Zobacz wideo z drona: Budowa wiaduktu na Wojska Polskiego w Bydgoszczy

- Z tą sprawą przyszli do mnie społecznicy z Koronowa. Mieli wsparcie burmistrza tego miasta. Przekonali mnie, że rozbudowa tej drogi, poprawa bezpieczeństwa, także dla pieszych i dzieci, bowiem będzie też chodnik, jest naprawdę potrzebna. Dlatego starałem się przekonać do tej inwestycji kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury – mówi bydgoski poseł PiS Piotr Król, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
Trzeba myśleć o lokalnych społecznościach
Parlamentarzysta dodał, że trzeba myśleć nie tylko o tak ważnych i wielkich budowach jak droga S5 i S10 między Bydgoszczą a Toruniem, ale także o tych mniejszych, które dla lokalnych społeczności mają ogromne znaczenie.
I udało się – wiceminister infrastruktury Rafał Weber uzgodnił stosowny dokument i skierował go do realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Programy Inwestycji mówią o czterech zadaniach o łącznym koszcie prawie 355 mln zł.
DK 25 została przewidziana do kompleksowej przebudowy ze względu na jej strategiczne znaczenie i zwiększające się natężenie ruchu, zwłaszcza w wakacje kiedy zamienia się w trasę z Polski Środkowej na Wybrzeże Koszalińskie.
Inwestycję podzielono na cztery zadania
Pierwsze zadanie polegać będzie na budowie 4,5-kilometrowego odcinka od Buszkowa (od km 120+500 do km 125+000) w kierunku południowym. Koszt 103 mln zł. Harmonogram zakłada realizację na lata 2025- 2026.
Drugie zadanie to 3,2-kilometrowy odcinek Buszkowo - Koronowo (od km 125+000 do km 128+200), który ma powstać w w 2026 roku za 57 mln zł.
To też może Cię zainteresować
Trzecim zadaniem o wartości 94 mln zł będzie droga między Koronowem a Stopką o długości 5,3 km (od km 128+200 do km 134+000), bez ronda w Koronowie. Ten fragment DK 25 planowany jest na lata 2026- 2027.
I ostatni fragment tej trasy, 4,5-kilometrowy od km 134+000 do km 138+500, powstanie w 2027 roku między Stopka a Tryszczynem. Pochłonie 101 mln zł.
Nośność będzie zwiększona
Krajowa „dwudziestkapiątka” dostosowana będzie do parametrów GP (głównej drogi ruchu przyspieszonego) o przekroju 1 x 2, czyli jeden pas w jednym kierunku i dwa w przeciwnym. Na określonym odcinku pojedynczy pas przechodzi w dwa, dzięki czemu jest możliwość wyprzedzania wolniejszych pojazdów. Jednocześnie dwa pasy o przeciwnym kierunku ruchu przechodzą w jeden i tak na zmianę.
W ramach inwestycji zaplanowano dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN na oś pojazdu, przebudowę skrzyżowań wraz z wydzieleniem pasów dla pojazdów skręcających w lewo, budowę ścieżki pieszo-rowerowej, przebudowę zatok autobusowych.
Droga zostanie też wyposażona w urządzenia ochrony środowiska oraz wszelkie niezbędne elementy wpływające na poprawę bezpieczeństwa ruchu.
To też może Cię zainteresować
W Tryszczynie nowa DK nr 25 zostanie wpięta w ciąg drogi ekspresowej S5, która w tym miejscu pełni rolę północno- zachodniej obwodnicy Bydgoszczy.