Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiedza z YouTube, Facebooka i innych mediów społecznościowych. Telewizja i radio daleko w tyle źródeł wiedzy młodych Polaków

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Media społecznościowe głównym źródłem informacji dla młodych Polaków
Media społecznościowe głównym źródłem informacji dla młodych Polaków CardMapr.nl/Unsplash.com
Młodzi Polacy nie czerpią wiedzy z telewizji i radia, ale niemal wyłącznie z mediów społecznościowych. Autorytetami czy też liderami opinii - jak to się dziś określa, są dla nich eksperci, ale nie influencerzy. Co prawda młodzi lubią ich i słuchają, ale nie wierzą w ich czyste intencje. Co ciekawe, mamy wyraźny nawrót do rodziny i bliskich jako kręgów, z których opinią należy się liczyć. Te ciekawe badania powinny dać dużo do myślenia także wszystkim, dla których młodzi Polacy są cennymi konsumentami.

Spis treści

Informacje czerpią z YouTube’a, Facebooka i Instagrama, choć dużo częściej po prostu zabijają w mediach społecznościowych czas. Choć śledzą średnio 13 influencerów, potrafią zachować do nich krytyczny dystans. Interesują się grami, rozrywką, modą i sportem. Skąd i w jaki sposób treści czerpią przedstawiciele najmłodszego pokolenia? Na to pytanie odpowiada raport agencji badawczej WiseRabbit, przygotowany na zlecenie Clue PR.

Raport „Generacja Z wchodzi do gry. Konsumpcja treści przez młodych” przygotowała agencja badawcza WiseRabbit, na zlecenie Clue PR, z okazji 10-lecia agencji na podstawie badania na grupie ponad 1000 osób w wieku 15-25 lat.

Dla młodych Polaków media społecznościowe jak telewizja i radio dla ich rodziców

Jak wynika z badania, media społecznościowe to kluczowe źródła informacji dla młodego pokolenia, które plasują się daleko przed tradycyjną telewizją czy radiem.

  • Aż 93 proc. badanych w wieku 15-25 lat jako główne źródło wiedzy o świecie wskazuje YouTube.
  • Na kolejnych miejscach plasuje się Facebook (90 proc.), Instagram (82 proc.)
  • TikTok (74 proc.).

W porównaniu z tymi wynikami media tradycyjne są daleko w tyle. Z telewizji i radia korzysta dwóch na pięciu ankietowanych (41 i 40 proc.), podobny odsetek (39 proc.) zagląda na portale informacyjne. Dużo niższe wyniki odnotowuje polska prasa drukowana, po którą sięga zaledwie 12 proc. (po wydania elektroniczne 18 proc.).

Generacja Z, korzystając z mediów społecznościowych na szeroką skalę, ma przy tym problem z weryfikacją publikowanych tam treści. Ponad połowa uczestników badania (56 proc.) uznaje za wiarygodne po prostu te źródła, z których korzysta od dłuższego czasu, a niewiele mniej (43 proc.) uważa, że wiarygodne są te kanały, które cieszą się dużą popularnością. Co piąty ufa po prostu treściom polecanym przez swoich znajomych (20 proc.). Tylko co trzeci badany (37 proc.) weryfikuje autorów i dziennikarzy, z których treści korzysta. Na sprawdzanie źródeł, autorów i ekspertów stawiają zwłaszcza heavy userzy LinkedIna i Twittera.

YouTube, Facebook i inne social media: graj, baw się i szeruj

A co młodych interesuje? Zdecydowanie bardziej niż klasyczne wiadomości „z kraju i ze świata”, kręcą ich informacje dotyczące gier (46 proc.), rozrywki (45 proc.), podróży (41 proc.) czy mody (37 proc.). Z tematów ogólnych zajmują ich psychologia czy nowe technologie.

Badanie Clue PR ujawnia przy tym silne różnice między kobietami i mężczyznami. Typowy młody chłopak „gra w gry” (67 proc.), śledzi technologiczne nowinki (45 proc.) i mecze ulubionej drużyny (39 proc.).

Dziewczyny skupiają się bardziej na modzie (59 proc.), kulturze (56 proc.) i interesują się psychologią (51 proc.).

Młodzi nie ograniczają się przy tym do biernej konsumpcji, a chętnie udostępniają interesujące ich treści. Robi tak niemal trzy czwarte (73 proc.) badanych. Dlaczego?

  • Aby pokazać innym, co ich interesuje i o czym aktualnie myślą (połowa wskazań).
  • Wskazać, co ich poruszyło albo zainspirować innych do sięgnięcia po to samo (45 proc.).
  • Niemal co piąty badany (18 proc.) szeruje treści po to, aby pokazać, że „jest fajny”.

TikTok, Facebook i Instagram sposobem na nudę

Do czego młodzi używają tych kanałów? Bardzo często po prostu do zabicia czasu – np. podczas podróży, na kanapie w domu czy podczas przerwy w pracy. Taką odpowiedź wskazało aż 40 proc. użytkowników YouTube’a i niemal co trzeci użytkownik Facebooka, Instagrama i Snapchata (kolejno 29, 32 i 32 proc.). Najwięcej – bo ponad połowa – dla zabicia czasu ogląda jednak TikToka. YouTube najczęściej służy młodym do zabawy i rozrywki (52 proc. wskazań), często odpalają go też podczas ćwiczeń na siłowni czy świeżym powietrzu (74 proc.).

Facebook i Snapchat umożliwiają im z kolei kontakt ze znajomymi i trzymanie „ręki na pulsie” (kolejno 41 i 44 proc.). Na tym tle wyraźnie odcinają się Twitter i LinkedIn, które cieszą się jednak wśród młodych najmniejszą popularnością. Tylko tych portali młodzi używają do bycia na bieżąco z najnowszymi informacjami (kolejno 42 i 21 proc.), ale też śledzenia życia celebrytów i influencerów (Twitter, 25 proc.) czy rozwoju zawodowego (LinkedIn, 45 proc.).

Influencer ma widownię, ale po radę do rodziców

Autorzy badania zapytali też młodych, kto jest dla nich liderem opinii. W zdecydowanej większości ich zdanie pokrywa się z powszechnym przekonaniem, że lider opinii to ekspert lub ekspertka w danym temacie czy dziedzinie (79 proc.), często ze świata nauki (74 proc.) lub biznesu (60 proc.).

Co ciekawe, młodzi częściej wsłuchują się w głos bliskich i rodziców, niż rówieśników (kolejno 58 i 40 proc.). Tuż za aktywistami (43 proc.), młodzi za liderów opinii uważają coachów, terapeutów i przewodników duchowych i (40 proc.) oraz influencerów (31 proc.). Średnio obserwują aż 13 influencerów/liderów opinii: głównie z obszarów rozrywki, stylu życia, mody, sportu czy gier. Nie powinno dziwić, że influencerzy najczęściej docierają do młodych odbiorców poprzez Instagrama (73 proc.), YouTube’a (68 proc.) i TikToka (51 proc.).

Przedstawiciele Generacji Z mają jednak zróżnicowany stosunek do influencerów oraz wysoką świadomość, że wielu z nich zajmuje się głównie promocją produktów. Aż dwóch na trzech badanych (64 proc.) zgadza się ze stanowiskiem, że „influencerzy są jak chodzące reklamy, które kierują się chęcią zysku i nie sprawdzają promowanych marek i produktów”.

Zdecydowana większość młody uważa też, że

  • influencerzy promują sztuczne życie,
  • są odrealnieni (58 proc.)
  • zależy im tylko na rozgłosie (55 proc.).

Jednocześnie generacja Z docenia w influencerach „bycie na czasie” (59 proc.) i odwagę w wystawianiu się na opinię innych (57 proc.). A których konkretnie „followują”? Przeważają ich rówieśnicy, piosenkarze i piosenkarki, youtuberzy i youtuberki, od kilku lat bardzo aktywni w mediach społecznościowych.

To m.in. 26-letni youtuber i wokalista Karol Friz Wiśniewski (ponad 4,6 mln obserwujących na YouTube), jego partnerka Wersow, czyli 25-letnia Weronika Sowa (2,3 mln), 22-letnia Lexy Chaplin, która walczy w walkach High League (1,2 mln na YouTube i 2,1 mln na Instagramie) czy 19-letnia Julia Kostera, która wrzuca filmiki o tematyce urodowej na YouTube już od 9. roku życia (prawie 2 mln obserwujących na IG).

Wyjątkiem są sławni po trzydziestce: piłkarz Robert Lewandowski (30 mln obserwujących na Instagramie), amerykańsko-brytyjski kick-boxer Andrew Tate czy podróżniczka i youtuberka Agnieszka Grzelak.

Trwa głosowanie...

W jakiej formie czytasz książki?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wiedza z YouTube, Facebooka i innych mediów społecznościowych. Telewizja i radio daleko w tyle źródeł wiedzy młodych Polaków - Strefa Biznesu