https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielka barka dopłynie dziś do Bydgoszczy, a wszystko w ramach projektu EMMA. Będzie się działo!

MP
Projekt EMMA dotyczy gospodarczego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w Europie.
Projekt EMMA dotyczy gospodarczego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w Europie. Tadeusz Pawłowski/zdjęcie ilustracyjne
Pokazowy przeładunek 50-metrowej barki z kontenerami, wystawa o wodach śródlądowych na Wyspie Młyńskiej i bezpłatne rejsy statkiem - takie atrakcje czekają dziś i jutro bydgoszczan w związku z międzynarodowym projektem EMMA, w którym uczestniczy miasto Bydgoszcz i województwo kujawsko-pomorskie.

Duża barka typu GALAR-2 o długości 50 m z kontenerami zawita dziś do bydgoskiego Brdyujścia. Około godz. 16 odbędzie się tam pokazowy przeładunek kontenerów. Pilotażowy, promocyjno-badawczy rejs z Gdańska do Warszawy (projekt EMMA) dotyczy gospodarczego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w Europie.

Wyprawa w górę rzeki ma również aspekt badawczy. Załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zamierza bowiem zdobyć dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej "Studium wykonalności dla dolnej Wisły" i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów, ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich.

Załoga barki, która wypłynęła z gdańskiego portu morskiego 19 kwietnia, w 9 dni pokonując przeszkody nawigacyjne, chce dotrzeć do Warszawy. Cztery dni zajmie powrót - tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem.

Mimo przeszkód związanych z częściowo zdegradowanym szlakiem wodnym na Wiśle, wymagającym pilnej rewitalizacji, województwo kujawsko-pomorskie i Miasto Bydgoszcz - organizatorzy rejsu - chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju.

Prognoza pogody (21-25.04.2017) | POLSKA

Pełna nazwa projektu EMMA to "Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych". Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz.

W związku z projektem EMMA dla bydgoszczan przygotowano wiele atrakcji.

Program: 21 kwietnia - Brdyujście: ok. godz. 16 - przypłynie duża barka typ GALAR-2 o długości 50 m z kontenerami, odbędzie się przeładunek dwóch kontenerów na mniejszą barkę. Wstęp na barkę nie jest możliwy.

22 kwietnia - Wyspa Młyńska: godz. 11.30-15 - ok. godz. 11 - przypłynie barka Żeglugi Bydgoskiej z kontenerami - okolice przystanku Tramwaju Wodnego lub opery. Ponadto przygotowano: wystawę w kontenerze do transportu towarów pt. „Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych”, czynne będzie też stoisko informacyjne Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią, a chętni będą mogli skosztować zupę rybną (od godz. 11).

Przy okazji Żegluga Bydgoska zaprasza na bezpłatne półgodzinne rejsy statkiem wycieczkowym MS Bydgoszcz, w godz. 10-14 w okolice Starego Miasta, z przystanku Tramwaju Wodnego na Wyspie Młyńskiej.

INFO Z POLSKI - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju - 20 kwietnia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mariusz Krajczewski
Zdjęcie do tego artykułu przedstawia barkę ELLA. Barka pełni rolę pływającej siedziby Klubu Motorowodnego MORS. Cumuje na torze regatowym w Brdyujściu przy ul. Witebskiej i jest drugim najstarszym pływającym obiektem Bydgoskiego Węzła Wodnego, od ponad 35 lat pełni funkcję mariny klubowej i jest miejscem spotkań bydgoskich motorowodniaków.
Zapraszamy do cumowania łodzi i jachtów w marinie Bydgoskiego Klubu Motorowodnego MORS. Teren jest monitorowany i oświetlony. Wyposażenie standardowe: prąd, bieżąca woda, WC. Łodzie cumują przy pływających pomostach. Możliwość korzystania z letniej altanki, rozpalenie ogniska i grilla. Sobotnio-niedzielne wypady na Wisłę. W sezonie letnim na terenie mariny organizowane są kursy motorowodne na patent sternika motorowodnego.

Historia Barki ELLA
Właścicielem barki był szyper z Bydgoszczy Stanisław Czarnecki
Dane techniczne:
Miejsce budowy : Stocznia Sthal Werke Danzing
Rok budowy : 1929
Długość : 57,60 m
Szerokość : 8,22 m
Zanurzenie max : 2,00 m
Nośność : 731 T
Załoga 3 osoby : szyper,bosman,marynarz

W początkowym okresie swej służby przypadającym na drugą połowę 20-lecia międzywojennego ELLA zasilając flotę największych tego typu statków na Wiśle, przewoziła towary frachtowe, zawijając głównie do portów położonych nad brzegami Królowej Polskich Rzek.
Ostatnim portem z czasów II wojny światowej był Landsberg ( Gorzów Wielkopolski ).Na mocy dekretu z 7 marca 1945r barka przeszła pod przymusowy zarząd państwowy i pływała po rz. Odrze. W roku 1955 ELLA wraca na rz.Wisłę i otrzymuje numer Ż-6004.

Pod koniec lat 50-tych prawowity właściciel, szyper Stanisław Czarnecki osiąga wiek emerytalny, opuszcza swoją barkę i przenosi się do Tczewa. Dowództwo nad barką ELLA przejmuje bratanek żony Stanisława Czarneckiego, szyper Henryk Burnicki późniejszy kpt. statku pasażerskiego m/s Wodnik który pływał po Wiśle w Toruniu. Przez ostatnie lata służby do momentu wycofania w 1978r z eksploatacji barką dowodził szyper Jan Pawlak .

W okresie swojej świetności ELLA przewoziła między innymi: cukier, zboże,drewno, sodę na trasie Bydgoszcz-Gdańsk z wyjściem na Zatokę Gdańską do portu Gdynia. Po odstawieniu w porcie bydgoskim , wszystko wskazywało na to, że barka Ż-6004 ELLA podzieli los większości barek bez własnego napędu P.P Żegluga Bydgoska i zostanie pocięta na żyletki.

Los uśmiecha się do niej w listopadzie 1979r. Po kilku miesięcznych staraniach i uzyskaniu zgody przez Zjednoczenie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu barkę od Żeglugi Bydgoskiej odkupuje Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

Prace remontowe i eksploatacyjne czyniące z niej przystań dla łodzi motorowych i hangar kończą się w kwietniu 1980r.W maju 1980r barka ELLA zostaje przeholowana na miejsce swojego postoju na Tor Regatowy w Brdyujściu przy ul.Witebskiej.
Historia tej barki jest opisana na stronie www.bydgoskabarkaella.witryna.info
T
TorTor
,,, nie ma takiej opcji. My możemy iść do pomorskiego, nie ma problemu, ale wbij sobie w końcu do tej swojej pustej głowy, że wy sami żadnego województwa nie utworzycie, bo nie macie z kim :P)
R
Rysiu faw
Duża barka xd. Dla porównania pływam na kontenerowcu 195 m
D
Dfg
Ten sie śmieje kto sie śmieje ostatni Toruń won do pomorskiego jako powiat ziemski a Bydgoszcz stolica woj kujawskiego
T
TorTor
Z twojej głupstw i bezsilności :)
G
Gość
idioty z zakompleksionego ,brzydkiego, pazernego ,obłudnego miasteczka nad strugą toruńską.
T
TorTor
Do znudzenia, że jest wyjście :) Wykupcie udziały w PLB za 1 grosz i odłączcie się od tego województwa :)
M
Marynarz
Bydgoszcz by się pięknie rozwijała !! Ale w Toruniu robią wszystko by Bydgoszcz zdegradować i nie pozwolić się rozwijać !! Co nieudolny Prezes Moraczewski z Marszałkiem Całbeckim wyprawiają z Lotnikiem Bydgoskim !!! Przykładów jest sporo . Czy nie ma sposoby pozbyć się tych szkodników !! W jakim kraju my żyjemy !!! Co na to politycy z PIS !!!!! BYDGOSKIEGO ??????
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski