Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkie zmiany w inowrocławskiej komunikacji autobusowej

Jarosław Hejenkowski
Cztery linie zlikwidowane, wiele tras zmienionych - tak wygląda nowy układ komunikacyjny, który będzie obowiązywał w Inowrocławiu od początku grudnia. Firma konsultingowa, która przygotowała propozycję, zrobiła to na podstawie wyników badań marketingowych z kwietnia i maja tego roku.

Cztery  linie zlikwidowane, wiele
tras zmienionych  - tak wygląda nowy
układ komunikacyjny, który będzie obowiązywał w Inowrocławiu od początku
grudnia. Firma konsultingowa, która przygotowała propozycję, zrobiła to na
podstawie wyników badań marketingowych z kwietnia i maja tego roku.

Najważniejsze zmiany dla pasażerów to likwidacja linii nr 1, 4 i 8 oraz
nocnej. Powstanie za to nowa linia 0.

Oto fragmenty bardzo obszernego opracowania przysłanego dziś przez
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Materiał jest bardzo duży, ale
publikujemy go ze względu na wagę problemu.

 <!** Image 2 align=middle alt="Image 222680" >W grupie linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. zdecydowanie
największą liczbę pasażerów w dniu powszednim przewieziono na linii 27, z
której usług skorzystało aż 5 230 osób. Kolejnymi, pod względem wielkości
przewozów, okazały się linie 21 i 3, z przewozami dziennymi kształtującymi się na
poziomie odpowiednio 4 183 i 3 328 pasażerów. Najmniej pasażerów w tej grupie
linii odnotowano natomiast na linii N – tylko 5 osób. Spośród linii dziennych
najmniejszym popytem charakteryzowała się natomiast linia 28, przewożąc w skali
dnia jedynie 63 osoby.

Na trzech liniach o największych przewozach (3, 21 i 27) przewieziono
łącznie 13 042 osoby (66% łącznej liczby pasażerów), natomiast na linii
prywatnej 26 – 509 pasażerów.

W skali dnia powszedniego popyt na usługi komunikacji miejskiej w Inowrocławiu
ukształtował się na poziomie 19 301 osób, z czego aż 97,4% (18 792 osoby)
stanowili klienci linii miejskich obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o., a 2,6% (509
osób) – pasażerowie linii prywatnej 26, stanowiącej bezpośrednią konkurencję
dla linii operatora komunalnego.

Poddając analizie przeciętną liczbę pasażerów w dniu powszednim w
przelicze­niu na 1 wozokilometr – wynoszącą 3,5 w skali całej sieci inowrocławskiej
komunikacji miejskiej, a w poszczególnych grupach linii odpo­wiednio:
3,7 na liniach obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. i 1,0 na linii prywatnej
– można wyróżnić dwie kategorie linii:

- przewożące powyżej przeciętnej (w skali całej sieci komunikacyjnej): 3,
21 i 27;

- przewożące poniżej przeciętnej: 1, 4, 8, 10, 12, 16, 19, 20, 28 i N
oraz linia prywatna 26.

Przeciętne wykorzystanie autobusów na linii prywatnej w dniu powszednim
było ponad trzykrotnie niższe od wykorzystania autobusów na liniach obsługiwanych
przez MPK.

W grupie linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. najwięcej pasażerów w
przeliczeniu na kilometr w dniu powszednim przewieziono na liniach: 27 (6,4 pasażera
na kilometr), 21 (5,0) oraz 3 (3,8). Najsłabiej wykorzystane w dniu
powszednim były natomiast pojazdy linii N i prywatnej 26, w których odnotowano
odpowiednio tylko 0,3 i 1,0 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Wśród linii
dziennych najsłabiej wykorzystana okazała się linia 1, z przewozami na poziomie
1,4 pasażera w przeliczeniu na kilometr.

Zarejestrowana w inowrocławskiej komunikacji miejskiej przeciętna
liczba pasażerów na kilometr w dniu powszednim, wynosząca 3,5, okazała się porównywalna
z wynikami dla innych miast o podobnej wielkości. Zwraca natomiast uwagę
najlepsze wykorzystanie tych linii, które funkcjonują z największą częstotliwością
oraz charakteryzują się rytmicznym taktem kursów we wszystkie dni tygodnia. Tendencja
ta wyznacza pożądany kierunek zmian, którym jest dążenie do włączenia w system
linii funkcjonujących z atrakcyjną dla pasażerów, rytmiczną częstotliwością,
możliwie jak największej liczby połączeń. Powinno się to odbyć kosztem
najsłabiej wykorzystanych linii marginalnych, z niewielką liczbą kursów w ciągu
dnia.

W sobotę, podobnie jak w dniu powszednim, największe przewozy odnotowano
na linii 27 (3 288 osób) oraz na liniach 21 i 3 – odpowiednio 2 593 i 1 122
osoby. Najmniej pasażerów zarejestrowano natomiast na liniach: N, 16, 12 i 1 –
odpowiednio: 0 (brak popytu), 35, 64 i 96 osób.
Na linii prywatnej 26 w sobotę przewieziono 242 pasażerów.

W sobotę popyt na usługi komunikacji miejskiej w Inowrocławiu ukształtował
się na poziomie 9 698 pasażerów, czyli 50,2% wielkości popytu w dniu powszednim,
przy udziale wielkości podaży usług, mierzonej liczbą wykonanych kilometrów,
równym 64,7% dnia powszedniego.

Przewozy na liniach obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. Inowrocław stanowiły
97,5% (9 456 osób) ogółu popytu w sobotę, a przewozy na linii prywatnej 26
– pozostałe 2,5%.

W sobotę, podobnie jak w dniu powszednim, najlepiej wykorzystanymi liniami
były pojazdy linii 27, 21 i 3, przewożąc przeciętnie odpowiednio 4,7; 3,8 i 2,6
pasażera na kilometr. Najsłabiej wykorzystane w sobotę – poza linią N, na
której nie przewieziono ani jednego pasażera –  były pojazdy linii prywatnej 26, przewożące jedynie
0,7 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Przy tak słabym wykorzystaniu pojazdów
może zastanawiać cel funkcjonowania linii 26 w tym dniu tygodnia. Wśród linii
obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. Inowrocław, najsłabsze wykorzystanie pojazdów
zarejestrowano na liniach 12, 16 i 4 – z przewozami odpowiednio na poziomie 1,0;
1,1 i 1,2 pasażera na kilometr.

Analizując przeciętną liczbę pasażerów na 1 wozokilometr w sobotę –
wynoszącą 2,7 w skali całej sieci komunikacyjnej, można wyróż­nić dwie kategorie
linii:

- przewożące powyżej przeciętnej: 21 i 27;

- przewożące poniżej przeciętnej: 1, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 16 i 19, a także prywatna 26.

Przeciętne dla całej inowrocławskiej sieci komunikacyjnej wykorzystanie
pojazdów w sobotę było o 30% niższe od obliczonego dla dnia powszedniego.

W niedzielę, w grupie linii miejskich dziennych, podobnie jak w dniu
powszednim i w sobotę, największe przewozy zarejestrowano na linii 27,
z której usług skorzystało 2 441 pasażerów. Kolejne pod względem wielkości
przewozów w niedzielę, były linie 21 i 3, z przewozami na poziomie
odpowiednio 1 521 i 683 pasażerów. Najmniejsze przewozy w niedzielę
wykazała natomiast linia N – tylko 6 osób – oraz linie 1 i 16 –
odpowiednio 50 i 56 pasażerów.

W niedzielę popyt na usługi inowrocławskiej komunikacji miejskiej
ukształtował się na poziomie 6 391 pasażerów, tj. 33,1% wielkości popytu w
dniu powsze­dnim i 65,9% popytu w sobotę, przy analogicznych stosunkach
podaży usług – odpowiednio 64,7 i 47,5%. W niedziele linia prywatna 26 nie
funkcjonowała, a więc  wszyscy
pasażerowie korzystali z linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o.

W niedzielę, na podstawie przeciętnej liczby pasażerów na 1
wozokilometr, wynoszącej w skali sieci komunikacyjnej 2,4, analogicznie
jak w dzień powszedni i w sobotę, można wyróżnić dwie kategorie linii:

- przewożące powyżej przeciętnej: 21 i 27;

- przewożące poniżej przeciętnej: 1, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 16 i 19.

Propozycja nowego układu komunikacyjnego dla miasta Inowrocławia

W propozycji nowego układu komunikacyjnego linii autobusowych zaprojektowano:

  • dwie linie priorytetowe – 21 i 27;
  • cztery linie podstawowe– 3, 4, 12 i 16;
  • trzy linie uzupełniające – 0, 10 i 20;
  • dwie linie zindywidualizowane, w tym:
  • jedną linię funkcjonującą głównie w godzinach szczytów przewozowych,
    uzupełniającą linią 16 na odcinku Dworzec PKP – osiedle Rąbin – linię 19;
  • jedną linię dedykowaną obsłudze spółki „Transoda” – linię 28.

