Zobacz wideo: Dron obserwował kierowców na ulicy Wyszyńskiego w Bydgoszczy

W piątek kierowcy zatrzymywali się, bo przy przejeździe stał radiowóz Straży Ochrony Kolei i pracownicy kolei w żółtych kamizelkach rozdający ulotki uświadamiające z jakim ryzykiem mamy do czynienia, jeśli nie przestrzega się przepisów ruchu drogowego i zdrowego rozsądku. Stali też dziennikarze. Wszystko w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – posłuchaj głosu rozsądku!”. Kampania trwa od roku 2005.
Ludzie giną i odnoszą rany
- W całym ubiegłym roku na przejazdach kolejowo – drogowych w Kujawsko-Pomorskiem doszło do 7 wypadków, w których 4 osoby zostały poszkodowane. W tym roku mieliśmy już 4 zdarzenia, 2 osoby zginęły, jedna została ranna – wylicza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Tylko w ubiegłym roku w naszym regionie PKP PLK podniosło poziom bezpieczeństwa na ponad 20 przejazdach. Zainstalowano na nich nowe rogatki i sygnalizację świetlną, energooszczędne oświetlenie LED, systemem do obserwacji i rejestracji zdarzeń. Tak się stało m.in. na przejeździe w ciągu ul. Przemysłowej w Bydgoszczy, przy przystanku Suchatówka na linii Inowrocław – Toruń - Olsztyn, a także w Sępólnie Krajeńskim na trasie Nakło nad Notecią – Chojnice. Dzięki nowej nawierzchni kierowcy sprawniej pokonują przejazdy na liniach Inowrocław – Bydgoszcz – Tczew, Laskowice Pomorskie – Czersk.
To też może Cię zainteresować
W tym roku w planach jest poprawa bezpieczeństwa na kilkunastu przejazdach. Modernizując całe linie kolejowe, PLK zakłada nowe urządzenia sterowania także na przejazdach lub zastępuje je skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Takie plany dotyczą m.in. linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta oraz linii 131 przebiegającej z południa na północ przez całe województwo.
Kierowcy ignorują znaki, światła i rogatki
Ze statystyk wynika, że za 99 procent niebezpiecznych sytuacji na przejazdach odpowiadają kierowcy. Najczęściej jest to efekt brawury, braku rozwagi i pośpiechu.
- Kierowcy najczęściej ignorują znak drogowy „Stop” oraz sygnalizację świetlną i opadające już rogatki – wylicza Bogdan Worytko, komendant posterunku Straży Ochrony Kolei w Toruniu. - Kierowca myśli sobie, że zdąży przejechać, a jednak może zostać zamknięty między rogatkami i wtedy jest problem. Z reguły jeżdżą na pamięć. Czasem tłumaczą, że tu jest mała częstotliwość przejazdu pociągów. Nie biorą pod uwagę, że właśnie może przejeżdżać pociąg techniczny poza rozkładowym czasem przejazdu.
Za zignorowanie znaków, świateł i rogatek funkcjonariusz SOK może upomnieć sprawcę, wręczyć mandat karny w wysokości do 500 zł, a także – jeśli sprawca odmawia jego przyjęcia - skierować wniosek o ukaranie do sądu. Swój system sankcji za te wykroczenia ma policja, od 1 stycznia tego roku znacznie surowszy niż dotąd – mandat może wynieść 2 tys. zł plus 6 punktów karnych.
Żółta Nalepka może uratować życie
Mariusz Poćwiardowski, naczelnik Wydziału Eksploatacji Zakład Linii Kolejowych PKP PLK w Bydgoszczy, wyjaśnia że prostym narzędziem podnoszącym poziom bezpieczeństwa na przejazdach jest Żółta Naklejka PLK. Umieszczona jest tak, aby uczestnicy ruchu drogowego mogli ją łatwo zauważyć – na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja oraz na obudowie napędu rogatek (szlabanów).
- Jeśli kierowca zatrzyma się na przejeździe, bo na przykład samochód ulegnie uszkodzeniu, to łatwo odczyta informacje znajdujące się na naklejce. Znajdzie tam numer alarmowy 112, numer telefonu dyspozytora „zakładowego”, czyli do służb technicznych PLK oraz identyfikator, numer przejazdu, który trzeba podać zgłaszając daną sytuacją. To pozwala na bardzo szybkie i konkretne ustalenie miejsca, w którym nastąpiła awaria,. I dzięki temu można nawet zatrzymać pociąg - instruuje naczelnik.
PKP PLK oznakowały żółtymi naklejkami w całym kraju ok. 11 tys. przejazdów i dzięki temu od czerwca 2018 roku odnotowano 18 tys. reakcji na wezwania, a w ponad 500 przypadkach, aby uniknąć wypadku, wstrzymano całkowicie ruch pociągów.
Szanse w starciu z pociągiem są marne
Wspomniana na wstępie statystyka wypadków na przejazdach może nie robi wrażenia w porównaniu do tej na drogach regionu, ale trzeba sobie zdać sprawę z tego, że szanse na wyjście cało ze zderzenia z pociągiem są marne. Przyjrzyjmy się zatem bardziej szczegółowo dany z dróg i przejazdów kolejowych.
To też może Cię zainteresować
Jak informuje nas kom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy – w tym roku (do piątku) na kujawsko-pomorskich drogach doszło do 152 wypadków (124 w tym samym okresie roku ubiegłego), 20 osób zginęło (20 także w ubr.), 159 odniosło rany (138).
Z kolei na niestrzeżonych przejazdach kolejowych w tym roku wydarzył się 1 wypadek (1 także w ubr.), 1 osoba zginęła (0), nikt nie został ranny (1). Na strzeżonych przejazdach doszło do 1 wypadku (1), 1 osoba zginęła (0), nikt nie trafił pod opiekę medyków (1).
* Więcej informacji, w tym filmy edukacyjne i profilaktyczne oraz aplikacje do pobrania na telefon, znajdziecie na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.