Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoskie szkoły uczą, wykorzystując gry planszowe

Tomasz Zieliński
Jedną ze szkół objętych programem jest SP 64 przy ulicy Sardynkowej na Osowej Górze
Jedną ze szkół objętych programem jest SP 64 przy ulicy Sardynkowej na Osowej Górze Tomasz Czachorowski
Po matematycznym „Bąblu”, Bydgoszcz wdraża kolejny program nauki matematyki. Ma być bliższa dzieciom dzięki nauce gier planszowych i... rytmice.

O tym, że bydgoskie dzieci mają sporo do nadrobienia w matematyce, świadczą wyniki testów i sprawdzianów z ostatnich lat. Jednym ze sposobów, by to zmienić, jest Bydgoski Bąbel Matematyczny. Program pomaga uczniom uczyć się matematyki w mniej poważny, ale bardziej skuteczny sposób. Od tego roku miasto wprowadza też kolejny program mający uczyć królowej nauk.

Bo liczy się zespół

Bydgoszcz pilotażowo rozpoczęła prowadzić program, opracowany przez specjalistów z Instytutu Badań Edukacyjnych, jednostki działającej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
[break]
- W nauce matematyki ważne jest, by umiejętnie połączyć ćwiczenie podstawowych umiejętności ze wspólną pracą uczniów nad rozwiązaniem problemów matematycznych - tłumaczy Iwona Waszkiewicz, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Bydgoszczy. - Praca w zespole to jedna z kilku najważniejszych umiejętności, zdobywanych przez uczniów w szkole podstawowej.

Program rozpoczął się od październikowych szkoleń dla nauczycieli. Od niedawna trwają pierwsze zajęcia w szkołach. Pomoce naukowe na początek zafundował Instytut Badań Edukacyjnych. W przyszłym roku zapłaci za nie miasto.

Planszówki i rytm

Dla kogoś przyzwyczajonego do tradycyjnego modelu nauczania, zajęcia z nowego programu mogą wydawać się niemal szokujące: uczniowie pierwszych klas w trzy-, czteroosobowych zespołach siedzący nad grami planszowymi. Swobodnie przesuwają pionki, wymieniając się uwagami o grze.

- Nauczyciel musi przeprowadzić co najmniej jedną godzinę takich zajęć w tygodniu - wyjaśnia Iwona Waszkiewicz. - Oczywiście może więcej, jeżeli wygospodaruje czas.

Co ciekawe, elementem programu jest również rytmika, prowadzona według metody Emila Dalcroze’a kształtować ma m.in. podzielność uwagi, reakcje na bodźce, rozwijać spostrzegawczość, pamięć i wyobraźnię.

W tym roku, w ramach programu, w 11. bydgoskich szkołach prowadzone są zajęcia z rytmiki, a w siedmiu - z gier strategicznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!