Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

126-letni holownik "Certa" płynie do Bydgoszczy. Ma się stać atrakcją miasta

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
"Certa" w Czarnkowie
"Certa" w Czarnkowie Adam Gajewski
- Jest piękny - stwierdza Adam Gajewski, kierownik Sekcji Dziedzictwa Lokalnego Muzeum Legend Szyperskich „Barka Lemara” Miejskiego Centrum Kultury. Liczący 126 lat holownik "Certa" wczoraj (1 grudnia) zacumował w Czarnkowie. Płynie o własnych siłach. Ma się stać atrakcją Bydgoszczy.

W piątek (1 grudnia) ekipa z MCK pojechała do Czarnkowa, żeby zobaczyć zbudowany w Bydgoszczy 126 lat temu holownik "Certa".

Kłopoty z dotarciem holownika do Bydgoszczy minęły - statek dotarł z Niemiec o własnych siłach. Początkowe problemy wynikały z tego, że nie można go było z mariny w Niemczech ściągnąć transportem kołowym. Brzeg mariny jest zbyt grząski, żeby podjechał tam dźwig. Jednostki nie można też przygotować do transportu lądem, bo prace byłyby hałaśliwe. - W miejscu zacumowania holownika jest strefa ciszy - mówi Adam Gajewski.

Transportu podjęła się ekipa z Wrocławia. Dawny bydgoski holownik - przebudowany na stateczek turystyczny - dopłynął do Czarnkowa. Teraz kłopot to remontowana śluza w Nakle nad Notecią.

- Myślę, że jak zacznie statek płynąć, śluzowanie próbne zostanie umówione. 15 grudnia śluza ma ruszyć oficjalnie... - mówi Adam Gajewski, kierownik Sekcji Dziedzictwa Lokalnego Muzeum Legend Szyperskich „Barka Lemara” Miejskiego Centrum Kultury.

W Bydgoszczy historyczna jednostka trafi do firmy przy ul. Spornej, gdzie przejdzie wstępną konserwację. Co dalej? Rada Miasta Bydgoszczy przyznała środki finansowe tylko na zakup i transport "Certy". Zakup kosztował 24 tys. zł. - Liczymy na to, że nieco wspomoże nas Szlak Wody Przemysłu i Rzemiosła TeH2O, który ma jakieś środki - mówi Adam Gajewski. - Poza tym podczas jednego ze spotkań prof. Dariusz Markowski, szef Rady ds. Estetyki, zobowiązał się, że wystąpi do ministerstwa kultury o uznanie "Certy" za zabytek, co otwierałoby furtkę do pozyskania środków tak, jak remontuje się inne zabytki. Oczywiście zamierzamy przywrócić jednostce także wszelkie certyfikaty.

W tej chwili "Certa" jest już przemianowana na swoja dawna nazwę, ma też pozwolenia do żeglugi. W przyszłości ma stanąć obok "Barki Lemara".

Holownik parowy nazwany "Irmtraut", był jedną z pierwszych jednostek z własnym napędem zbudowanych dla niemieckiego armatora w stoczni w stoczni Bromberger Gesellschaft, należącej później do Lloyda Bydgoskiego. W latach 1897-1941 portem macierzystym statku był Berlin-Charlottenburg.

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera