

- Temat "Nauczanie historii w szkołach średnich powinno skupić się na życiu zwykłych ludzi, a nie na osiągnięciach wybitnych jednostek" okazał się bardzo wymagającym, mimo to uczniowie i absolwentki stworzyli bardzo ciekawe i pełne merytoryki widowisko - mówi Tomasz Izajasz.

Co warto podkreślić, wszyscy młodzi adepci debaty, którzy wystąpili w czasie wydarzenia na co dzień uczęszczają do Akademii Młodych Dyplomatów i spotykają się na cotygodniowych zajęciach w Muzeum Kanału Bydgoskiego.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera