Zobacz wideo: Otwarcie ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy dla tramwajów.
- Usłyszałem od naszych drogowców, że najlepszym wyjściem byłoby zbudowanie tych wiaduktów od nowa. Tyle że to koszt 200 mln zł - mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - To by oznaczało zahamowanie inwestycji w Bydgoszczy na kilka lat.
Przetarg na zabezpieczenie
W dniu 22.12.2020 Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Wykonanie podparcia wiaduktów warszawskich – północnego i południowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Fordońskiej w Bydgoszczy".
"Podparcie" to nic innego jak stalowe klatki podtrzymujące podpory i przęsła. Termin składania ofert mija 11 stycznia 2021. Podparcie ma być wykonane w ciągu 22 tygodni przy podporach przęseł w czterech miejscach dla obu wiaduktów.
Inwestycja ratunkowa ma kosztować 2 mln zł - w tym mieści się także także koszt opracowania przebudowy wiaduktów.
- Ściśle kontrolujemy obiekt i nie stwierdzono aby cokolwiek pod spodem z niego „spadało” na trawę czy jezdnię – zapewnia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. - W związku z tym, że kierowcy wybrali trasy alternatywne, wprowadziliśmy zmiany w ustawieniu sygnalizacji świetlnej u zbiegu ulic Fordońskiej i Kamiennej a na drogach mamy mniejszy ruch spowodowany ograniczeniami epidemiologicznymi, ruch pojazdów na wiaduktach odbywa się w miarę płynnie.
Na obu wiaduktach od dwóch miesięcy zamknięto po jednym pasie ruchu.
Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]
Inne takie obiekty rozebrano
Wiadukty Warszawskie zbudowano w latach 1973-1974. To w zasadzie dwa wiadukty. Leżą w ciągu drogi krajowej, ale ich utrzymanie należy do gminy Bydgoszcz.
Jak mówi Maciej Gust, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy: - To jeden z najbardziej oszczędnościowo budowanych systemów mostowych zbudowanych w latach 70. ubiegłego wieku. Z analiz i ekspertyz, które mamy, wynika, że wszystkie obiekty budowane w podobnej technologii, uległy rozbiórce.
Na razie o stanie wiaduktów poinformowano inspektora nadzoru budowlanego. Ekspertyza stanu technicznego będzie rozszerzona - być może będzie gotowa do końca tego roku.