Żadnych zmian w stosunku do obowiązującego układu komunikacyjnego nie
zaproponowano w trasach trzech linii: 3, 21 i 27. Zlikwidowano natomiast cztery
linie – 1, 8, 14 i N oraz utworzono jedną nową – 0.

Szkielet dzisiejszego układu komunikacyjnego stanowią linię autobusowe:
3, 21 i 27. W nowym układzie pozostawiono bez zmian, utrzymując jako
priorytetowe linie 21 i 27, a linię 3 podzielono na dwie: 3 i 12, które zapewniają
na bardzo długim wspólnym odcinku trasy częstotliwość przewidzianą dla linii
priorytetowych.

  • LINIA 0: (wybrane kursy: BYDGOSKA DZIAŁKI lub OSIEDLE BYDGOSKIE – Szosa
    Bydgoska) DWORZEC PKP –  Dworcowa –
    Kasprowicza – Marcinkowskiego –  Pileckiego
    – Szybowcowa – Lotnicza – Stare Miasto – Toruńska – Toruńska pętla – Toruńska –
    Jacewska – Długa –Świętego Ducha – Cegielna – Łokietka – Łokietka pętla –
    Łokietka – Cegielna – Marulewska – Marulewska pętla – Marulewska – Szymborska –
    Świętokrzyska – Staszica – Poznańska – al. Niepodległości – al. 800-lecia
    Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Świętokrzyska –
    Wilkońskiego – Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Kopernika –
    Dworcowa – DWORZEC PKP, nowa linia, jednokierunkowa.
  • LINIA 1: Likwidacja
  • LINIA 3: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Staszica –
    Poznańska – MĄTWY, PĘTLA
  • LINIA 4: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Staszica –
    Świętokrzyska – Szymborska – Cegielna – Łokietka – Łokietka pętla – Łokietka –
    Cegielna – Szymborska – Przybyszewskiego – Poznańska – MĄTWY PĘTLA (wybrane
    kursy: Szymborska – Wielkopolska – Mątewska – MĄTWY PĘTLA lub Szymborska – PRZYBYSZEWSKIEGO)
  • LINIA 8: Likwidacja
  • LINIA 10: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza ­–
    Narutowicza pętla – Narutowicza – Wilkońskiego – Świętokrzyska – al.
    Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al.
    Niepodległości – Miechowicka - Poznańska – Staszica – Świętokrzyska –
    Szymborska – Marulewska – Marulewska pętla – Marulewska – Cegielna – Łokietka –
    Łokietka pętla –  Cegielna – Świętego Ducha
    – Długa – Jacewska – Toruńska – Toruńska pętla – Toruńska – Szybowcowa - Pileckiego
    – Marcinkowskiego – Kasprowicza – Dworcowa – DWORZEC PKP (wybrane kursy Dworcowa
    – OSIEDLE BYDGOSKIE lub SZOSA BYDGOSKA DZIAŁKI), linia jednokierunkowa (likwidacja
    kursów w przeciwnym kierunku – zastąpienie ich kursami nowej linii 0)
  • LINIA 12: KRZYWOUSTEGO /z powrotem: Jagiellońska – ZIARNIAKA/ –
    Świętego Ducha – Działowa - Jacewska – Toruńska - Laubitza – Dworcowa –
    Kopernika – Narutowicza – Staszica – Poznańska – MĄTWY, PĘTLA
  • LINIA 14: Likwidacja
  • LINIA 16: DWORZEC PKP – Dworcowa (wybrane kursy: Metalowców –
    Marcinkowskiego – Kasprowicza) – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości –
    Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości –
    Miechowicka - Poznańska – MĄTWY, PĘTLA (likwidacja wariantu: Mątwy pętla –
    osiedle Rąbin – Mątwy pętla)
  • LINIA 19: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al.
    Niepodległości – al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al.
    Niepodległości – Roosevelta – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC PKP, linia
    jednokierunkowa
  • LINIA 20: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza –
    Narutowicza pętla – Narutowicza – Wilkońskiego – Świętokrzyska – al.
    Niepodległości –– al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – GALERIA SOLNA
    – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Świętokrzyska – Wilkońskiego –
    Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC
    PKP, linia jednokierunkowa
  • LINIA 21: ŁOKIETKA PĘTLA – Łokietka – Cegielna – Marulewska - Szymborska
    – Świętokrzyska – Staszica – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al.
    Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al.
    Niepodległości – Roosevelta – Kopernika – Dworcowa – Staszica – Świętokrzyska –
    Szymborska – Marulewska - Cegielna – Łokietka – ŁOKIETKA PĘTLA, linia
    jednokierunkowa
  • LINIA 27: KRZYWOUSTEGO – Świętego Ducha – Działowa - Jacewska –
    Toruńska - Laubitza – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości – al.
    800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Roosevelta –
    Kopernika – Dworcowa – Laubitza – Toruńska - Jacewska – Działowa – Świętego
    Ducha – Krzywoustego – Jagiellońska – ZIARNIAKA, linia jednokierunkowa
  • LINIA 28: DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al.
    Niepodległości (wybrane kursy: Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości)
    – Staropoznańska – Popowicka – Deszczowa - Torowa - Deszczowa - Bagienna – TRANSODA
  • LINIA N: Likwidacja

Ze względu na bardzo słabe wyniki eksploatacyjne, linia 1 ulegnie
likwidacji. Oznaczać to będzie wycofanie komunikacji miejskiej z ulicy
Bursztynowej. Na części trasy bezpośrednie relacje, zapewniane dotychczas przez
linię 1, zostaną w nowym układzie zastąpione przez linie 0 i 10, funkcjonujące
całotygodniowo, a nie – tak jak obecnie linia 1 – tylko w godzinach szczytów
przewozowych. Obydwie linie zapewnią także obsługę przystanków na ulicy
Długiej. Pozostałe połączenia obsługiwane dotychczas przez linię 1 będą możliwe
innymi liniami – z przystanków znajdujących w odległości nieuciążliwego
dojścia pieszego od dotychczasowych przystanków linii 1 (np. z ulic: Łokietka,
Świętego Ducha lub Toruńskiej).

Trasa linii 3 pozostanie bez zmian. Jednak ze względu na fakt, że z
końcowego odcinka trasy od ulicy Dworcowej do Dworca PKP korzysta w dniu
powszednim jedynie 17% pasażerów, zdecydowano się na podział linii 3 na dwie
odrębne linie, dające wspólną częstotliwość zapewnianą obecnie przez linię 3. Częstotliwość
kursów na linii 3 zostanie zmniejszona dwukrotnie (w dni powszednie nauki
szkolnej z 15 na 30 minut, w dni powszednie wolne od nauki szkolnej z 20
na 40 minut, a w soboty i niedziele – z 30 na 60 minut). Pozostałe kursy
realizowane dotychczas na linii 3 wykonywane będą w ramach linii 12, po trasie
na odcinku od Mątew do ul. Dworcowej identycznej jak trasa linii 3 i dalej
ulicami: Laubitza, Toruńską, Jacewską, Działową i Świętego Ducha do
Krzywoustego, Jagiellońskiej i Ziarniaka.

Linia 4 w nowym układzie komunikacyjnym stanowić będzie uzupełnienie
linii 3 na odcinku Dworzec PKP – Staszica (której częstotliwość spadnie
dwukrotnie), zastąpi także linię 12 w jej dotychczasowej relacji Łokietka –
Mątwy. Po likwidacji linii 8, linia 4 zapewni także jedyne połączenie
najkrótszą trasą pętli przy ul. Łokietka z Dworcem PKP (takie połączenie zapewniać
będą wprawdzie jeszcze linie 0 i 10, ale dużo dłuższą trasą). Linia 4 zapewni
też obsługę rozwijających się osiedli wzdłuż ulicy Szymborskiej – osiedli Solno
i Bajka. Z tego powodu linię 4 zakwalifikowano do linii podstawowych,
zapewniając jednocześnie przy jej pomocy naprzemienną obsługę różnymi liniami
połączenia Dworca PKP ze śródmieściem – wspólnie co 15 minut w dni powszednie
nauki szkolnej.

Likwidacji ulegnie linia 8. Wszystkie obsługiwane przez nią relacje
przejmą linie 0 i 10, które funkcjonować będą na nowych zasadach.

Całkowitej zmianie ulegnie trasa linii 10. Od Dworca PKP przez Rąbin do
ul. Świętokrzyskiej jej trasa pozostanie bez zmian, dalej poprowadzona zostanie
natomiast ulicami: Szymborską, Marulewską do pętli, Marulewską, Cegielną,
Łokietka, (przez pętlę przy ul. Łokietka), Świętego Ducha, Długą, Jacewską,
Toruńską (przez pętlę przy ul. Toruńskiej), Szybowcową, Pileckiego,
Marcinkowskiego, Kasprowicza i Dworcową – do Dworca PKP.

Trasa linii 10 będzie miała charakter okrężny. W celu rozróżnienia
kierunków kursów linii 10, kursy przeciwbieżne do opisanej trasy oznaczono będą
numerem 0. Tak skonstruowana trasa linii 0 i 10 zrealizuje przewozy na
dzisiejszych liniach 1 i 8 oraz dotychczasowej 10. Prawie wszystkie kursy linii
0 i 10 będą wykonywane z zajazdem do pętli przy ul. Marulewskiej, co oznacza,
że zapewniony zostanie cykliczny dojazd do cmentarza z dużej części Inowrocławia.

Znacznie poprawi się rytmiczność kursowania – obydwie linie funkcjonować
będą przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia co 60 minut, dzięki
czemu nie będzie już potrzebne wspomaganie innymi liniami rejonu cmentarza przy
ul. Marcinkowskiego, cmentarza przy ul. Marulewskiej oraz rejonu pętli przy ul.
Toruńskiej.

Ponadto, linie 0 i 10 zapewnią obsługę osiedla Bydgoskiego oraz – w
sezonie działkowym – Działek przy Szosie Bydgoskiej. Ze względu na
uwarunkowania techniczne, z Działek w kierunku Dworca PKP kursy zapewni linia
0, natomiast w kierunku przeciwnym (do Działek) – linia 10.

Spadek przewozów odnotowywany na linii 12 na jej obecnej trasie
stanowił przesłankę jej uatrakcyjnienia. Dotychczas, linia ta pełniła funkcję
połączenia bezpośredniego Mątew z pętlą przy ul. Łokietka oraz – wybranymi
kursami – także z pętlą przy ul. Toruńskiej, pomijając wschodnią i północną
część śródmieścia oraz przystanki integracyjne w centrum miasta i przy ul.
Kopernika. Nowa trasa linii 12 będzie zbliżona do trasy linii 3 – wspólny z tą
linią będzie przebieg na odcinku Mątwy – skrzyżowanie ulic Kopernika i
Dworcowej. Dalej trasa linii 12 poprowadzona zostanie ulicami: Dworcową,
Laubitza, Toruńską, Jacewską, Działową i Świętego Ducha – do ul. Krzywoustego
oraz ul. Jagiellońskiej i ul. Ziarniaka. Linia 12 zostanie zaliczona do grupy
podstawowych, a z linią 3 na wspólnym odcinku trasy uzyska częstotliwość
przewidzianą dla linii priorytetowych. Kursy z wysoką wspólną częstotliwością
założono od poniedziałku do soboty, natomiast w niedziele – tylko kursy na
godziny odpowiadające rozpoczęciu i zakończeniu pracy w Mątwach.

Likwidacji ulegnie funkcjonująca obecnie wyłącznie w soboty i niedziele
linia 14. Bezpośrednie połączenie Mątwy – osiedle Rąbin zapewniać będzie w
nowym układzie linia 16, funkcjonująca we wszystkie dni tygodnia, natomiast
Mątew z pętlą Łokietka – linia 4. Ponadto, przejazd z osiedla Rąbin do ulic
Łokietka i Toruńskiej, będzie możliwy liniami 0 i 10.

Niewielką modyfikację zaplanowano w trasie linii 16 – założono realizowanie
wszystkich jej kursów na wydłużonej trasie, w relacji Dworzec PKP – Mątwy.
Linia 16 uzyska na całej swojej trasie status linii podstawowej, tym samym nie
będą realizowane już kursy skrócone, w relacji Mątwy – osiedle Rąbin – Mątwy.
Linia 16 funkcjonować będzie we wszystkie dni tygodnia, zastępując linię 14
oraz znaczną część kursów linii 19. Niektóre kursy, dopasowane do godzin
rozpoczynania i zakończenia pracy, będą wykonywane ulicami Marcinkowskiego i
Metalowców.

Liczba kursów linii 19 zostanie mocno ograniczona. W dni powszednie
linia 19 będzie funkcjonować tylko w godzinach porannego szczytu przewozowego
oraz po południu – w godzinach 14-20. W porannym szczycie przewozowym
linia 19 uzupełniać będzie linię 16 na odcinku Dworzec PKP – osiedle Rąbin,
uzyskując na tym odcinku wspólną częstotliwość 15-minutową. Podobna
częstotliwość uzyskana będzie w popołudniowym szczycie przewozowym, natomiast
po godzinie 16, kiedy częstotliwość na linii 16 spadnie do 40 minut, wspólnie z
linią 19 uzyskana zostanie częstotliwość dwukrotnie wyższa. W sobotę autobusy
kursować będą tylko do godziny 8, natomiast w niedziele linia nie będzie
funkcjonować. W ramach linii 19 nie będą także realizowane kursy do osiedla
Bydgoskiego i Działek – połączenia do tych rejonów zapewnią linie 0 i 10.

Istotna zmiana trasy zaplanowana została dla linii 20. Zamiast
dotychczasowej, słabo wykorzystanej trasy, linia 20 stanie się uzupełnieniem
dla linii 0 i 10. Zasadnym wydaje się bowiem wzmocnienie obsługi komunikacyjnej
rejonu uzdrowiskowego, który jest już nie tylko atrakcyjnymi miejscem dla
przyjezdnych, ale też i miejscem rekreacji dla mieszkańców Inowrocławia.

Linia 20, funkcjonująca w nowym układzie komunikacyjnym co 60 min, wraz
z liniami 0 i 10 na wspólnych odcinkach zapewni atrakcyjną 30-minutową
częstotliwość, która pozwoli na dogodne przemieszczanie się pomiędzy Dworcem
PKP, Dworcem PKS i osiedlem Rąbin a rejonem uzdrowiskowym.

W nowym układzie komunikacyjnym bez zmian pozostaną trasy linii 21 i 27.
Obydwie linie, z niezmienioną 15-minutową częstotliwością w dni powszednie
nauki szkolnej, nadal będą liniami priorytetowymi. Zmniejszeniu ulegnie jedynie
częstotliwość kursów w niedziele, w godzinach porannych – z 30 do 60 minut.

Linia 28 w dalszym ciągu pozostanie dedykowana obsłudze m.in. spółki ZEC
i Transoda. Jej kursy w nieobciążonych kierunkach wykorzystane zostaną w taki
sposób, aby wraz z liniami 16, 19, 21 i 27 tworzyły spójną ofertę dla
mieszkańców osiedla Rąbin.

Do likwidacji przeznaczona została, ze względu na bardzo słabe wyniki
eksploatacyjne, linia nocna N. Linia ta obecnie spełnia wyłącznie funkcje
dowozu kierowców do zajezdni, a przyjazd autobusu na godzinę 4 do Dworca
PKP mija się z celem, ponieważ nie odjeżdżają z niego o tej porze żadne pociągi.

**

Zakres obsługi komunikacyjnej poszczególnych
osiedli

**

W dalszej części opracowania w przekroju poszczególnych osiedli lub
rejonów przedstawione zostały zmiany w podaży usług inowrocławskiej komunikacji
miejskiej, opisane powyżej osobno dla każdej z linii.

Dworzec PKP

Pomimo zmniejszenia częstotliwości na linii 3, a także likwidacji linii 1
i 8 obsługa Dworca PKP nie zostanie pogorszona.

Na odcinku Dworzec PKP – Staszica funkcjonować będą naprzemiennie linie
3 i 4, które zapewnią wspólnie częstotliwość kursowania równą częstotliwości dzisiejszej
linii 3.

Na odcinku Dworzec PKP – Łokietka, zamiast linią 8, dojazd będzie
możliwy linią 4, o większej liczbie kursów.

Na odcinku Dworzec PKP – Mątwy, dojazd będzie możliwy, poza linią 3,
także linią 16, o znacznie większej niż obecnie liczbie kursów.

Poprawiony zostanie także dojazd z Dworca PKP do Uzdrowiska, do którego
przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia linie 0, 10 i 20 zapewnią
kursy co 30 minut.

Osiedle Bydgoskie i Szosa Bydgoska – Działki

Zamiast liniami 8 i 19, rejon ten będzie obsługiwany liniami 0 i 10.
Poprawi się także rytmiczność – autobusy w każdym kierunku kursować będą co 60
minut.

Mątwy

Linia 3, będąca dotychczas podstawą obsługi komunikacyjnej osiedla i
zapewniająca dojazd najkrótszą drogą do śródmieścia oraz Dworca PKP, zostanie
podzielona na dwie linie: 3 (na obecnej trasie) oraz 12, która na odcinku do ul.
Kopernika będzie pokrywała się z linią 3 i dalej skierowana zostanie do ul. Krzywoustego.
Częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie i soboty na wspólnym
odcinku obydwu linii nie zmieni się, z tym że co drugi kurs będzie realizowany
przez linię 12. W niedziele linia 12 nie będzie funkcjonować, a dojazd do
centrum miasta i Dworca PKP oprócz funkcjonującej z 60-minutową częstotliwością
linii 3, zapewnią także kursy linii 4 (przez Szymborze) i 16 (przez osiedle
Rąbin) – na każdej z nich co 60 min.

