https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zaczęły się prace przy budowie trasy uniwersyteckiej

Michał Sitarek
Rozpoczyna się budowa jednego z najwyższych mostów w Polsce. Pylon na trasie uniwersyteckiej będzie miał 70 metrów. To tyle, co dwa wieżowce.

Rozpoczyna się budowa jednego z najwyższych mostów w Polsce. Pylon na trasie uniwersyteckiej będzie miał 70 metrów. To tyle, co dwa wieżowce.<!** Image 2 align=none alt="Image 159603" sub="Wielkie projekty wymagają wielkich zmian. Przy ul. Toruńskiej wyburzono pierwszy budynek, wiekową willę. ">

Wśród bydgoszczan stojących w korku na ulicy Kujawskiej zdania na temat nowej trasy są podzielone. Większość kierowców wiąże z nią sporo nadziei. Są też tacy, którzy nie kryją obaw.

- Lepszym rozwiązaniem byłaby przebudowa Zbożowego Rynku - twierdzi pan Bogdan, bydgoski taksówkarz. - Bez tego nie ma co marzyć o rozładowaniu korków w centrum. Jeśli kierowcy wy<!** reklama>biorą nową estakadę, prawdopodobnie utkną w korkach na wąskich uliczkach wokół bazyliki.

Drogowcy podkreślają jednak, że każda nowa przeprawa przez Brdę jest na wagę złota. Trasa uniwersytecka z jednej strony odciąży zatłoczoną Kujawską, a z drugiej zrekompensuje brak wcześniej planowanej estakady nad rondami Toruńskim i Fordońskim. Miała być ona częścią trasy S5, która ostatecznie pobiegnie obwodnicą.

- Kierowcy jadący od strony Wzgórza Wolności będą mogli też zjeżdżać na węźle z ulicą Jagiellońską. Kierując się na rondo Jagiellonów, nie trzeba dojeżdżać aż do skrzyżowania z Sieńki - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski z ZDMiKP.

Zaczęły się już pierwsze prace przy nowej inwestycji. Rozbierane są budynki kolidujące z trasą i wycięto część drzew. - Mamy też wstępny harmonogram - mówi dyrektor kontraktu, Grzegorz Gajewski z firmy „Mosty Łódź”. - Oprócz wycinek i rozbiórek, trwają jeszcze badania geologiczne miejsc, w których staną podpory. Wkrótce rozpoczniemy prace przy stawianiu fundamentów pali, na których będzie opierała się estakada. Na przyszły rok planowane jest przede wszystkim wykonanie podpór nośnych i położenie nowego uzbrojenia pod ziemią.

Najważniejsze prace prowadzić będzie bydgoska firma „Gotowski”. Jej pracownicy zbudują, między innymi, potężny pylon, który będzie podtrzymywał konstrukcję jezdni. Będzie miał wysokość 70 metrów. To tyle, co dwa wieżowce. Fundamenty, na których się oprze, mają sięgać z kolei 35 metrów w głąb ziemi. - To unikatowe przedsięwzięcie w skali całego kraju - nie ukrywa dyrektor techniczny firmy „Gotowski”, Roman Michalczuk. - Tego typu konstrukcji jeszcze nigdzie nie ma. Największym wyzwaniem, oprócz wielkości pylonu, jest jego kształt. Będziemy musieli giąć blachy nawet o grubości 80 milimetrów. Samo zamontowanie pylonu również będzie wielkim przedsięwzięciem. Konstrukcja osiągnie pełną stabilność dopiero po zainstalowaniu lin odciągowych. Na razie zaczynamy prace nad projektem warsztatowym.

Pylon ma być stawiany w drugiej połowie przyszłego roku. Na początku 2012 roku zacznie się budowa pomostu estakady, na której zmieszczą się dwie jezdnie. Cała konstrukcja na koniec zostanie efektownie podświetlona. Inwestycja nie będzie oznaczać większych utrudnień w ruchu. - Większość prac, szczególnie na prawym brzegu Brdy, będzie prowadzona poza istniejącym układem drogowym. Jednak od przyszłego roku ze zwężeniami należy się liczyć w obrębie ulicy Ogińskiego - na odcinku od ronda Wielkopolskiego do Jagiellońskiej - wyjaśniają drogowcy.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski