https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje fordońskich linii pękały w szwach, bo ludzie testowali trasę!

Hanna Walenczykowska
Tysiące bydgoszczan skorzystało z darmowych przejazdów Swingami - niektóre nowe tramwaje były przeciążone.
Tysiące bydgoszczan skorzystało z darmowych przejazdów Swingami - niektóre nowe tramwaje były przeciążone. Filip Kowalkowski
Tysiące bydgoszczan uczestniczyło w historycznym oddaniu do użytku nowej trasy tramwajowej. Budowa kosztowała 437 milionów złotych.

[break]
W sobotę o godz. 4.38 z pętli w Łoskoniu wyruszył pierwszy tramwaj „Swing” linii nr 5. Wiózł tylko jednego pasażera - naszego fotoreportera. Dopiero na pierwszym przystanku wsiadł prezydent Rafał Bruski i pierwszy pasażer, który otrzymał butelkę szampana.

Potem tramwaje linii 3, 5, 7 i 10 jeździły zgodnie z sobotnim rozkładem jazdy. Niestety, nie wszystkie były nowe.

- Cały czas na przystankach wszystkich linii, z dwóch stron, jest bardzo dużo ludzi - twierdziła rozczarowana pani Ewa z ulicy Niepodległości. - Z mojej pętli nie jeżdżą swingi, a linię na Kapuściska obsługuje dziś tylko jeden wagon. Wielu ludzi czekających na tramwaje dwóch linii z Łoskonia przepuszcza stare pojazdy i czeka na nowe.

PRZECZYTAJ:W tramwaju nie w maju

Tak samo było kilka godzin później na ulicy Fordońskiej. Tramwaje jadące w kierunku Fordonu, gdzie miało odbyć się uroczyste otwarcie nowej tramwajowej trasy, były przepełnione. Jechał tylko jeden swing, reszta pojazdów była starego typu. - Teraz uważaj, przed wjazdem na estakadę jest skręt - instruował motorniczą pewien mężczyzna. - Przystanek jest na końcu. Spokojnie. Teraz możesz się rozbujać, bo do Auchan nie ma żadnego przystanku...

W kilkanaście minut, bez zbędnego stania w korkach, tramwaj dojechał do pętli technicznej Przylesie przy ul. Korfantego. Tam tłumnie gromadzili się już bydgoszczanie. Trwały też ostatnie przygotowania do uroczystości. W koksownikach rozpalano ogień, podgrzewano grochówkę, ustawiano miniwystawę.

Potem były występy artystyczne, oficjalne przemówienia, przecięcie wstęgi i krojenie okolicznościowego tortu.

- Oddajemy dla państwa jedną z najważniejszych inwestycji w historii naszego miasta. Oddanie jej do użytku możliwe było między innymi dlatego, że Polska jest w Unii Europejskiej, a 280 milionów złotych na budowę trasy pochodzi z dofinansowania - powiedział Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

Towarzyszyli mu m.in. Marek Gotowski, prezes głównego wykonawcy budowy - firmy Gotowski - oraz Robert Świechowicz, wiceprezes spółki PESA.

Na pętli przy Korfantego zgromadziło się kilka tysięcy osób. Niestety, z trudem wracały do domu. Setki ludzi czekało na przystankach w obie strony; tych w kierunku Łoskonia i tych w stronę centrum. Swingi były tak przepełnione, że nie mogły ruszyć z przystanków. System bezpieczeństwa blokował pojazdom hamulce. Ludzie skarżyli się też, na nie zawsze ogrzane wagony w tramwajach starszego typu. Na funkcjonowanie komunikacji skarżyli się także mieszkańcy innych dzielnic, np. Bielaw. ZDMiKP zlikwidował linię autobusową nr 83 i uniemożliwił im dojazd do pętli na Rycerskiej, w pobliżu której są dwa cmentarze.

Przypomnijmy, budowa linii tramwajowej trwała dwa lata. Pierwsze prace rozpoczęły się w listopadzie 2013 roku. Długość całej trasy wynosi ok. 9,5 kilometra. Przy budowie pracowało przeszło pół tysiąca ludzi. Największym wyzwaniem była budowa ponadpółkilometrowej estakady nad ulicą Fordońską, stacją Bydgoszcz Wschód oraz ulicami Inwalidów i Lewińskiego.

W ramach inwestycji wybudowano pętlę Łoskoń z elementami zajezdni oraz trzy pętle awaryjne. Jedna z nich - Niepodległości - będzie wykorzystywana także przez linie nr 7 i 10. Znacznie rozbudowano też układ drogowy, między innymi dobudowano drugą jezdnię na ulicy Akademickiej, powstały cztery ronda, a wiadukt na Skarżyńskiego wyposażono w windy i dodatkowe schody.

Oprócz tego drogowcy zmodernizowali 9 kilometrów ulic. Planowane są jeszcze np. wymiana nawierzchni na ulicy Andersa - od Kleeberga do Kasztelańskiej, Korfantego, Skarżyńskiego, Brzechwy i Piłsudskiego.

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
fordoniak
Jestem bardzo zadowolony , no pewnie ze sa jeszcze wypady z kursow czy inne niedogodnosci zanim ten rozklad sie " dotrze" ale ogolnie to wielki krok naporzod i my w Fordonie nie czujemy sie juz jako mieszkancy dalekich peryferii czy " gorszego sortu" bo dzieki tramwajowi zostalismy ostatecznie i kompletnie zintegrowani jako czesc Metropolii Bydgoskiej.
G
Gość
Ta pani ma napewno zbyt gruba d*** zeby sie przejsc pareset metrow co by dobrzo zrobilo jej sylwetce.
m
maria
a ja jestem bardzo zadowilona i jadąc w niedzielę 3 słyszałam również pochlebne komentarze i to od większości oasażerów, a malkontenci to się zawsze znajdą dla zasady narzekania
B
Bydgoszczu
Cóż to była za przyjemność nowoczesnych technologii.. Tramwaje na każdej sygnalizacji oczekiwały od kilkunastu sekund do nawet 2 minut (R. Fordońskie i Garbary). I to jest ta słynna "zielona fala" dla tramwajów gdzie przez wzbudzenie ma dać sygnał komputerowi a ten poza cyklami priorytet przejazdu przez skrzyżowanie?! Kpina!! A potem za sobą jeździły trzy "trójki". Ja jechałem drugą, która wyjechała z Łoskonia ok.12:49. I na Wilczaku korek "trójek" bo przed nimi "jedynka". Nie jestem przekonany do jazdy tramwajami skoro sygnalizacja nie pomaga w opóźnieniach!
x
x
OSTATNIA 10 o godz 19:00 DO ZAJEZDNI- SKANDAL. Do Fordonu taksówkami????!!!!!
p
pasażerka
dzisiaj np. pewna pani komentowała bardzo siarczyście zmianę trasy 2- jechała spod kładki przy ul. Przyjaznej do dworca autobusowego . przez wspaniałą zmianę trasy nie dość , że musiała przesiąść się na rondzie Jagiellonów - aby to uczynić musiała przejść pod rondem Jagiellonów po czym aby jechać dalej skasować kolejny bilet.GDZIE WCZEŚNIEJ JECHAŁA NA JEDNYM BILECIE DOCELOWO. GRATULACJE
g
genio
Za ten rozkład nagroda Nobla .!
p
pasazer
Porażka ! do pracy trzeba wyjechać 0,5 godz. szybciej tramwaj pasuje tylko mieszkańcom kilku bloków reszta fordonu przez ten tramwaj ma mniej autobusów i gorszy dojazd do pracy i powrót gej
s
swing
Do kogo POszły te nowe swingi?
G
Gość
Tak bo przejazdy były bezpłatne! A w tramwajach komentowano niedogodny rozkład jazdy!
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski