33. AFF-Era Filmowa z czarnym humorem i ironią w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy [program]

Justyna Tota
Justyna Tota
W programie 33. AFF-Erze Filmowej m.in. legendarny klasyk groteski, makabry i czarnego humoru „Delikatesy” reż. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro (sobota, g. 16). Będą też nowsze filmy, w tym tegoroczne produkcje kadr z filmu
Jeśli w nachodzący weekend (22-24 listopada) planujecie zasiąść w kinowym fotelu, to warto wybrać się na 33. AFF-Erę Filmową w bydgoskim Pałacu Młodzieży. W nowej sali kinowej przez trzy dni będą prezentowane filmy ze światowej i polskiej kinematografii. Obok legendarnych tytułów, nie zabraknie tegorocznych produkcji filmowych. Wszystkie łączy hasło: Ironia, groteska, czarny humor.

Tegoroczna AFF-Era Filmowa w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy odbywać się będzie od piątku do niedzieli (22-24 listopada) pod hasłem Ironia, groteska, czarny humor. Dlaczego właśnie wokół takich kategorii stylistycznych?

- Ironia, groteska, czarny humor to po prostu mnóstwo świetnego kina - głównie europejskiego i amerykańskiego, ale zaprezentujemy też kilka istotnych tytułów z kina polskiego. Twórczość chociażby Andrzeja Munka („Eroica” 1958) czy Xawerego Żuławskiego („Mowa ptaków” 2019) jest dowodem na to, że również w rodzimej kinematografii są autorzy, którzy do typowego polskiego kanonu kulturowego pełnego powagi, patosu czy martyrologii podchodzą inaczej - z dystansem, ironią. Będzie można przekonać się o tym podczas 33. AFF-Ery Filmowej - wyjaśnia nam dr Dominik Wierski, autor programu pokazów filmowych i rzecznik prasowy bydgoskiego Pałacu Młodzieży.

Pokazy AFF-Ery Filmowej to seanse adresowane dla wszystkich bydgoszczan, nie tylko młodzieży, ale i dorosłych. Proponujemy filmy dla widza szukającego w kinie czegoś więcej niż to, co oferuje powszechnie dostępny standardowy repertuar.
dr Dominik Wierski, autor programu 33. AFF-Ery Filmowej

AFF-Era Filmowa to nie tylko seanse, ale także dyskusje, którym jak najbardziej będą sprzyjać prezentowane w tym roku filmy.
- Twórcy filmowi, którzy pokazują świat w sposób przesycony absurdem czy przejaskrawiony, prowokują widzów do dyskusji nad różnymi mechanizmami społecznymi, politycznymi czy historycznym. I taki też jest, co roku, cel AFF-Ery Filmowej, która ma skłaniać każdego z uczestników do refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością i sposobami, w jaki pokazuje ją kino - mówi dr Dominik Wierski.

Bydgoski Pałac Młodzieży jako organizator AFF-Ery Filmowej od lat stara się, by pokazom – oprócz dyskusji - towarzyszyły także wydarzeniach jak: prelekcje czy warsztaty. Prelegentami 33. AFF-Ery Filmowej, którzy przybliżą widzom różnorodne konteksty związane z poszczególnymi filmami, będą: dr hab. Mariusz Guzek, prof. UKW, dr Marcin Jauksz (UAM), Marcin Jóźwiak (UAM) oraz Marcel Rychtanek (UAM). Natomiast korespondujące z kinem warsztaty dziennikarskie poprowadzi Aleksandra Lewińska (Gazeta Wyborcza), a fotograficzne - Jarosław Pabijan (Pałac Młodzieży).

Warto podkreślić, że tegoroczna AFF-Era Filmowa odbywać się będzie w pachnącej nowością sali kinowej kompleksowo wyremontowanego budynku Pałacu Młodzieży przy ul. Jagiellońskiej 27.

