Tramwaje nie spowolnią Focha. Pomysł wytyczenia dla nich osobnego pasa nie przeszedł w ratuszu

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Część osób żartuje, że  jedyny w europie przystanek tramwajowy z zatoką znajduje się w naszym mieście.
Część osób żartuje, że jedyny w europie przystanek tramwajowy z zatoką znajduje się w naszym mieście. Filip Kowalkowski
Kontrowersyjny pomysł, by wytyczyć na ulicy Focha pas wyłącznie dla tramwajów, ostatecznie upadł. Można jednak do niego wrócić.

PRZECZYTAJ:Czy buspas na ul. Focha to dobry pomysł?

[break]
Wytyczenie pasa jedynie dla tramwajów spowodowałoby w okolicach placu Teatralnego takie korki, że prezydent zrezygnował nawet z konsultowania z mieszkańcami tego projektu.

W czerwcu ZDMiKP badał ruch na ulicy Focha, niedawno przedstawił jego wyniki prezydentowi Bydgoszczy. Obecnie prawym pasem poruszać się mogą rowerzyści i inne pojazdy. Lewym - samochody oraz tramwaje. W ciągu godziny (porannego szczytu) w tym miejscu przejeżdżało w ten sposób niemal 3500 pojazdów.

Dwa pomysły, każdy zły

Analizowano dwa warianty zmian. W pierwszym prawym pasem dalej miałyby jeździć samochody i rowerzyści, ale lewy byłby do wyłącznej dyspozycji tramwajów. W wariancie drugim - prawy pas zarezerwowano wyłącznie dla rowerzystów, pozostały ruch odbywać miałby się po lewym pasie. Rezultat? W obu wypadkach przepustowość spadła do 1624 pojazdów na godzinę. Obciążenie na wlocie ulicy zwiększyłoby się o 110 procent. Każdy kierowca spędziłby w korku o 35 sekund dłużej, a korek wydłużyłby się niemal o 300 metrów. Tramwaj - w wersji z wyłącznym pasem ruchu dla niego - zyskałby na tym odcinku niecałe... 20 sekund. W wariancie drugim - straciłby 35 sekund. Te dane wystarczyły, by podjęto decyzję o niewprowadzaniu zmian na ul. Focha.

- Z analiz wynika, że po wprowadzeniu trambuspasa na ul. Focha znacznie wydłużyłaby się kolejka pojazdów, oczekujących na wlocie ul. Marszałka Focha od strony ronda Grunwaldzkiego - potwierdza Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta miasta. - Szacowana sumaryczna średnia długość kolejki z analiz wynosi niemalże 300 m, co stanowi o jej wydłużeniu średnio o około 235 metrów. Ponadto to rozwiązanie spowodowałoby prawdopodobnie, że część kierowców przeniosłaby się na Wały Jagiellońskie, co skutkowałoby zwiększeniem obciążenia ruchem samochodowym również tej ulicy, a w konsekwencji ronda Bernardyńskiego.

Ratusz nie dał się przekonać lobby rowerowemu i wziął pod uwagę również interes kierowców. - Miasto, planując rozwiązania drogowe, musi dbać o komfort wszystkich użytkowników infrastruktury drogowej - pieszych, rowerzystów, kierowców i pasażerów komunikacji publicznej. W przypadku ul. Focha trzeba zauważyć, że takie rozwiązanie (trambuspas) spowoduje straty czasu w podróżach mieszkańców miasta.

Temat leży, choć nie upadł

Ratusz zapowiada, że odwołanie zapowiadanych od miesięcy konsultacji społecznych dotyczących ulicy Focha nie oznacza, że z pomysłu zrezygnowano na zawsze.

- Nie odkładamy tego projektu na półkę - do analiz dotyczących celowości wprowadzenia tego rozwiązania planujemy wrócić po zrealizowaniu dużych inwestycji drogowych i tramwajowych, które wpłyną na zamiany potoków ruchu i zachowań kierowców, m.in. II etapu Trasy Uniwersyteckiej i inwestycji na ul. Kujawskiej.

W tej chwili wprowadzenie trambuspasa na ul. Marszałka Focha spowodowałoby spadek ogólnej sprawności systemu, a co za tym idzie spadek komfortu poruszania się kierowców po tej części Bydgoszczy - uważa Marta Stachowiak.

Temat zmian na ulicy Marszałka Focha upadał już wcześniej. Zarząd dróg przymierzał się do stworzenia pasa dla komunikacji miejskiej jeszcze za kadencji dyrektora Jana Siudy. Już wtedy - po analizach - drogowcy nie zaryzykowali forsowania tego pomysłu. Powód? Podobny do ostatniego - gigantyczne korki.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
były motorniczy

Jeszcze dużo czasu upłynie zanim władza doceni tworzenie trsmbuspasów. W Krakowie w centrum i na obrzeżach takie są i jakoś problemu nie ma. W ten sposób promuje się przywilej komunikacji miejskiej która tam nie spóźnia się stojąc w korkach!

w
wube

Co za poroniony pomysł z tym pasem. Który to taki mądry inicjator ?

w
wisniowiecki

Przejscie podziemne musi byc i to z schodami ruchomymi tak jak na metropolitalna stolice wojewodztwa przystalo.

M
Marek Bydgoszcz

Na tym zdjęciu w głębi widać że na Jagielońskiej stoi ogon pojazdów. Szkoda że reporter nie zrobił też zdjęcia z perspektywy ul Jagielońskiej ,lub nawet z perspektywy Ronda Jagiellonów w strone Focha. Tam właśnie z braku tego przejście podziemnego są zawsze problemy z przejazdem przez rondo Jagiellonów.

M
Marek

Prawdziwy problem to brak przejścia podziemnego dla pieszych na skrzyżowaniu Jagielońska /Gdańska /Focha ( przy Savoyu) . Zielone światło dla pieszych tamuje ruch aut przy Drukarni na Jagielońskiej i ogon czekających pojazdów tamuje ruch na rondzie Jagielonów. To jest poważny problem , bo tam na rondzie są wtedy duże korki i niebezpieczne sytuacje. Gdyby było takie podziemne przejście ,to auta by non stop jechały z Jagielońskiej w Focha i rondo Jagiellonów było by ciągle przejezdne.

b
były motorniczy

Proszę odwiedzić Kraków. Tam w centrum miasta tramwaje (i niekiedy autobusy) kursują po pasach przeznaczonych dla nich. I to rozwiązanie wprowadzone przez urzędników ma zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej a nie samochodów! Poza tym jest jeszcze jedna zaleta. Tramwaje nie spóźniają się! Zatem od urzędników zależy czy naprawdę promują komunikację miejską czy tylko pseudo promują myśląc jakoś to będzie. Przecież jak tramwaj będzie tkwił w korku to motorniczy może jeździć kolejne dwa kursy bez przerwy bo straci ten czas w korku.

a
andrzej

Jeżdżę Focha codziennie i jakoś nie widzę żeby tramwaje stały w korkach między samochodami
Moim zdanie pomysł jest po prostu „głupi”

M
Max Meyer

To zły pomysł, na pewno spowolni. Ktoś kto mówi, że nie spowolni ma w tym interes, tak jakby miał budować ten tramwajpas...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3