Przypomnijmy, w pierwszej połowie 2021 roku pod wiaduktami ustawionych zostało 8 podpór. Pozwoliły one wzmocnić konstrukcję i udostępnić ruch na wszystkich pasach jezdni - wykonywane wcześniej prace remontowe spowodowały zamknięcie po jednym pasie w każdą stronę. Z kolei jesienią 2021 Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy podpisał umowę z firmą, która miała wykonać naprawy, dzięki którym konstrukcja na ulicy Fordońskiej ma funkcjonować w obecnym kształcie jeszcze przez kilka lat.
Ograniczenia w ruchu od wielu lat
Od wielu lat na wiaduktach warszawskich obowiązują ograniczenia. Dopuszczalna prędkość została zmniejszona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe mogą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu - od strony chodnika. Pas lewy jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. i szerokości 2,2 m. W celu zapewnienia przestrzegania tych ograniczeń, obiekt jest monitorowany. Jak długo będą obowiązywać ograniczenia?
- Wschodnia obwodnica Bydgoszczy wiąże się z olbrzymimi nakładami finansowymi. Obecnie Miasto zaangażowane jest w inne inwestycje, uznane jako priorytetowe, tj. m.in. rozbudowa sieci tramwajowej wzdłuż ul. Solskiego, przebudowa ul. Nakielskiej czy wspomniane prace związane z projektowaniem poszczególnych etapów trasy W-Z - informuje Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Przebudowa Węzła Wschodniego będzie realizowana etapami, tak aby możliwe było utrzymanie ruchu na kierunku wschód- zachód.
W przyszłości, w miejscu obecnych wiaduktów, ma powstać nowa konstrukcja. ZDMiKP prowadzi prace koncepcyjno-analityczne, to wstępne prace nad dokumentacją, związane z budową nowego obiektu. Rozbiórka Wiaduktów Warszawskich i budowa nowych obiektów planowana jest na lata 2026-2029.
W ramach zadania drogowcy chcą przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach, w tym buspas, nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.
Przypomnijmy, że od 5 października służby ZDMiKP zawężyły jezdnię zachodnią Mostu Bernardyńskiego. Ma to związek z ujawnioną awarią przegubu. W najbliższych dniach będą prowadzone szczegółowe badania obiektu w celu opracowania metody jego naprawy. Do czasu naprawy staramy się odciążyć obiekt i możliwie jak najskuteczniej zmniejszać drgania. Obecne zawężenie jest korzystne podczas szczegółowych badań zaplanowanych przez firmę przygotowującą projekt naprawy mostu. Jak informowaliśmy wcześniej, obecnie most wymaga zmniejszenia drgań, co można uzyskać poprzez zmniejszenie ogólnej liczby pojazdów przejeżdżających przez obiekt w tym samym czasie.
