Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zniesione zostaną opłaty ewidencyjne przy rejestracji pojazdów i badaniach technicznych. Taki jest projekt

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Rejestracja auta związana jest z określonymi kosztami. Te pozostaną, ale zniesiona zostanie opłata ewidencyjna, która zasila CEPiK.
Rejestracja auta związana jest z określonymi kosztami. Te pozostaną, ale zniesiona zostanie opłata ewidencyjna, która zasila CEPiK. Mariusz Kapała
Zniesione będą opłaty ewidencyjne za rejestrację pojazdów czy za wydanie dowodu rejestracyjnego. Znikną także opłaty ewidencyjne za badania techniczne. Rada Ministrów przyjęła projekt stosownej ustawy.

Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw przedłożony został przez ministra cyfryzacji. Niejako przy okazji, w tej samej regulacji prawnej, rząd chce podnieść bezpieczeństwo pasażerów, którzy korzystają z przewozów zamawianych przez aplikację na urządzenia mobilne.

Takie są koszty obywateli

Opłaty w związku z rejestracją pojazdów i wydawaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami pobierane są przez samorządy (wydziały komunikacji starostw powiatowych i miast prezydenckich).

Przykładowo opłata za rejestrację pojazdu, za wydanie nowych tablic rejestracyjnych samochodu wynosi 161,50 zł; za pozostawienie starych tablic rejestracyjnych - 67,00 zł, a w przypadku indywidualnych tablic rejestracyjnych - 1081,50 zł. Z kolei wydanie dowodu rejestracyjnego wymaga od urzędników pobrania 54,50 zł, za pozwolenie czasowe - 73,50 zł.

To też może Cię zainteresować

Ale nie te koszty znikną z horyzontu każdego kierowcy, a opłaty ewidencyjne, które są wielokrotnie niższe od przytoczonych i wynoszą za poszczególne czynności urzędowe od 0,50 zł do 1 zł.

Zwykłemu kierowcy wydawać by się mogło, że tyle zarabia na nich dany samorząd, ale nie.

- Te pieniądze odprowadzamy co miesiąc na na funkcjonowanie i rozwój funduszu zasilającego Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Nie jest to więc dochód samorządu i można powiedzieć, że na szczęście na tej operacji, na zniesieniu opłat ewidencyjnych, nasze dochody nie zostaną uszczuplone. Tym lepiej, bo nie będziemy już musieli przekazywać tych pieniędzy na wspomniany fundusz i zmniejszy się ilość procedur, czynności urzędowych – wyjaśnia nam Małgorzata Witczak, dyrektor Wydziału Uprawień Komunikacyjnych Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Podobnie opłat ewidencyjnych za obowiązkowe (raz w roku) badania techniczne nie będą pobierali przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów. Samo badanie samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 ton kosztuje 98 zł, ale diagnostyka wymaga uiszczenia opłaty ewidencyjnej w wysokości 1 zł.

Zapłacą zakłady ubezpieczeń

Z wyliczeń przedstawionych w uzasadnieniu nowelizacji ustawy wynika, że opłaty ewidencyjne wnoszone przez obywateli i pobierane w organach samorządowych oraz na stacjach kontroli pojazdów stanowią jedynie 14,5 proc. przychodów funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

Głównym dochodem funduszu pozostanie natomiast opłata ewidencyjna uiszczana przez zakłady ubezpieczeń, a fakt wykorzystywania CEPiK-a przyczynia się do ich bardziej efektywnego działania, przynoszącego wymierną korzyść ekonomiczną. Przykładowo dzięki dostępowi do danych o punktach karnych ubezpieczyciele mogą lepiej oszacować ryzyko ubezpieczeniowe.

Wzrasta liczba przestępstw podczas przewozu osób

Kancelaria Prezesa rady Ministrów przekonuje, iż nowe przepisy przyczynią się także do podniesienia bezpieczeństwa pasażerów podczas przewozów drogowych.

- Chcemy zapewnić bezpieczeństwo wszystkim klientom firm przewozowych, szczególnie kobietom – wyjaśnia Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, wzrasta liczba przestępstw o charakterze seksualnym, popełnianych w środkach transportu zamawianych przez aplikację. W 2020 r. odnotowano 7 takich przypadków, w 2021 r. – 21, natomiast od stycznia do września 2022 r. – 30. Przestępstwa mają charakter molestowania lub gwałtu, a ofiarami tych napaści są najczęściej kobiety.

- Musimy zrobić wszystko, aby zapewnić pasażerkom bezpieczeństwo. Klucz do tego leży w wykorzystaniu technologii, którą oszukać dużo trudniej niż człowieka – dodaje Cieszyński.

Kierowca będzie zweryfikowany

Zapewniona zostanie rzetelna weryfikacja tożsamości kierowcy oraz jej uprawnień do kierowania pojazdem. Zobowiązani do tego zostaną przedsiębiorcy pośredniczący w przewozach drogowych. Przed rozpoczęciem współpracy i zleceniem pierwszego przewozu kierowca będzie musiał osobiście stawić się u przedsiębiorcy, a ten zweryfikuje jego tożsamość (chodzi m.in. o utrwalenie wizerunku), posiadane uprawnienia (prawa jazdy) oraz niekaralność.

Po rozpoczęciu współpracy z kierowcą, przedsiębiorca będzie musiał sprawdzać czy przewóz faktycznie realizuje osoba, której ten przewóz zlecono. Przedsiębiorca będzie miał także prawo i obowiązek przetwarzania informacji dotyczącej osób wykonujących przewóz przez 5 lat.

Nowe przepisy zaostrzą również kary dla przedsiębiorców, którzy pośredniczą w przewozach oraz dla osób wykonujących przewóz, za naruszenie obowiązków zapisanych w ustawie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera