https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zdarzyło się kiedyś w Bydgoszczy. Cztery linie tramwajowe z jednego dworca

Krzysztof Błażejewski
NAC
Bezpośrednio po II wojnie, kiedy Bydgoszcz odzyskała miano stolicy województwa, rozpoczęto snuć plany jej rozbudowy. - Wojewódzkiemu miastu nie przystoi wyglądać jak powiatowe... - mówiono.

Dyskusja rozpętała się na łamach dziennika „Ziemia Pomorska”. - Bardzo wiele brakuje jeszcze „stolicy Pomorza”, by stała się prawdziwą stolicą Pomorza - napisał (z), wywołując temat. - Brak nam i rozmównicy telefonicznej na dworcu, i papierosów w kiosku na dworcu, i nocnych tramwajów i jakiegoś punktu informacyjnego, i wielu innych rzeczy. Ale najbardziej brakuje uregulowanego placu dworcowego”.

Rzeczywiście, okolice dworca Bydgoszcz Główna w niczym nie przypominały wówczas zadbanego zielonego skweru, jak wyglądało to miejsce zarówno w czasach pruskich jak i II Rzeczypospolitej.

Na prasową krytykę ówczesne władze zareagowały natychmiast. Obyczajem tamtych lat, w krótkim czasie opracowany został i „przedstawiony społeczeństwu” plan przebudowy placu. Był na miarę swojej epoki, czyli sporządzony z rozmachem, nieliczący się z kosztami. Jednak przedstawiający go naczelnik Wydziału Planowania Miast i Osiedli Pomorskiego UW inż. Zawiślewski stanowczo twierdził, że realizacja tego planu może nastąpić w najbliższej dziesięciolatce.

Główne założenia to poszerzenie placu do 60 metrów i podział go na trzy części. W jednej miał znaleźć się „parking dorożek samochodowych”, w drugiej dworzec autobusowy, w trzeciej skupić się miał ruch prywatnych pojazdów. Na każdą z tych części, jak również do pętli tramwajowej prowadzić miało bezpośrednie przejście z dworcowych tuneli podziemnymi peronami.

Z dworca PKP odjeżdżać miały aż cztery linie tramwajowe: jedna ul. Dworcową, druga - Królowej Jadwigi, trzecia... ul. Zygmunta Augusta w stronę Okola i czwarta też ul. Zygmunta Augusta, ale na Bocianowo! W tym celu ta wąska wówczas ulica przerodzić się miała w szeroką arterię prowadzącą do nowego żelbetowego mostu, który miał zostać przerzucony przez Brdę z wylotem na ul. Chełmińską. Plac dworcowy zamykać miały od strony centrum miasta dwa imponujące gmachy: wieżowiec dla Izby Skarbowej i niski, ale długi budynek Domu Kolejarza. W bardziej odległej przyszłości planowano dostawienie nowoczesnego hotelu.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
misa
Torun od zawsze byl miastem podleglym Bydgoszczy, tak jak w latach 1807-1815 lub tez podleglym innej stolicy- w latach 1815-1920 byl tylko miastem powiatowym w rejencji kwidzynskiej polozony na krancu ucywilizowanego swiata tuz przy ruskiej czyli azjatyckiej granicy. Po 1945 nalezal do naszego woj. bydgoskiego az do 1975 a od tego czasu egzystuje jako miasto rownorzedne urzedowo wobec Bydgoszczy choc z racji swojej malosci nie powinien nigdy byc polowka stolicy regionu. Ten blad z 1998 trzeba moi drodzy Bydgoszczanie naprawic i wyrwac Urzad Marszalkowski z Torunia raz na zawsze.
z
zipa
Bydgoszcz byla w latach 1772- 1807 stolica Obwodu Nadnoteckiego, w latach 1807-1815 stolica departamentu bydgoskiego do ktorego nalezal takze Torun, w latach 1815-1920 stolica regencji bydgoskiej podczas gdy Torun nalezal do regencji kwidzynskiej- wszystkie te niemeickie twory administracyjne sa odpowiednikami naszego wojewodztwa. Jak widac od 1772 Bydgoszcz stala sie naturalna stolica regionu kujawsko- pomorskiego.
i
iks
Bezpośrednio po II wojnie, kiedy Bydgoszcz odzyskał miano stolicy województwa - to Bydgoszcz był kiedyś wcześniej stolicą województwa???
C
Czech
czyli jak my mowimy ; lepiej juz było czyli dzisiejszych urbanistów wyslac np do Syrii tam juz nic nie mozna zniszczyc
T
Taktowany
Ale oni budują rozsądnie, u nas niekoniecznie.. Prawda?
a
aNtek
Bydgoszcz wówczas wróciła do swej właściwej roli sprzed wielu, wielu lat.
Należy pamiętać, iż Bydgoszcz ZAWSZE była większym i bardziej znaczącym miastem od toruńskiej wsi z jedną ulicą
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski