Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alergiku, uważaj na drodze

Redakcja
Sezon największego pylenia drzew i traw, które są najczęstszą przyczyną alergii wziewnej, przypada w Polsce na czas zwiększonego ruchu drogowego, związanego z wakacyjnymi podróżami.

Sezon największego pylenia drzew i traw, które są najczęstszą przyczyną alergii wziewnej, przypada w Polsce na czas zwiększonego ruchu drogowego, związanego z wakacyjnymi podróżami.

<!** Image 3 align=none alt="Image 215182" sub="Wiele osób uczulonych na pyłki roślin siada za kierownicą podczas największego nasilenia objawów alergicznego nieżytu nosa
Fot.: thinkstock ">

Szacuje się, że alergiczny nieżyt nosa to choroba, która dotyka około 20 proc. osób. Niektóre leki przeciwhistaminowe, stosowane w leczeniu alergii, mogą powodować senność oraz znużenie, zaburzenie oceny odległości, zaburzenia widzenia i zawroty głowy. Pamiętajmy także, iż nieleczenie tej choroby może powodować podobne objawy uspokojenia i senności.

Leki jak alkohol

Jak pokazują statystyki dotyczące możliwego niekorzystnego wpływu leków na sprawność psychofizyczną osób siedzących za kierownicą, nawet do 20 proc. wypadków drogowych może być powodowanych przez kierowców przyjmujących leki ograniczające zdolność prowadzenia pojazdów. Chodzi głównie o spowolnienie psychomotoryczne, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, sedację (czyli nadmierne uspokojenie) i zaburzenia koncentracji. Opisywane jest też osłabienie mechanizmów przetwarzania informacji. Nie chodzi więc tylko o leki psychotropowe, ale również o niekorzystny wpływ środków na funkcje ośrodkowego układu nerwowego, w szczególności leków przeciwhistaminowych. Zakres działania tych środków, szczególnie I generacji, czyli takich, jak hydroksyzyna, jest bardzo szeroki - poza receptorami histaminowymi blokują również inne, ważne receptory w mózgu, które odpowiadają, między innymi, za szybkość reakcji czy koncentrację.

Jak wynika z badań epidemiologicznych, wypadki drogowe spowodowane nadmierną sennością są nieporównywalnie bardziej groźne i kosztowne niż wszystkie inne. Zwiększenie zagrożenia z powodu senności w dużej mierze jest skutkiem opóźnienia reakcji hamowania, przez co wyraźnie maleje szansa uniknięcia zderzenia. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo ruchu drogowego, nadmierna senność powodowana przez leki jest porównywana do stanu upojenia alkoholowego - pod względem liczby rannych i zabitych wypadki spowodowane sennością kierowcy dorównują wypadkom spowodowanym przez nietrzeźwych kierujących.

Problem nieodpowiedniego stosowania leków dotyczy głownie kierowców zawodowych, którzy pokonują długie dystanse. Badanie przeprowadzone na 593 przedstawicielach tego zawodu w Australii wykazało, iż ponad połowa z nich zgłaszała zapadanie w drzemkę podczas jazdy. Ponad 30 proc. kierowców z grupy badanej przyjmowało leki przeciwhistaminowe, które były przyczyną senności lub znużenia. W badaniu przeprowadzonym przez Holendrów na grupie 993 sprawców wypadków drogowych, aż u 70 proc. badanych stwierdzono obecność substancji występujących w środkach uspokajających i przeciwpadaczkowych oraz leków przeciwhistaminowych I generacji we krwi pobranej bezpośrednio po wypadku.

<!** reklama>

Dzień po

Co ważne, w przypadku leków antyhistaminowych niepożądane objawy mogą wystąpić nawet następnego dnia po zażyciu specyfiku. Szczególnym zagrożeniem mogą być preparaty zawierające połączenie paracetamolu i leku przeciwhistaminowego. Leki dostępne bez recepty, często uznawane za całkowicie bezpieczne, mogą upośledzać zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Leki przeciwhistaminowe, szczególnie popularne środki I generacji, a także niektóre II generacji jak cetyryzyna, mogą spowodować zaburzenia widzenia oraz widzenie nieostre. Na wydłużenie negatywnego działania niektórych leków przeciwhistaminowych (w tym cetyryzyny, chlorfeniraminy, loratadyny) ma wpływ fakt, iż są metabolizowane w wątrobie przy udziale specjalnych enzymów. Jednoczesne przyjmowanie innych leków, które hamują aktywność tych enzymów, wydłuży działanie antyhistaminików, a więc wydłuży czas ograniczenia zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdów.

Dlatego przy wyborze leku przeciwhistaminowego należy kierować się nie tylko skutecznością, ale również ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych i niekorzystnych interakcji leków. Nie wszystkie leki przeciwhistaminowe w równym stopniu przechodzą przez barierę krew-mózg. Leki przeciwhistaminowe II generacji, w których osiągnięto zmniejszenie wywoływania senności i otępienia w porównaniu z lekami I generacji, słabo bądź wcale nie przenikają przez barierę krew-mózg. Dotyczy to szczególnie feksofenadyny, która może być stosowana nawet przez pilotów, a badania kliniczne potwierdzają, iż jest to najbardziej bezpieczny antyhistaminik polecany pacjentom z grup dużego ryzyka zawodowego, czyli również kierowcom.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!