Spis treści
Dla kogo Trening Umiejętności Społecznych?
Trening Umiejętności Społecznych, znany jako TUS może być korzystny dla wielu grup osób, szczególnie dla dzieci i młodzieży, które doświadczają trudności w:
- nawiązywaniu relacji,
- komunikacji z rówieśnikami,
- budowaniu przyjaźni,
- odnalezieniu się i zachowaniu w różnych sytuacjach społecznych.
Trening umiejętności społecznych pomaga m.in.:
- dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną lekką,
- dzieciom w spektrum autyzmu,
- dzieciom, które są nieśmiałe i mają problemy w kontaktach z innymi.
Relacje międzyludzkie są bardzo ważną - może nawet najistotniejszą - sprawą w naszym życiu. To sposób kontaktu z bliskimi, znajomymi czy tymi, na których „jesteśmy skazani” w szkole lub w pracy. Relacji nie sposób nawiązać bez umiejętności dobrej komunikacji. Kształcenie umiejętności komunikacji przekłada się na umiejętność wyrażenia siebie i znalezienia swojego miejsca w grupie, skutecznej obrony własnych praw do zdrowia, życia, czasu wolnego - mówi dr Marek Michalak, pedagog, Rzecznik Praw Dziecka 2008-2018, przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu
TUS może pomóc rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja werbalna i niewerbalna, rozwiązywanie konfliktów, empatia oraz budowanie trwałych relacji. Aby rozwijanie tych umiejętności było możliwe i prostsze dla szerszego grona dzieci, naukowcy z SWPS stworzyli aplikację TUSER.
TUS w aplikacji? SWPS stworzyło cyfrowe narzędzie dla szkół
Zespół badawczy pod kierownictwem dr Agaty Graczykowskiej, psycholożki z Uniwersytetu SWPS, opracował cyfrowe narzędzie przeznaczone dla nauczycieli i specjalistów do pracy z uczniami, którzy mają trudności w zakresie umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
Naukowcy pochylili się nad pytaniem, jak przy użyciu nowych technologii podnieść kompetencje społeczne (przede wszystkim komunikacyjne) uczniów.
Rezultatem projektu jest prosta w obsłudze aplikacja webowa TUSer, z której korzystać będą mogli uczniowie, np. w trakcie godzin wychowawczych oraz treningów umiejętności społecznych. Finalna wersja aplikacji stworzona została na podstawie badań przeprowadzonych w grupach:
- nauczycieli,
- pedagogów,
- psychologów,
- rodziców i dzieci.
Jak podkreślają eksperci, narzędzie to także wsparcie dla dzieci zagrożonych wykluczeniem w szkołach.
Aplikacja pomoże także dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną lekką, które o wiele częściej niż ich rówieśnicy czują się niezrozumiane i przez to odosobnione. Grupa ta określana jest jako wykluczona z wykluczonych, bo często zapomina się o niej, skupiając się na cięższych postaciach niepełnosprawności - podkreśla dr Agata Graczykowska, psycholożka, kierowniczka projektu
Szkoły często nie prowadzą zajęć TUS z powodu braku funduszy lub specjalistów. Zalet aplikacji jest m.in. jej dostępność i możliwość wykorzystywania w szerszej skali wśród uczniów, niż tylko w ramach rewalidacji.
Aplikacja została zaprojektowana tak, by poprawić jakość życia i zapewnić większą niezależność dzieci. Uczniowie, korzystając z aplikacji, będą lepiej się komunikować, a przede wszystkim nauczą się mówić o swoich emocjach i potrzebach. Dzięki TUSerowi będą też w stanie skuteczniej uczyć się, aplikacja pomoże im pracować w zespole czy ćwiczyć kreatywne rozwiązywanie problemów - mówi dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu SWPS, współtwórczyni TUSera.
Jak działa aplikacja TUSER?
Uczniowie, za pomocą TUSERA będą mogli opowiadać o sobie i poznawać się bliżej, a przez to nawiązać trwalsze i głębsze relacje, które dadzą im poczucie własnej wartości.
Korzystać z aplikacji będą mogli wszyscy uczniowie, zarówno ci z trudnościami w kontaktach z innymi, jak i ci, którzy ich nie mają, dzięki temu poprzez zabawę będą mogli utrwalać zdobyte już umiejętności, oraz ćwiczyć współpracę z innymi. Jest to świetne wsparcie dla nauczycieli w pracy z grupą.
TUSER przyczyni się nie tylko do poprawy jakości życia codziennego dzieci, ale także wpłynie pozytywnie na ich zdolności poznawcze. To zaś sprawi, że nauczyciele skuteczniej będą mogli realizować podstawę programową a dzieci osiągać lepsze wyniki w nauce - mówi dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu SWPS, współtwórczyni TUSera.
Kto może skorzystać z TUSERA? Apel do dyrektorów
Jak podają autorzy projektu o dostęp do aplikacji musi ubiegać się dyrektor szkoły. Dlatego warto poinformować go o tej możliwości i odesłać do strony projektu.
Po wykupieniu dostępu osoba prowadząca zajęcia będzie korzystać z panelu administratora w przeglądarce internetowej, a uczniowie w trakcie zajęć, pod opieką pedagoga. Co ważne, aplikacji nie można ściągnąć bezpośrednio ze sklepu z aplikacjami.