Linia 12 w obecnym przebiegu nie będzie funkcjonować. Połączenie z ul. Łokietka
zapewni linia 4, natomiast z rejonem ulic Toruńskiej i Jacewskiej – w dalszym
ciągu linia 12, ale ze zmienionym przebiegiem – ulicami: Staszica, Narutowicza,
Kopernika, Dworcową i Laubitza.

We  wszystkie dni tygodnia
funkcjonować będzie linia 16. Zastąpi ona linię 14 w relacji Mątwy – osiedle
Rąbin, jednak ze znacznie wyższą częstotliwością – co 60 minut przez większą
część dnia w soboty i niedziele.

Ponadto, zachowane zostaną wszystkie obecne odjazdy w każdym z
kierunków, dla osób korzystających w dojazdach do i z pracy z przystanku Mątwy
pętla. Zarówno dojazd na postulowane godziny: 5.25, 13.25 i 21.25, jak i
powrót o: 6.15, 14.15 i 22.15, zapewniać będą we wszystkie dni tygodnia autobusy
linii: 4, 12 i 16.

Pomimo zmiany trasy linii 12, zachowana zostanie komunikacja miejska w ulicach
Mątewskiej i Wielkopolskiej, gdyż skierowana zostanie tą trasą część kursów
linii 4.

Szymborze, osiedle Bajka i osiedle Solno

Funkcjonująca w tych rejonach linia 4 stanie się linią podstawową, co
oznacza zwiększenie liczby jej kursów. Ponadto, kurs bisowy wykonywany do tej
pory na linii 12, w celu uzyskania lepszej czytelności układu komunikacyjnego,
wykonywany będzie w ramach linii 4 (jako dodatkowy).

Osiedle Piastowskie

Bez zmian pozostaną podstawowe linie obsługujące osiedle: 21 – z pętli
przy ul. Łokietka oraz 27 – z pętli przy ul. Krzywoustego. Zlikwidowane zostaną
natomiast linie 1 i 8, a linia 12 zamiast z pętli przy ul. Łokietka, realizować
będzie kursy z ul. Krzywoustego. Poprawi się przy tym częstotliwość kursowania
na linii 12, gdyż będzie ona funkcjonować z częstotliwością przewidzianą
dla linii podstawowych, uzupełniając linię 27 w relacji Krzywoustego –
Kopernika. Z pętli przy ul. Łokietka, zamiast linią 8, dojazd do Dworca PKP będzie
możliwy funkcjonującą z większą częstotliwością linią 4, (linia 4 umożliwi dojazd
do Mątew).

Osiedla Piastowskiego nie będzie już obsługiwać linia 20, jednak w
kierunku osiedla Rąbin ulicą Poznańską w dalszym ciągu możliwy będzie dojazd
bezpośredni – zapewni go zmiana trasy linii 10 oraz uruchomienie nowej linii 0,
których trasa prowadzić będzie przez pętlę przy ul. Łokietka. Linie 0 i 10 zapewnią
też dojazd do uzdrowiska, cmentarza przy ulicy Marulewskiej i cmentarza przy
ulicy Marcinkowskiego oraz szpitala przy ulicy Poznańskiej.

Rejon cmentarza przy ul. Marulewskiej.

Obsługę ul. Marulewskiej zapewnią linie 0 i 10, które funkcjonując z
regularną,

60-minutową częstotliwością, zapewnią dojazd do większości znaczących celów w
mieście, m.in. do osiedla Rąbin, szpitala przy ul. Poznańskiej, uzdrowiska i działek
oraz Dworca PKP. Dotychczas ulica Marulewska obsługiwana była tylko kilkoma
kursami linii 10 oraz linią 8, jednak rytmiczna obsługa nie była zapewniona.

Rejon pętli przy ul. Toruńskiej

Obsługę ul. Toruńskiej, podobnie jak ul. Marulewskiej, zapewnią linie 0
i 10. Zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia bezpośrednie osiedla
oraz pojawi się możliwość dojazdu m.in. do Dworca PKP oraz działek. Ulicy
Toruńskiej nie będą obsługiwać linie 12 i 14, jednak linie 0 i 10 zapewnią możliwość
dojazdu najważniejszych celów ruchu w Inowrocławiu.

Cmentarz przy ul. Marcinkowskiego

Przystanki przy ul. Marcinkowskiego nie będą już obsługiwane
przeznaczonymi do likwidacji liniami 1 i 8, jednak dzięki 60-minutowej
częstotliwości na liniach 0 i 10, które będą obsługiwać ul. Marcinkowskiego prawie
każdym kursem, wymagana obsługa tego rejonu będzie zapewniona.

Dodatkowo, ul. Marcinkowskiego prowadzić będzie trasa wybranych kursów
linii 16, dzięki czemu zapewniony zostanie dojazd i powrót z miejsc pracy
zlokalizowanych przy tej ulicy.

Uzdrowisko

Dzięki nowemu układowi komunikacyjnemu znacznie poprawi się obsługa
uzdrowiska. Zamiast nierytmicznie funkcjonującej linii 10, dojazd w ten rejon
miasta możliwy będzie liniami: 0, 10 i 20. Na odcinku Dworzec PKP – Dworzec PKS
– Uzdrowisko – osiedle Rąbin, przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia
autobusy kursować będą co 30 minut, natomiast ze szpitalem, osiedlem
Piastowskim oraz południową częścią śródmieścia – połączenia będą realizowane co
60 min. Znacznie ułatwi to dojazd do uzdrowiska kuracjuszom przybywającym do
Inowrocławia pociągami oraz autobusami dalekobieżnymi, a także mieszkańcom, dla
których ta część miasta konsekwentnie staje się miejscem wypoczynku i rekreacji.

Osiedle Rąbin

Największe inowrocławskie osiedle, posiadające dotychczas połączenia ze
wszystkimi rejonami miasta, obsługiwane największą liczbą linii autobusowych, dzięki
wprowadzeniu nowego układu komunikacyjnego wydatnie zyska – przede wszystkim
dzięki koordynacji połączeń. Dotychczas z rytmiczną, 15 lub 20-minutową częstotliwością,
funkcjonowały tylko dwie linie – 21 i 27. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy,
rytmiczna częstotliwość charakteryzować będzie niemal każdą z pozostałych linii
(0, 10, 16 i 20), dzięki czemu powinna poprawić się odczuwalna częstotliwość połączeń.

Zwiększy się liczba połączeń z uzdrowiskiem, spowodowana zmianą trasy
linii 20. Dojazd z Os. Rąbin do Dworca PKP będzie możliwy przede wszystkim
linią 16. Linia 19 będzie tylko linią uzupełniającą dla linii 16, a obydwie te linie w
godzinach szczytów przewozowych będą łącznie funkcjonować z częstotliwością
przewidzianą dla linii priorytetowych.

**

Częstotliwość kursowania pojazdów na poszczególnych
liniach

**

Na podstawie szczegółowej analizy wyników badań marketingowych, dla
każdej z linii autobusowych projektowanego nowego układu komunikacyjnego, określone
zostały częstotliwości kursowania pojazdów – przedstawiono je w tabelach 14, 15
i 16, w podziale na poszczególne rodzaje dni tygodnia (dni powszednie
nauki szkolnej, dni powszednie wolne od nauki szkolnej, soboty oraz niedziele
i święta) i na określone pory dnia.

Zawarte w niniejszym opracowaniu propozycje tras linii oraz
częstotliwości ich funkcjonowania w poszczególnych porach doby, powinny spełnić
oczekiwania większości pasażerów korzystających dotychczas z usług inowrocławskiej
komunikacji miejskiej oraz zachęcić do korzystania z niej nowych klientów. Większość
realizowanych aktualnie połączeń bezpośrednich została w tej koncepcji zachowana.
Prawie z każdego z głównych osiedli zapewniono możliwość bezpośredniego
dojazdu do centrum miasta i Dworca PKP. Ponadto, niektóre z osiedli uzyskały
nowe połączenia bezpośrednie z ważnymi celami ruchu w mieście.

Zaproponowane częstotliwości kursowania pojazdów pozwoliły na wyodrębnienie
kategorii linii priorytetowych, do których należą linie 21 i 27, funkcjonujące ze
stałą, rytmiczną i wysoką częstotliwością przez większą część dnia w każdym
z rodzajów dni tygodnia. Linie te stanowić będą szkielet obsługi komunikacyjnej
Inowrocławia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!