Nowa sala kinowa jest odpowiednio wyciszona i wytłumiona, przez co zyskała bardzo dobrą akustykę, która w połączeniu z jakością dźwięku i obrazu (nowy ekran oraz system nagłośnienia pozyskaliśmy dzięki dotacji z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, jeszcze przed remontem) sprawia, że oglądanie filmów staje się jeszcze większą przyjemnością, w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. Kto u nas nie był, ten koniecznie niech przyjdzie się przekonać.
dr Dominik Wierski, rzecznik prasowy Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy

- Pokazy AFF-Ery Filmowej to seanse adresowane dla wszystkich bydgoszczan, nie tylko młodzieży, ale i dorosłych. Proponujemy filmy dla widza szukającego w kinie czegoś więcej niż to, co oferuje powszechnie dostępny standardowy repertuar - dodaje dr Dominik Wierski, zapraszając na seanse w najbliższy weekend.

Bilety można nabyć przed seansami w portierni Pałacu Młodzieży: normalny kosztuje 10 zł, ulgowy 7 zł.

Impreza wyróżniona została Bydgoskim Grantem Oświatowym oraz tytułem Bydgoskiej Kulturalnej Marki Oświatowej.

Program 33. AFF-Ery Filmowej w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy

Piątek, 22.11.2019

  • godz. 10.30 Wykład inauguracyjny – dr Marcin Jauksz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • godz. 11.30Eroica, reż. Andrzej Munk, Polska 1958, 87 min.

Jedno z czołowych osiągnięć „szkoły polskiej”, będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, jak naprawdę potoczył się los porucznika…

  • godz. 16.00Co robimy w ukryciu (What We Do in the Shadows), reż. Taika Waititi, Jemaine Clement, Nowa Zelandia 2014, 86 min.

Wybuchowa mieszanka horroru i czarnej komedii stylizowana na mockument. Viago (379 l.), Deacon (183 l.), Vladislav (862 l.) i Petyr (8000 l.) mieszkają razem na przedmieściach współczesnego Wellington w Nowej Zelandii. Ich życie rozpoczyna się dopiero po zmroku, kiedy to opuszczają trumny i legowiska, by stawić czoła codzienności, która również dla wampirów bywa niełatwa. Nieśmiertelność i pragnienie świeżej ludzkiej krwi już dawno przestały być ich głównym zmartwieniem, bo współczesność stawia przed nimi nowe wyzwania. Ich życiu przygląda się grupa filmowców.

  • godz. 20.00I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże! (Qu’est-ce qu’on a encore fait au bon Dieu?), reż. Philippe de Chauveron, Francja 2019, 99 min.

Kontynuacja wielkiego kinowego przeboju Za jakie grzechy, dobry Boże?. Tym razem nie ma mowy o małżeństwach i rozwodach. Gorzej – pary młode z poprzedniej części będą chciały opuścić Francję. Jak daleko posuną się teściowie, by zatrzymać ich w kraju? Stereotypy znów trafią pod ostrze krytyki, a państwo Verneuil i inni zostaną wyspowiadani na ekranie z małych i dużych grzechów.

  • godz. 22.00Mowa ptaków, reż. Xawery Żuławski, Polska 2019, 138 min.

Ekranizacja ostatniego scenariusza zmarłego w 2016 roku Andrzeja Żuławskiego. Muzykę do filmu skomponował Andrzej Korzyński, wieloletni współpracownik Żuławskiego i Andrzeja Wajdy. Bohaterami filmu są poniżony przez uczniów nauczyciel historii, bezrobotny polonista, sprzątaczka, kwiaciarka, kompozytor cierpiący na trąd i licealistka przygotowująca swój pierwszy film. Ci zepchnięci na margines bohaterowie muszą poradzić sobie w świecie, w którym bezmyślność i podążanie za tłumem stają dominująca postawą.

Sobota, 23.11.2019

  • godz. 9.30Intymne oświetlenie (Intimní osvětlení), reż. Ivan Passer, Czechosłowacja 1965, 72 min.

Petr i Karel to znajomi, którzy wspólnie pracowali w konserwatorium. Spotykają się po dziesięciu latach: Petr odnosi sukcesy i ma piękną dziewczynę Štěpę, która towarzyszy mu na spotkaniu, natomiast Karel zarabia grając na pogrzebach i skupia się na życiu rodzinnym. Zaprasza parę do swojego nowego domu i przedstawia całej rodzinie. Zderzenie dwóch światów głównych bohaterów prowadzi do nocnego, suto zakrapianego śliwowicą symbolicznego oczyszczenia. Ciepła, muzyczna impresja na temat rozgoryczenia i życiowego niespełnienia. Pod fasadą domowego ciepła i zawodowego sukcesu kryje się zazdrość i utracone ambicje. Film został uznany za jeden z dziesięciu najlepszych czechosłowackich filmów wszech czasów.

  • godz. 11.00Żywot Briana (Life of Brian), reż. Terry Jones, Wielka Brytania 1979, 94 min.

Drugi kinowy film grupy Monty Pythona to obrazoburcza satyra wymierzona w ludzką głupotę i fałsz. Judea, rok 33 naszej ery, okres biedy, chaosu i całej rzeszy samozwańczych proroków. Rzymianie starają się utrzymać porządek. W samym środku tych wydarzeń znajduje się Brian Cohen (Graham Chapman), niezbyt chętny, aby przewodzić ludowi jako prorok. Jednak na skutek ciągu absurdalnych i przekomicznych okoliczności, jego popularność znacznie wzrasta. Wszyscy członkowie grupy Monty Pythona mają więc okazję zabłysnąć i wprost prześcigają się w odgrywaniu licznych ról.

  • godz. 16.00Delicatessen, reż. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro, Francja 1991, 99 min.

Legendarny klasyk groteski, makabry i czarnego humoru. W niedalekiej przyszłości w pewnej kamienicy mieszka galeria ciekawych postaci. Wszyscy są klientami znajdujących się na parterze Delikatesów. Pewnego dnia w kamienicy zjawia się Louison, młody bezrobotny artysta cyrkowy, którego właściciel Delikatesów zatrudnia jako pomocnika. Kilku innych lokatorów natomiast przepada bez wieści…

  • godz. 20.00Kobieta idzie na wojnę (Kona fer í stríð), reż. Benedikt Erlingsson, Islandia-Francja-Ukraina 2018, 101 min.

Zaskakujący formalnie komediodramat z Islandii, przesiąknięty atmosferą typowo skandynawskiego absurdu. Halla mieszka w małym miasteczku i na co dzień jest dyrygentką lokalnego chóru. Nikt nie podejrzewa, że ta zawsze uśmiechnięta i pełna pozytywnej energii osoba po godzinach prowadzi drugie życie. Ukrywając się pod pseudonimem „Kobieta z Gór”, niczym superbohaterka wypowiada walkę potężnemu koncernowi, który stanowi zagrożenie dla islandzkiego środowiska.

  • godz. 22.00Zdychaj, tatulku (Papa, sdokhni), reż. Kirill Sokolov, Rosja 2019, 95 min.

Bardzo czarna komedia, z przerysowanymi scenami przemocy i licznymi obserwacjami na temat współczesnej Rosji. Film opowiada o Andrieju, detektywie i najsurowszym ojcu na świecie, w którego domu spotykają się jego żona, córka, jej chłopak Matwiej, który zamiast kwiatów w dłoni przynosi młotek ciesielski, oraz znajomy z pracy. Każdy z nich ma powód do zemsty…

Niedziela, 24.11.2019

  • godz. 9.30 Podsumowanie 33. AFF-Ery Filmowej
  • godz. 9.45 Babcia (The Grandmother), reż. David Lynch, USA 1970, 34 min.

Najsłynniejszy krótkometrażowy film mistrza ekranowej groteski Davida Lyncha. Samotny chłopiec, bity i poniżany przez swoich rodziców, odkrywa kolejne tajemnice ogromnego rodzinnego domu. Pewnego dnia znajduje na strychu torbę z nasionami. Postanawia je posadzić na swoim łóżku, nie wiedząc, co z nich wyrośnie…

  • godz. 10.30 Śmiertelnie proste (Blood Simple), reż. Ethan Coen, Joel Coen, USA 1984, 99 min.

Legendarny debiut mistrzów filmowego czarnego humoru. Żona bogatego właściciela baru ma romans. Kiedy zdradzany mąż dowiaduje się o tym, wynajmuje prywatnego detektywa, by zabił niewierną małżonkę i jej kochanka. Film pełen odniesień do czarnego kina lat 40., balansujący na granicy brutalnej grozy i cierpkiej ironii, wyznaczający jednocześnie oryginalny autorski styl braci Coen.

Jak głosno ujadają nowe "Psy"?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3