O postęp prac nad sprawą przeprawy mostowej na Wiśle w bydgoskim Fordonie pytał niedawno marszałka województwa Jarosław Wenderlich, bydgoski wojewódzki radny PiS. Zwracał uwagę, że 12 kwietnia br. ówczesny Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz w odpowiedzi na interpelację poselską wskazał, iż odbyło się spotkanie w sprawie budowy nowego mostu w Fordonie, w tym z przedstawicielami województwa. Ponadto poinformował, że strony - w tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, miasto Bydgoszcz i marszałek województwa przedstawią swoje stanowiska na piśmie.
Wenderlich zapytał m.in. o to, jakie było stanowisko marszałka.
Kilka spotkań w sprawie mostu
W odpowiedzi czytamy, że w latach 2021 i 2024 odbyło się kilka spotkań w sprawie mostu w Fordonie z bydgoskim oddziałem GDDKiA. Były poświęcone uwarunkowaniom realizacji nowej przeprawy. "GDDKiA zainteresowana była możliwością przejęcia przez Samorząd Województwa istniejącej przeprawy w przypadku realizacji nowej przeprawy" - czytamy w odpowiedzi Piotra Całbeckiego, marszałka województwa Kujawsko-Pomorskiego. I dalej: "Ważnym kontekstem prowadzonych rozmów była możliwość realizacji projektu kluczowego Strategii Przyspieszenia 2030+ polegającego na budowie linii tramwajowej łączącej Bydgoszcz i Toruń, której warunkiem koniecznym jest zapewnienie przejścia przez Wisłę w Fordonie."
Zarząd województwa może przejąć stary, ale wyremontowany most
Marszałek podkreśla też, że budowa nowej przeprawy w tym miejscu jest optymalnym projektem dla województwa z punktu widzenia jego możliwości rozwojowych. Wariant ma pozwolić na poprowadzenie linii tramwajowej przez istniejący most oraz wykorzystanie go na potrzeby ruchu autobusowego i rowerowego, a w sytuacji awaryjnej - także dla ruchu samochodowego. "Należy mieć na uwadze, że zgodnie z informacjami przekazywanymi przez GDDKiA, most w Fordonie wymaga generalnego remontu, który jest przedsięwzięciem kosztownym, aczkolwiek o niemożliwej obecnie do precyzyjnego określenia wartości. Remont mostu jest zadaniem GDDKiA" - pisze marszałek, podkreślając, że zarząd województwa jest gotowy przejąć istniejącą przeprawę po zbudowaniu nowej.
W 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie analizy ekonomicznej tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem trzech wariantów: remont, remont z poszerzeniem obiektu oraz remont i budowa obok nowego mostu. Podczas październikowej konferencji poinformowano, że realizowany będzie trzeci wariant. Miałaby powstać nowy most z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Po wybudowaniu nowej konstrukcji, obecnie istniejący obiekt zostałby wyremontowany. Nie podano dokładnej daty realizacji inwestycji, nowy most ma powstać w czasie do 10 lat. Rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA mówił wtedy, że harmonogram prac przygotowawczych i realizacji oraz koszt, będzie można podać, gdy Ministerstwo Infrastruktury zaakceptuje program inwestycji.
