Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będziemy z wyprzedzeniem wiedzieć, gdzie tworzą się korki i gdzie są wolne miejsca parkingowe

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Jakiś czas temu elementy systemu budowano na rondzie Kujawskim
Jakiś czas temu elementy systemu budowano na rondzie Kujawskim Tomasz Czachorowski
Po uruchomieniu ITS - Inteligentnego Systemu Transportowego - tramwaje będą priorytetowe w komunikacji. Czas podróży tramwajem ma skrócić się o 8 procent, ale zyskać mają też kierowcy i piesi.

- Cały system został pomyślany po to, by poprawić w Bydgoszczy funkcjonowanie komunikacji szynowej. To tramwaje zyskają najbardziej na ITS - deklaruje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiK. Przez kilka najbliższych dni obserwować będziemy ekipy, które na skrzyżowaniach - docelowo pięćdziesięciu - instalują ITS.
[break]

Jak ten system będzie działał? - Dziś tramwaj podjeżdża na przystanek, przyjmuje pasażerów i następnie czeka na skrzyżowaniu, bo ma czerwone światło. Wkrótce będzie wysyłał sygnał do sygnalizacji już 400 metrów przed przystankiem. Gdy pasażerowie wsiądą, będą mieli większą szansę na zielone światło i szybkie przemknięcie przez skrzyżowanie - tłumaczy rzecznik.

Problem pojawi się wtedy, gdy - tak jak na przykład na rondzie Fordońskim - spotykać się będą tramwaje jadące w kilku kierunkach.

- To system będzie decydował o tym, który z tramwajów będzie miał pierwszeństwo. Systemowi w podjęciu decyzji pomoże czas dojazdu na przystanek, a także informacja, czy tramwaj jest spóźniony czy nie. Priorytet będą miały tramwaje, które nie mają spóźnienia. Tym, które zaoszczędziły kilkanaście czy kilkadziesiąt sekund już nie pomoże - zauważa Krzysztof Kosiedowski.

Ale to właśnie z tych sekund mają rodzić się czasowe oszczędności. Od ul. Wyścigowej do ronda Grunwaldzkiego mamy dojechać szybciej o jakieś 4 minuty.

Zyskać mają też kierowcy aut osobowych. Oni mają z wyprzedzeniem wiedzieć, czy i jeśli tak, to w którym miejscu czekają na nich korki. A ITS ma od razu proponować inne trasy do wyboru. Specjalne telebimy mają pokazywać zatłoczenie na trasach i odpowiednio szybko informować kierowców o zagrożeniu utknięciem w korkach. Co więcej, 27 tablic informacyjnych pokaże, w jakim rejonie miasta są wolne miejsca parkingowe. Koniec z krążeniem po centrum miasta w poszukiwaniu wolnego skrawka chodnika. Całość systemu domknie 180 tablic przystankowych, które wskazywać będą czas odjazdu tramwajów.

ITS kosztować będzie 53 miliony złotych, z czego 85 procent pokryją środki unijne. Testowo system zostanie uruchomiony już jesienią tego roku. Obejmie głownie centrum miasta i nitkę tramwaju do ulicy Wyścigowej. Ma się w nim znaleźć także, po oddaniu do użytku, linia tramwajowa do Fordonu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!