Tym razem Bydgoszcz bez dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Plan inwestycji zakładał modernizację ul. Hutniczej i wielu sąsiednich dróg w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym.
Plan inwestycji zakładał modernizację ul. Hutniczej i wielu sąsiednich dróg w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Tomasz Czachorowski
W 5. edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Bydgoszcz nie otrzymała dofinansowania. W poprzednich edycjach programu rozpatrzono pozytywnie wnioski miasta na inwestycje o łącznej wartości blisko 100 mln złotych.

Zobacz wideo z drona: Przebudowa torowiska i skrzyżowania w rejonie ul. Perłowej i Toruńskiej

Bydgoszcz do piątej edycji programu zgłosiła jeden wniosek, wart 155 milionów złotych. Chodziło o projekt przebudowy dróg na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Dofinansowanie inwestycji miałoby wynieść 151,9 mln złotych. W piśmie przesłanym w ubiegłym tygodniu do premiera Mateusza Morawieckiego, prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski pyta o powody nieprzyznania dofinansowania na przedstawiony projekt.

– Czy wskazane wnioski Miasta Bydgoszczy spełniały wymogi formalne Regulaminu i uchwał Rady Ministrów dot. Programu Inwestycji Strategicznych? Proszę o udostępnienie kryteriów, na jakiej podstawie zostały wybrane projekty do dofinansowania – zwraca się Rafał Bruski do prezesa Rady Ministrów.

W piśmie Rafał Bruski prosi też o udostępnieniu protokołów z prac komisji, która zajmowała się programem oraz listy zmian wprowadzonych przez premiera w zasadach i trybie udzielania dofinansowania. – Jednocześnie zwrócę uwagę, że aż 8 projektów otrzymało wyższe dofinansowanie, niż wnioskowane przez Miasto Bydgoszcz – napisał prezydent Bydgoszczy.

W planie inwestycji ujęto budowę ul. Grzybowej od ul. Hutniczej do ul. Nowotoruńskiej (1060 m) wraz z budową skrzyżowania ulic Grzybowa i Nowotoruńska (265 m), modernizację ul. Hutniczej (od Grzybowej do Łęgnowskiej – 900 m), Eberhardta (od Hutniczej do Wulffa – 1000 m), Wulffa (od Eberhardta do Petersona – 850 m), Petersona (od Wulffa do Bydgoskich Przemysłowców – 1100 m), Matuszewskiego (od Dziatkiewicza do Bydgoskich Przemysłowców – 300 m), Dziatkiewicza (od Matuszewskiego do Raczkowskiego – 900 m) i likwidację nieczynnych kolejowych przejazdów bocznicowych w pasach drogowych ulic na terenie BPPT.

100 mln dla Bydgoszczy

W poprzednich edycjach programu rozpatrzono pozytywnie wnioski miasta na inwestycje o łącznej wartości blisko 100 mln złotych. W pierwszej Bydgoszcz otrzymała 29,97 mln złotych na rewitalizację bulwarów nad Brdą i 4,995 mln złotych na rewitalizację placu Kościeleckich, a trzeci wniosek – na zakup 46 tramwajów niskopodłogowych za 450 mln złotych – nie został rozpatrzony pomyślnie.

W kolejnej przyznano miastu 65 mln złotych na budowę, przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania obiektów zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej. Bydgoszcz starała się również o pieniądze na budowę dwóch kąpielisk zlokalizowanych na terenach nadrzecznych (Astoria i Park Centralny, wniosek o dofinansowanie na 30 mln złotych) oraz modernizację śluz oraz brzegów Starego Kanału Bydgoskiego (5 mln złotych).

Trzecia edycja programu skierowana była do gmin i powiatów, w których zlokalizowane były PGR-y (wniosek o rozbudowę ul. Toruńskiej na osiedlu Łęgnowo-Wieś o chodnik nie został pozytywnie rozpatrzony), a czwarta do gmin uzdrowiskowych i posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej.

200 mln na drogę Inowrocław-Solec Kujawski

W V edycji programu dofinansowanie otrzymały 52 inwestycje, z czego trzy z województwa kujawsko-pomorskiego, do którego łącznie trafi 290 mln złotych. Gmina Lubień Kujawski otrzymała prawie 15 mln na skomunikowanie terenów inwestycyjnych gminy. Samorządowi województwa przyznano ponad 75 mln na poprawę warunków obsługi i rozwoju terenu Brzeskiej Strefy Gospodarczej poprzez modernizację drogi wojewódzkiej nr 286.

Największym beneficjentem został powiat inowrocławski, który na rozbudowę dróg Inowrocław-Solec Kujawski oraz Nowa Wieś Wielka-Leszyce dostanie 199 920 004, 00 zł. Jak mówił minister Łukasz Schreiber, inwestycja będzie w regionie dopełnieniem dróg ekspresowych S5 i S10. Po – To inwestycja samorządów: z powiatu inowrocławskiego, z bydgoskiego, z Nowej Wsi Wielkiej, Rojewa, Solca Kujawskiego – w żadnym z nich nie rządzi przedstawiciel Prawa i Sprawiedliwości – stwierdził, podkreślając, że to obala mity o tym, że środki idą tam, gdzie rządzi PiS.

Inwestycja ma odciążyć drogę nr 25, jest istotna z punktu widzenia terminalu intermodalnego w Emilianowie i ma wpłynąć na rozwój gospodarczy Inowrocławia – takie plusy planu rozbudowy trasy z Inowrocławia do Solca Kujawskiego wymieniał Łukasz Schreiber.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie