Zobacz wideo: Tak znikał wiadukt przy Wojska Polskiego w Bydgoszczy.

O tej inwestycji pisaliśmy już na naszych łamach łamach. Dziś mamy więcej szczegółów, w tym ten, że nowa droga wyposażona zostanie w wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Powstaną zatem chodniki i ścieżki rowerowe. Biorąc pod uwagę fakt, iż od wielu już lat rowerem można bezpiecznie dojechać z Bydgoszczy do Koronowa, to kolejną dobrą nowiną będzie ta, że tę podróż będzie można kontynuować aż do Buszkowa.
Jeden plus dwa pasy
Julian Drob, specjalista ds. komunikacji społecznej w bydgoskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyjaśnia że DK25 na odcinku Buszkowo – Tryszczyn będzie posiadać przekrój 1 x 2 (jeden pas w jednym kierunku i dwa w przeciwnym), a każdy pas zostanie poszerzony z obecnych 3,05 do 3,5 metra. Nośność nawierzchni będzie podniesiona do nacisku 11,5 ton na każdą oś.
To też może Cię zainteresować
Rozbudowę drogi na jej 17,5-kilometrowym odcinku podzieli się na cztery zadania. Za 130 mln zł w latach 2025-26 powstanie 4,5-kilometrowy fragment od Buszkowa w kierunku południowo-wschodnim. 57 mln zł pochłonie w roku 2026 budowa 3,2-kilometrowego fragmentu na wysokość Koronowa. Prace na „dwudziestcepiątce” od Koronowa do Stopki, a to 5,3 km, odbędą się w latach 2026- 2027 i mają kosztować 94 mln. Ostatni, 4,5-kilometrowy fragment, powstanie w 2027 roku między Stopką a Tryszczynem i pochłonie 101 mln zł. Prace wykończeniowe potrwają do roku 2028.
Z prac wyłączone będzie istniejące rondo w Koronowie na skrzyżowaniu DK25, DK56 i DW243.
- Okres przygotowawczy, który obejmuje opracowanie dokumentacji i ewentualnie uzyskanie decyzji środowiskowej - w zależności od przyjętych rozwiązań docelowych dla danego odcinka - obejmuje lata 2022-26 – precyzuje Julian Drob.
Zadania obejmą także takie rozwiązania, jak budowę przepustów, ekranów akustycznych, kanałów technologicznych, lewoskrętów i oświetlenia drogowego.
Na razie nie wiadomo jak trasa przebiegać będzie przez poszczególne miejscowości. To ważne, bo DK25, dziś dwupasmowa, będzie rozbudowana do 3 pasów, a to może oznaczać za mało miejsca w ciasnej zabudowie. Jak wyjaśnia nam Julian Drob – ta kwestia zostanie rozstrzygnięta na etapie szczegółowego planowania.
To, że droga przejdzie gruntowną modernizację, należy zawdzięczać determinacji mieszkańców okolicznych miejscowości i wsparciu burmistrza Koronowa. Z tą sprawą przyszli do bydgoskiego posła Piotra Króla (PiS) i przekonali go, że rozbudowa drogi jest konieczna dla poprawy bezpieczeństwa pieszych, w tym dzieci, i rowerzystów. Parlamentarzysta wywalczył tę inwestycję w Ministerstwie Infrastruktury.
Czytelnik: - Zabraknie szerokości
- Mam wątpliwości co do takich rozwiązań drogowych. Zawsze na końcu odcinka o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku będą tworzyć się zatory, gdy pojazdy z lewego pasa będą zjeżdżały na pas prawy. Moim zdaniem ci na prawym pasie nie zawsze będą wpuszczać tych z lewego i może być nieprzyjemnie. Lepiej od razu budować drogę o standardzie po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – radzi pan Adam z Bydgoszczy, nasz czytelnik, doświadczony kierowca.
Trasa będzie dalej rozbudowywana
To nie koniec planów inwestycyjnych co do DK25. Najważniejszymi będą budowy obwodnic w ciągu tej trasy: Kamienia Krajeńskiego i Sępólna oraz Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna. Rodzajem obwodnicy będzie także droga omijająca podbydgoską Brzozę.
Patrząc od północy w ramach jednego zadania inwestycyjnego zbudowane będą obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna o łącznej długości 8,7 km. To inwestycja w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033). Jednak realizację planuje się na lata 2024 -27. Są już decyzje środowiskowe. GDDKiA podpisała właśnie umowę na rozpoznanie i badania podłoża budowlanego dla tych obwodnic.
Obecnie na DK 25 trwa modernizacja 1100 -metrowego odcinka w miejscowości Niechorz w gm. Sępólno Krajeńskie.
W latach 2023 -24 gruntownie przebudowany zostanie odcinek tej trasy między Obodowem a Mąkowarskiem, który dziś należy do najgorszych (koleiny, wyboje). Zwiększona zostanie nośność drogi.
Na długim odcinku między miejscowościami Orzełek a Gościeradz doświetlone zostaną przejścia dla pieszych. To w ramach poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Gotowa jest już dokumentacja na to zadanie.
To też może Cię zainteresować
W ramach budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń na jej odcinku między Bydgoszcz Błonie a Bydgoszcz Emilianowo ma być również rozbudowany 5-kilometrowy fragment DK 25. Droga krajowa wyprowadzona zostanie z węzła Bydgoszcz Błonie w kierunku Inowrocławia. To zadanie przewidziano na lata 2023-2026.
- To będzie de facto wschodnia obwodnica podbydgoskiej Brzozy. Wyposażona zostanie w dwa węzły – wyjaśnia Julian Drob.
Kolejną inwestycją związaną z DK25 będzie obwodnica Nowej Wsi Wielkiej budowana w ramach rządowego programu 100 Obwodnic, jako jedna sześciu w województwie kujawsko-pomorskim. W ramach tego samego programu budowana będzie obwodnica Strzelna.