Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z budową drugiego mostu przez Wisłę w Fordonie? Mamy nowe informacje

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Z badań, którymi dysponuje GDDKiA, wynika, że każdego dnia przez Most Fordoński przejeżdża około 22 tysiące pojazdów
Z badań, którymi dysponuje GDDKiA, wynika, że każdego dnia przez Most Fordoński przejeżdża około 22 tysiące pojazdów Dariusz Bloch / archiwum
5 października 2023 r. ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że powstanie nowy most nad Wisłą, obok istniejącego Mostu Fordońskiego. Od tamtego dnia odbyły się dwa spotkania poświęcone budowie przeprawy. - Program tej inwestycji jest w przygotowaniu - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Sprawdzamy, na jakim etapie jest ten temat, czy budowa drugiego mostu jest realna.

Przypomnijmy. Podczas zorganizowanej 5 października w Bydgoszczy konferencji prasowej ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (PiS) zapewnił, że jest przekonany, iż powstanie nowa przeprawa mostowa. - Z ekonomicznego, a przede wszystkim inżynierskiego punktu widzenia ta inwestycja jest niezbędna, aby zrealizować dobrą sieć komunikacji samochodowej w rejonie Bydgoszczy, w Fordonie - stwierdził Andrzej Adamczyk.

W 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie analizy ekonomicznej tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem trzech wariantów: remont, remont z poszerzeniem obiektu oraz remont i budowa obok nowego mostu. Podczas październikowej konferencji poinformowano, że realizowany będzie trzeci wariant. Miałaby powstać nowy most z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Po wybudowaniu nowej konstrukcji, obecnie istniejący obiekt zostałby wyremontowany. Nie podano dokładnej daty realizacji inwestycji, ale usłyszeliśmy, że nowy most ma powstać w czasie do 10 lat. Rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA mówił wtedy, że harmonogram prac przygotowawczych i realizacji oraz koszt, będzie można podać, gdy Ministerstwo Infrastruktury zaakceptuje program inwestycji.

Od tamtej konferencji minęły ponad 3 miesiące. W tym czasie zmienił się rząd. Najpierw był nowy, dwutygodniowy, rząd Mateusza Morawieckiego, w którym resortem infrastruktury kierował Alvin Gajadhur. 13 grudnia został zaprzysiężony rząd Donalda Tuska, a Ministerstwo Infrastruktury objął Dariusz Klimczak. Zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, czy podtrzymuje zamierzenia dotyczące budowy drugiego mostu przez Wisłę w Fordonie. Czekamy na odpowiedź. Wysłaliśmy też pytania do PKP, które zarządzają kolejową częścią istniejącego mostu. Tu również czekamy na odpowiedź.

W bydgoskim oddziale GDDKiA dowiedzieliśmy się, że program tej inwestycji jest w przygotowaniu. 28 listopada i 5 grudnia 2023 roku odbyły się spotkania na ten temat między GDDKiA, wiceprezydentem Bydgoszczy Mirosławem Kozłowiczem, przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy.

- Oczekujemy na stanowiska i opinie stron biorących udział w spotkaniu w sprawie mostu - mówi Julian Drob, rzecznik prasowy GDDKiA w Bydgoszczy.

W rozmowach uczestniczył zastępca prezydenta Bydgoszczy, więc zapytaliśmy ratusz o tę sprawę. - Po spotkaniu z przedstawicielami GDDKIA utwierdziliśmy się w przekonaniu, że ubiegłoroczna zapowiedź polityków PiS związana z budową drugiego mostu w Fordonie była jedynie elementem kampanii wyborczej. Na podstawie mocno przybliżonych szacunków określono tylko koszty budowy przeprawy tymczasowej i zestawiono je z budową całkowicie nowego mostu - odpowiedziała nam Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.

- Mimo, że miasto nie zarządza ta drogą, zależy nam na jej rozbudowie. Ważne jest również skoordynowanie zadania realizowanego przez GDDKiA i miasto (planowana przebudowa skrzyżowania ul. Fordońskiej, Bydgoskiej i Ametystowej uwzględniająca m.in. dobudowanie infrastruktury rowerowej). Zaproponowaliśmy też zlecenie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym dla kilku wariantów przebudowy lub budowy nowego mostu. To byłby dopiero dokument, na podstawie którego można będzie wybrać najlepsze rozwiązanie - dodaje Marta Stachowiak.

Miasto chce, aby projektowanie planowanych inwestycji wzdłuż drogi krajowej nr 80 było powiązane z konsultacjami z mieszkańcami.

Na początku stycznia br. marszałek Piotr Całbecki spotkał się z parlamentarzystami z województwa kujawsko-pomorskiego. Spotkanie było poświęcone potrzebom i wyzwaniom rozwojowym regionu. Marszałek przedstawił zamierzenia samorządu województwa. Wspomniał, że w planach jest wypracowanie nowego przebiegu drogi krajowej nr 80 między Toruniem i Bydgoszczą, która powinna być dwupasmowa. Poprzez węzeł Czarnowo byłaby spięta z mostem przez Wisłę w Solcu Kujawskim, a dalej z drugim mostem, który "trzeba wybudować w Fordonie" - mówił marszałek Całbecki.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera