Zobacz wideo: Takie są kary dla pijanych kierowców.
Przypomnijmy. Firma Wroconsult przygotowywała dla GDDKiA „Analizę porównawczą efektywności ekonomicznej dla rozbudowy mostu przez rzekę Wisłę w Fordonie”. Ma być ona podstawą do wyboru jednego z trzech proponowanych wariantów modernizacji przeprawy. Jak wynikało z opisu sporządzonego przez zarządcę drogi krajowej nr 80, w ciągu której znajduje się most, nadszedł najwyższy czas na gruntowny remont, a w zasadzie przebudowę, czy może nawet - dobudowanie drugiej przeprawy. O zakresie prac zdecydują przede wszystkim finanse.
To również Cię zainteresuje
Opracowanie miało być gotowe w połowie czerwca. - Po zapoznaniu się z wynikami analizy będziemy podejmować decyzję co do przebiegu inwestycji i jej harmonogramu - mówił jakiś czas temu Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Remont mostu w Fordonie. Decyzje w sierpniu
Gotowa analiza trafiła już do GDDKiA, ale na razie nie podjęto decyzji co do zakresu inwestycji.
- Mamy dokument, który wykonał dla nas rzeczoznawca, ale jesteśmy jeszcze na etapie sprawdzania i oceny tego opracowania. Na chwilę obecną nie wybraliśmy wariantu przebudowy mostu. Jakiekolwiek informacje, w tym harmonogram przyszłych prac będziemy mogli podać najwcześniej pod koniec sierpnia - wyjaśnia Przemysław Antoniak, zastępca Dyrektora ds. Inwestycji w GDDKiA Oddział Bydgoszcz.
Problemy z mostem w Fordonie. Przejdź do poniższej galerii i co jest nie tak z przeprawą przez Wisłę w Bydgoszczy
Różne warianty remontu fordońskiego mostu
Po uwagę brane są trzy opcje, które przedstawiono na początku 2021 roku:
- Pierwsza, najtańsza, to generalny remont mostu Fordońskiego. Zakłada ona, m.in., rozebranie nawierzchni jezdni i chodników, krawężników, izolacji, elementów odwodnienia płyty pomostów oraz płyty pomostu. Następnie - odtworzenie płyty pomostu, wykonanie nowego odwodnienie oraz systemu odprowadzania wody do osadników i separatorów. Kolejnym etapem byłoby wykonanie izolacji natryskowej płyty pomostu, wymiana wpustów na wpusty typu krawężnikowego, wykonanie nowej nawierzchni, a także wykonanie renowacji zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji kratowej przęseł. Koszty prac to około 62,7 mln złotych (remont). Na czas prac miałby powstać most tymczasowy. Jego budowa i rozbiórka pochłonęłyby 44,5 mln złotych.
- Drugi wariant to generalny remont oraz poszerzenie mostu. Chodnik zostałby poszerzony z 1,7 do 3,5 metra i wzbogacony o pas dla rowerów. Dojazd do mostu od strony Torunia miałby zostać wzmocniony, a skrzyżowanie drogi krajowej nr 80 i drogi wojewódzkiej nr 551 w Strzyżawie przebudowane na rondo. Szacunkowy koszt inwestycji to 145,5 mln złotych: 62,7 mln złotych kosztowałby remont, 38 mln złotych - poszerzenie mostu i przebudowa drogi dojazdowej, a 44,5 mln złotych - budowa mostu tymczasowego.
- Trzecia możliwość to remont istniejącej przeprawy i budowa obok - drugiej stałej. Ta powstałaby w pierwszej kolejności, a kiedy ruch przeniósłby się na nowy most, stary przeszedłby remont. Nowy obiekt miałby dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, znalazłoby się na nim miejsce dla ciągu pieszo-rowerowego. Na starym moście byłby jeden pas dla kierowców jadących w stronę Torunia i tory kolejowe. To najdroższy wariant: całość kosztowałaby 288 mln złotych; 64,5 mln złotych poszłoby na remont i dostosowanie mostu do jednego pasa ruchu, 218 mln złotych - na budowę nowego mostu.
