Zobacz wideo: Nowe przepisy prawa ruchu drogowego. To się zmieni!
Przypomnijmy, w sierpniu 2020 roku na Trasie Uniwersyteckiej wprowadzono ograniczenia:
- 30 kilometrów na godzinę dla autobusów komunikacji miejskiej,
- zakaz wjazdu dla najcięższych ciężarówek.
A wszystko to w obawie o stan trasy.
W połowie listopada, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy informował, że podpisano umowę z firmą, która ma przeprowadzić dokładne badania i analizę obiektu. - Należy mieć jednak na uwadze, że wiele z tych prowadzonych badań uzależniona będzie od warunków pogodowych. Spodziewamy się jednak wyników badań w I kwartale 2021 roku - przyznawał wówczas Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.
Jak wygląda sytuacja z Mostem Uniwersyteckim w Bydgoszczy obecnie – na początku grudnia? W ramach obowiązkowej okresowej kontroli stanu technicznego, w tym roku zlecono opracowanie pomiaru sił w wantach (linach podwieszających przęsło) Mostu Uniwersyteckiego.
- Wskutek podjęcia rutynowych czynności kontrolnych, stwierdzono uszkodzenie systemu monitorującego stan techniczny want, w związku z czym wiosną 2020 roku zleciliśmy wykonanie dodatkowych badań, których przedmiotem było pozyskanie brakujących informacji dotyczących obecnego stanu technicznego want. Innymi słowy, z uwagi na dość skomplikowany proces naprawy systemu monitorującego, aby nie stracić kontroli nad parametrami want mostu, zdobyliśmy te same informacje inną drogą, poprzez pomiary indywidualne, przeprowadzane przez zespół naukowo-badawczy – wyjaśnia Tomasz Okoński.
Co wykazały pomiary? - Stan techniczny want mostu jest dobry, jednak występują anomalia w węzłach mocujących, tj. w elementach które nie były i nie są objęte monitoringiem automatycznym – tłumaczy rzecznik bydgoskich drogowców.
Polecamy
Jak informuje ZDMiKP, właśnie to było przyczyną wprowadzenia ograniczeń w ruchu na Trasie Uniwersyteckiej. - Nie znając dokładnych przyczyn wystąpienia wspomnianych anomalii w węzłach mocujących i przygotowując się do ich badań szczegółowych w sierpniu wprowadzone zostały profilaktyczne ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych. W listopadzie zleciliśmy natomiast wykonanie szczegółowej ekspertyzy przez doświadczone gremium naukowe – dodaje rzecznik ZDMiKP.
Drogowcy tłumaczą ponadto, że proces wyłonienia wykonawcy tej ekspertyzy przedłużył się na skutek sytuacji epidemiologicznej.
Kiedy poznamy wyniki szczegółowych badań Mostu Uniwersyteckiego? - Obecnie czekamy na wyniki tych badań, są one uzależnione od warunków atmosferycznych. Powinniśmy otrzymać je na początku 2021 roku – powtarza Tomasz Okoński. - Podawanie obecnie jakikolwiek informacji dotyczących obiektu, jego stanu technicznego oraz wniosków końcowych na tym etapie, byłoby przedwczesne – zastrzega rzecznik ZDMiKP.
WAŻNE: Od 6 grudnia zmiany w rozkładzie jazdy tramwajów i autobusów w Bydgoszczy
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy:
- oddano go do użytku 12 grudnia 2013 roku,
- jego całkowita długość wraz z estakadami wynosi ponad 700 metrów,
- pylony mają wysokość 70 metrów,
- pomost pod obie jezdnie jest podwieszony do pylonów za pomocą 16 lin (po 4 pary z każdej strony) w osłonach,
- najdłuższe wanty mają 160 metrów długości,
- konstrukcja przęseł jest stalowa, zespolona z betonową płytą współpracującą,
- podporami są filary betonowe posadowione na palach.
Gwarancja na Most Uniwersytecki zakończyła się w 2018 roku.
