Spis treści
Licealiści chętnie korzystają ze sztucznej inteligencji
Od czasu debiutu Chat GPT trwają dyskusje na temat stosowania sztucznej inteligencji w rożnych dziedzinach, w tym w sferze edukacji. Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało uczniów swoich liceów, czy aktualnie korzystają z narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole.
Twierdząco na tak postawione pytanie odpowiedziało 6 na 10 (60,6 proc.) ankietowanych licealistów. Co czwarty uczeń, będący użytkownikiem narzędzi AI (27,4 proc.) korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, a 43 proc. – co najmniej raz w miesiącu.
Zdecydowanie największą popularnością wśród narzędzi opartych na sztucznej inteligencji cieszy się wśród licealistów Chat GPT. W grupie uczniów, którzy deklarują korzystanie z narzędzi AI, niemal każdy (98,5 proc.) przyznał, że używa lub używał tego narzędzia do celów związanych z nauką szkolną. Znacznie mniejszy odsetek zadeklarował korzystanie z innych narzędzi – Character AI (16,3 proc.), Midjourney (8,9 proc.), DALL-E (5,2 proc.) oraz Bard (3,0 proc.).
Przeczytaj także: Student napisał pracę dyplomową za pomocą ChatGPT
Chat GPT nauczy nas polskiego?
Wsparcie sztucznej inteligencji okazuje się szczególnie pożądane w przypadku języka polskiego. 7 na 10 uczniów korzystających z narzędzi AI (70,4 proc.) wskazało, że używa ich do wykonywania zadań związanych z tym przedmiotem. Kolejne miejsca zajęły: języki obce (37 proc.), informatyka (26,7 proc.) i historia (25,9 proc.).
Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika ponadto, że licealiści korzystają z narzędzi AI przede wszystkim do zdobywania informacji (75,6 proc.), poszukiwania pomysłów (60,0 proc.) i generowania prac, które następnie samodzielnie poprawiają (49,6 proc.).
– W obecnej podstawie programowej brakuje treści poświęconych sztucznej inteligencji. W efekcie, młodzież ma niewielką wiedzę o możliwościach, jakie dają narzędzia AI i nie posługuje się nimi w pełni świadomie. Znalazło to odzwierciedlenie w naszym badaniu – licealiści korzystają głównie z najbardziej znanych narzędzi i zwykle nie wykraczają poza ich podstawowe zastosowania – mówi Leszek Janasik, dyrektor Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 5 STO w Milanówku. – Młodzi ludzie zasługują na więcej informacji, zarówno na temat potencjału narzędzi AI, jak i wątpliwości, które wiążą się z ich stosowaniem. W naszej szkole chcemy, by zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli świadomość wyzwań, przed którymi stoją. Przeprowadziliśmy dyskusję, w której każdy mógł zaprezentować swój punkt widzenia. Dzięki tej wymianie spostrzeżeń nauczyciele starają się unikać zadawania prac domowych, które mogą zostać wykonane przez narzędzia AI. Uczniowie z kolei mają większą świadomość, że polegając w zbyt dużym stopniu na sztucznej inteligencji, ograniczają własny rozwój w określonych obszarach – dodaje.
Anty-AI
Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika, że 4 na 10 ankietowanych licealistów (39,4 proc.) nie wykorzystuje obecnie narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole. Co czwarta osoba w tej grupie (25,6 proc.) używała ich jednak w przeszłości.
Rezygnacja ze stosowania narzędzi AI jest przez licealistów motywowana m.in. szkodliwym wpływem sztucznej inteligencji na ich własną wiedzę i kreatywność oraz błędami popełnianymi przez narzędzia AI.
Badanie poświęcone wykorzystywaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przez uczniów liceów zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 15-17 kwietnia 2024 r. W ankiecie skierowanej do uczniów liceów Społecznego Towarzystwa Oświatowego wzięło udział 218 uczniów liceów STO.
Sztucznej inteligencji używają nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele?
Zainspirowani badaniami przeprowadzonymi przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytaliśmy uczniów i nauczycieli, czy używają sztucznej inteligencji do pracy i nauki w szkole.
Uwielbiam to narzędzie! I mówię całkiem poważnie. Zaczęłam uczyć się tego niedawno i pomaga mi na przykład w wymyślaniu tematów wypracowań lekturowych. Czasami daje pomysły, na które sama bym nie wpadła - mówi pani Marta, nauczycielka języka polskiego z warszawskiego liceum. Jeśli chodzi o uczniów, to nie mam problemu z korzystaniem z AI. Wypracowania piszemy na lekcji, nie używamy wtedy smartfonów i wiem, że to praca samodzielna. A umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji jest moim zdaniem godne pochwały, a nie nagany - dodaje nauczycielka.
U mnie połowa klasy odrabia lekcje z chatem GPT - mówi Kinga, uczennica drugiej klasy liceum. Jest grupa osób, która bardzo chętnie z tego korzysta, kiedy tylko może. Zwłaszcza, gdy nauczyciel sprawdza tylko, czy praca jest, a nie jak jest wykonana. Czasami nawet na lekcji korzystają ze sztucznej inteligencji na sprawdzianach - komentuje.
Chat GPT to moje odkrycie. Odrabiam z nim prace domowe, głównie z historii czy biologii, kiedy trzeba odpowiedzieć na jakieś konkretne pytania. Wolę tego nie robić na polskim, bo maturę będę musiał zdać sam, bez pomocy chatu - opowiada Michał, uczeń białostockiego liceum.
Możemy się złościć, ale nie unikniemy rozwoju technologii. Zamiast z nią walczyć, lepiej wykorzystać jej możliwości.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: STO, Strefa Edukacji
