Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny. Minister Marcin Horała konsultował inwestycję w Bydgoszczy

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
18 czerwca 2021 r., w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy odbyła się debata poświęcona CPK.
18 czerwca 2021 r., w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy odbyła się debata poświęcona CPK. Dariusz Bloch
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, przebywał w piątek 18 czerwca z wizytą w Bydgoszczy. W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim spotkał się z samorządowcami i z przedsiębiorcami. Konsultowano plany dotyczące budowy i funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zobacz wideo: CIECH otworzył w Bydgoszczy centrum usług wspólnych

Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność" ma powstać między Warszawą i Łodzią - w miejscowości Stanisławów (gmina Baranów, 40 km od Warszawy). Ma być zintegrowanym węzłem transportowym i przesiadkowym dla ruchu lotniczego, kolejowego i drogowego. CPK, w części lotniczej, ma rozpocząć działalność w 2027 roku. Towarzyszące mu inwestycje w infrastrukturze kolejowej są planowane do końca 2034 roku.

Przebywający 18 czerwca 2021 r. z wizytą w Bydgoszczy Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. utworzenia CPK, zapowiedział, że zdecydowana część inwestycji na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego powinna być zakończona około 2030 roku.

Koleją z Bydgoszczy do Warszawy, Gdańska czy Krakowa.

Przypomnijmy. W ramach konsultacji studium lokalizacyjnego Centralnego Portu Lotniczego (uwagi można było zgłaszać do marca 2020 roku), bydgoski ratusz obawiał się wykluczenia kolejowego Bydgoszczy przy okazji budowy CPK. - Propozycja budowy linii kolejowych w standardzie powyżej 200 km/h nie może pomijać Bydgoszczy - taka była główna przesłanka bydgoskich uwag do CPK.

W przyjętym 26 stycznia 2021 roku przez Radę Ministrów rozporządzeniu w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego ujęto następujący przebieg ciągów linii kolejowych, przechodzących przez województwo kujawsko-pomorskie: Centralny Port komunikacyjny - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Nakło nad Notecią - Piła - Okonek - Kołobrzeg / Koszalin, Nakło nad Notecią - Złotów - Okonek oraz (Płock) - Grochowalsk - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk, Bydgoszcz - Łąg Południowy - Kościerzyna - Gdynia oraz Łąg Południowy - Tczew.

Łącznie w województwie kujawsko-pomorskim zaplanowano wybudowanie około 180 kilometrów nowych linii kolejowych oraz zmodernizowanie około 230 kilometrów.

Według słów wiceministra Marcina Horały, o prawie połowę mają skrócić się czasy przejazdu pociągiem z Bydgoszczy do Warszawy, Gdańska czy Krakowa:

  • Podróż do stolicy miałaby zająć około 2 godzin,
  • do Gdańska - 1 godzinę i 5 minut,
  • do Krakowa - 3,5 godziny.

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 czerwca 2021 r. w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy głos zabrał też poseł Piotr Król, który obiecał starania, aby w projekcie CPK ważne miejsce zajęła bydgoska Pesa. - W ramach CPK pasażerowie powinni jeździć polskimi pociągami - powiedział poseł Król.

Centralny Port Komunikacyjny a Port Lotniczy Bydgoszcz

Planowane w ramach CPK lotnisko będzie miało wpływ na działalność regionalnych lotnisk. Rok temu prezydent Bydgoszczy wysłał pismo do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego w sprawie bydgoskiego lotniska. Chciał wiedzieć, jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłynie (a w praktyce zaszkodzi) lotnisku w Bydgoszczy.

- Obiekt ten, o ile powstanie, będzie mieć istotny wpływ na funkcjonowanie innych lotnisk w Polsce. Miasto Bydgoszcz jest współwłaścicielem Portu Lotniczego w Bydgoszczy. Spełnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i zapewnienie komfortu pasażerom wymaga ponoszenia wydatków inwestycyjnych finansowanych m. in. ze środków budżetu miasta - pisał Rafał Bruski.

Rafał Bruski zwracał się wówczas do premiera z prośbą o informacje czy przy planowaniu budowy CPK została wzięta pod uwagę sytuacja lotnisk regionalnych, a jeśli tak - jakie są wyniki tych analiz. - Wiedza ta ma podstawowe znaczenie dla podejmowania krótko- i średnioterminowych decyzji Miasta Bydgoszczy jako udziałowca spółki Port Lotniczy Bydgoszcz - podkreślał prezydent.

Podczas konferencji prasowej 18 czerwca 2021 r., w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy wiceminister Horała stwierdził, że bydgoskie lotnisko "nie jest zbyt popularne wśród pasażerów".

- Bydgoskie lotnisko, na dłuższą metę, musi poszukać sobie pewnej niszy. Patrząc na usytuowanie geograficzne, pewnie nigdy nie będzie tutaj rynku dla stałych, standardowych połączeń pasażerskich, bo za blisko są lotniska w Gdańsku, Poznaniu czy Warszawie - powiedział Marcin Horała.

Jaką zatem przyszłość dla Portu Lotniczego Bydgoszcz widzi Marcin Horała po wybudowaniu i uruchomieniu CPK? - Bydgoszcz mogłaby znaleźć swoją niszę na rynku czarterowym albo na rynku cargo. Rynek cargo jest atrakcyjny a mało rozwinięty w Polsce - stwierdził wiceminister.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo