Temat elektryzuje ludzi, bo e-hulajnogi zostawiane są na chodnikach byle jak

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Taka jazda jest zabroniona! Ta pani powinna przeprowadzić e-hulajnogę przez zebry. Powinna też jechać lewą strona ulicy, gdzie znajduje się ścieżka rowerowa
Taka jazda jest zabroniona! Ta pani powinna przeprowadzić e-hulajnogę przez zebry. Powinna też jechać lewą strona ulicy, gdzie znajduje się ścieżka rowerowa Marek Weckwerth
Udostępnij:
Zostawiane są jak popadnie – na środku chodnika, na ścieżce rowerowej, a nawet na miejscach parkingowych dla pojazdów mechanicznych. Mowa o elektrycznych jednośladach wypożyczanych komercyjnie w systemie hulajnogi miejskiej.

Zobacz wideo: Dron obserwował kierowców na ulicy Wyszyńskiego w Bydgoszczy

Nie lepiej niż sposób parkowania wygląda sama jazda e-hulajnogistów. W połowie czerwca 2020 roku w Warszawie zginęła 11 letnia dziewczynka, która jechała na hulajnodze lewą stroną jezdni, a obok na rowerze, trzymając ją za rękę jej matka. Na początku czerwca tego samego roku i także w stolicy doszło do wypadku dwojga młodych ludzi, którzy wcześniej pili alkohol i zażywali narkotyki. Jechali jedną e-hulajnogą i przewrócili się na progu zwalniającym, 23-latka zmarła w szpitalu. Teraz mężczyźnie grozi do 12 lat więzienia za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym. W październiku ubiegłego roku w Krakowie 12 letni i o rok starszy chłopcy jechali na jednej hulajnodze elektrycznej i wjechali z drogi podporządkowanej pod samochód. Obaj doznali ciężkich obrażeń. 13 kwietnia br. w Gdańsku zginęła 51-latka, która na swojej e-hulajnodze zjechała z chodnika na jezdnię i zderzyła się z autem.

Przykłady można mnożyć, ale czy takie tragedie trafiają do świadomości użytkowników coraz bardziej popularnych jednośladów elektrycznych? Gdy na co dzień ogląda się ich popisy, a przynajmniej części z nich, można wątpić. A już pozostawianie sprzętu byle gdzie woła o przysłowiową pomstę do nieba, bo można się przez to przewrócić. Gdy na taką zawalidrogę natknie się osoba niewidoma, może dojść do nieszczęścia. Podobnie zresztą jak idący chodnikiem młodzieniec ze wzrokiem wbitym w ekran smartfona. O blokowaniu przejścia pieszym nawet nie warto wspominać, bo jest to nagminne. I jeszcze jeden problem – hulajnogi widuje się pozostawione na ścieżkach rowerowych, co jeszcze bardziej zagraża bezpieczeństwu, tym razem cyklistów i samych hulajnogistów.

To też może Cię zainteresować

Nie ma wątpliwości, że bardzo wielu użytkowników tego sprzętu nie ma zielonego pojęcia, jak go parkować albo celowo robi to tak, aby zdenerwować pieszych lub rowerzystów.

Zdaniem policjanta

- To niestety duża przypadłość ogólnie rozumianych użytkowników hulajnóg elektrycznych, bo oczywiście są też tacy, którzy stosują się do przepisów i kierują się zdrowym rozsądkiem – komentuje młodszy inspektor Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Niestety bardzo często jeżdżą chodnikami, z których mogą korzystać tylko w określonych warunkach, bowiem po zmianie przepisów nie są już traktowani jako piesi. Jednak nawet nie to jest najważniejsze, ale fakt, że na chodnikach wyprzedzają pieszych z dużą prędkością. To rodzi duże ryzyko potrącenia i wypadku. Tymczasem hulajnogista powinien niemal zrównać prędkość z osobą znajdującą się na chodniku i upewniwszy się, że pieszemu ani jemu nic nie grodzi, wyprzedzić. Na chodniku to pieszy ma pierwszeństwo!

Maciej Zdunowski przestrzega też przed przejeżdżaniem hulajnogą przez oznakowane przejście dla pieszych. Podobnie jak rowerzyści, nie mogą tego robić, a niestety najczęściej, tak jak oni robią to. A powinni przeprowadzić jednoślad.

Obowiązuje od 20 maja 2021 r.

Minął już sporo czasu od nowelizacji Prawa o ruchu drogowym (20 maja 2021 r.), w którym pojawiły się precyzyjne przepisy dotyczące prawidłowego użytkowania e-hulajnóg i sposobu ich parkowania. Chyba jednak spora część młodzieży nie zdążyła się z nimi zaznajomić...

Przypomnijmy więc, że użytkownik hulajnogi (zwykłej i elektrycznej) nie jest już traktowany jak pieszy. Nie może więc jeździć po alkoholu czy narkotykach. Teraz musi korzystać z drogi rowerowej lub z wydzielonego na jezdni pasa dla rowerów, a jeśli ich nie ma może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 kilometrów na godzinę. Kierujący hulajnogą elektryczną może także korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych (deptaku), pod warunkiem, że te wytyczone są wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km na godz. i brakuje wydzielonej drogi lub pasa dla rowerów.

Naczelnik wojewódzkiej „drogówki” przypomina, że korzystające z e-hulajnogi dziecko od 10. roku życia i młodzieniec do ukończenia „osiemnastki” muszą legitymować się tak jak rowerzyści kartą rowerową. Zamiast niej mogą od 14. roku życia posiadać prawo jazdy kategorii AM (skuter, motorower, lekki quad), od 16. roku A1 (lekki motocykl) lub B1 (lekkie auto), ewentualnie T (traktor). Od osoby kończącej 18 lat żadne uprawnienia nie są wymagane, a jedynie dowód osobisty.

Parkuj z głową

Maciej Zdunowski instruuje, iż hulajnogę należy pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni i równolegle do tej krawędzi. Przy czym szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.

Nowe prawo zakłada usunięcie jednośladu na koszt użytkownika w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione lub gdy utrudnia ruch i zagraża bezpieczeństwu.

To też może Cię zainteresować

W ustawie określono stawkę za usunięcie hulajnogi – to 123 zł oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania pojazdu.
Nasz ogląd problemu opieramy głównie na Bydgoszczy. Wynika z niego, że przepis jest tak naprawdę martwy, bo hulajnogiści raczej nie mają woli do jego respektowania, a służby porządkowe nie egzekwują tego obowiązku. Co udowadniają nasze zdjęcia zamieszczone w internetowym wydaniu gazety.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #5

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
miejsce #6

XBLITZ

Xblitz Spirit

77,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Temat elektryzuje ludzi, bo e-hulajnogi zostawiane są na chodnikach byle jak - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie