https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy krok w kierunku budowy nowego mostu Pomorskiego w Bydgoszczy. Do przebudowy ronda Toruńskie i Fordońskie

Jarosław Więcławski
Ponad 50-letni obiekt może zostać zastąpiony jednym, dwoma, a być może nawet trzema mostami.
Ponad 50-letni obiekt może zostać zastąpiony jednym, dwoma, a być może nawet trzema mostami. Arkadiusz Wojtasiewicz
Ogłoszono przetarg na przygotowanie wstępnej dokumentacji dla budowy nowego mostu Pomorskiego w Bydgoszczy. W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa ronda Fordońskiego oraz ronda Toruńskiego.

Inwestycję uwzględniono w budżecie miasta Bydgoszczy na 2024 rok. O tym, że trzeba będzie wybudować nowy obiekt wiadomo od roku. W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformował, że na jednej z pięciu belek nośnych mostu Pomorskiego wykryto zarysowanie. Aby dokładnie sprawdzić ten element i poznać przyczynę, poproszono o konsultację merytoryczną prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej.

Wstępna analiza wykazała, że trzeba będzie wykonać doraźną naprawę, umożliwiającą dalszą eksploatację obiektu. Z tego powodu w styczniu 2023 r. na moście wprowadzono ograniczenia prędkości i zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 10 ton. Parę miesięcy później informowano o prowadzonych badaniach specjalistycznych, polegających na pomiarach ugięć konstrukcji mostu, zainstalowaniu specjalnych mierników na belkach, aby obserwować uszkodzenia oraz pracach nad planem dalszego postępowania zabezpieczenia uszkodzenia oraz analizie przywrócenia mostu do pełnej sprawności.

Wielka przebudowa. Co się zmieni?

– Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego. Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe – informuje ZDMiKP.

W planie inwestycji założono również remont torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Toruńskiej aż w okolice ul. Perłowej. Torowisko na moście ma z kolei służyć jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy kierowców w razie wypadku czy awarii.

Koncepcja ma obejmować również przebudowę ronda Fordońskiego. Wykonawca będzie musiał zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego. Na wszystkich wlotach pojawią się nowe przystanki autobusowe. Dodatkowo projektant ma stworzyć nową wizję ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej.

Oferty można składać do 13 sierpnia. Drogowy informują, że koncepcja będzie poddana pod szerokie konsultacje społeczne. W ramach prawa opcji istnieje też możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. Dopiero po jej stworzeniu możliwe będzie przystąpienie do prac budowlanych.

Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzję środowiskową. Prace się oczywiście wydłużą w momencie, gdy uruchomimy prawo opcji – przekazują drogowcy.

Nowy most w 2030?

Termin wykonania zamówienia zakresu wynikającego z opcji to 51 miesięcy, choć zaznaczono, że dokładne daty mają zostać określone w oświadczeniach uruchamiających opcje. Te mogą być wdrożone w dwóch pakietach. Pierwszy to dopełnienie wszelkich formalności związanych z przygotowaniem do procesu budowy. Drugi pakiet opcji obejmuje czynny udział w procedurze przetargowej na realizację inwestycji oraz nadzór autorski nad jej przebiegiem. Efekt końcowy, przyjmując optymistyczne założenie, będzie można zobaczyć w 2030 roku.

  • Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Zaprojektował go Maksymilian Wolff (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowano go w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Od tego czasu mocno wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenie samego obiektu. W latach 2004-2005 przeprawa była modernizowana, a drogowcy objęli ją dodatkową kontrolą okresową.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski