Nasz region dobrze radzi sobie z realizacją unijnych projektów. Dzięki temu z rezerwy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego otrzyma dodatkowe 45 mln euro.
<!** Image 2 alt="Image 166797" sub="Budowany most tramwajowy na Brdzie nie będzie dla osobowych aut. Pojadą nim najwyżej autobusy i karetki Fot. Tymon Markowski">
Przewodniczący Rady Miasta Bydgoszczy, Roman Jasiakiewicz, zaproponował wykorzystanie tych pieniędzy na przeprojektowanie budowanego mostu tramwajowego na Brdzie na przeprawę tramwajowo-samochodową. - To bardzo dobry pomysł - ocenia kierowca Henryk Balcer. - Gdyby w stronę dworca jeździło się nowym mostem i dalej ulicami Matejki i Warszawską, ruch w centrum byłby zdecydowanie płynniejszy. Wszystkie ulice byłyby jednokierunkowe.
Według wiceprezydenta Bydgoszczy, Stefana Markowskiego, ten pomysł pojawił się za późno. - Jesteśmy już w trakcie budowy. Dla projektu powstała odpowiednia dokumentacja techniczna. Zakłada, że na odcinku od ulicy Naruszewicza do Dworcowej torowisko zostanie przykryte płytami, co umożliwi w razie zamknięcia mostu Królowej Jadwigi skierowanie tam autobusów oraz pojazdów uprzywilejowanych. Pomysł, który przedstawił przewodniczący Rady Miasta, Roman Jasiakiewicz, jest dobry. Szkoda tylko, że pojawił się tak późno. W tej chwili jego realizacja oznaczałby zmianę projektu i znacznie wyższe koszty. Analizujemy jedynie to, czy do ruchu autobusów i pojazdów służb ratunkowych przystosować także odcinek torowiska pomiędzy Focha i nowym mostem. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie do połowy marca.
<!** reklama>
Dziś urzędnicy z ratusza zamierzają spotkać się z marszałkiem województwa, Piotrem Całbeckim, w sprawie podziału dodatkowych pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Najbardziej zależałoby nam na możliwości wydawania tych środków na przebudowy dróg - mówi wiceprezydent Stefan Markowski. - W tej chwili w grę wchodzą wyłącznie nowe projekty. Tymczasem chcielibyśmy zmodernizować Nowotoruńską i Nakielską. Osobiście bardzo podoba mi się też pomysł przedłużenia ul. Inwalidów do Armii Krajowej. Jednak nie rozpoczniemy tej inwestycji wyłącznie w oparciu o środki miejskie. Sprawdzamy, czy istnieje możliwość zdobycia przy tej inwestycji dodatkowego wsparcia.
Marszałek chce też zapoznać się z oczekiwaniami bydgoszczan podczas najbliższej środowej sesji Rady Miasta. Jednak na razie trudno rozstrzygnąć, jaka część pieniędzy przypadnie największemu miastu województwa. Nieoficjalnie mówi się, że Bydgoszcz chce walczyć o około 10 mln euro. Jeśli zagwarantowany zostanie podobny wkład własny, to można by rozpocząć dwie duże inwestycje: modernizację Nakielskiej oraz przedłużenie ulicy Inwalidów do Armii Krajowej.
Co w tej chwili proponuje marszałek? - Propozycja Zarządu Województwa zakłada, by 45 procent puli zostało przeznaczone na przedsięwzięcia drogowe, głównie na modernizację dróg wojewódzkich i budowę obwodnic, a reszta między innymi na uzbrajanie terenów inwestycyjnych, infrastrukturę teleinformatyczną oraz lokalną infrastrukturę społeczną - mówi rzeczniczka marszałka Beata Krzemińska.
Ostateczny podział środków nastąpi pod koniec drugiego kwartału 2011 roku. To, czy Bydgoszcz sięgnie po unijne miliony, zależy od tego czy wystartuje w konkursach, zgłosi projekty o znaczeniu regionalnym i zgromadzi też wkład własny. Pierwsze konkursy będą ogłaszane w drugiej połowie 2011 roku.