Teatr Polski w Bydgoszczy sezon kończy premierą w I LO i gorącym apelem o wsparcie festiwalu Prapremier!

Justyna Tota
Justyna Tota
W auli I Liceum Ogólnokształcącego zapowiedziano najnowszą premierę Teatru Polskiego „Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” w reż. Klaudii Hartung-Wójciak. Pokazy spektaklu, inspirowanego „Antygoną” Sofoklesa, odbędą się 11, 12 i 13 czerwca 2021 r. o godz. 20.30 w budynku I LO przy placu Wolności 9. Bilety na spektakl można zakupić w kasie TPB lub online. Nie ma możliwości zakupu biletów w liceum Arkadiusz Wojtasiewicz
- Najbardziej cieszy nas to, że teatr przyszedł do uczniów. To świetny początek naszej współpracy - nie kryje Jarosław Acalski, wicedyrektor I Liceum Ogólnokształcącego. Licealiści w czwartek wezmą udział w próbie generalnej do ostatniej w tym sezonie premiery Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Pokaz już w ten piątek, 11 czerwca - a także 12 i 13 VI - w auli „Jedynki”. Wkrótce, bo 30 czerwca, poznamy też pięć finałowych tytułów dramatów, które powalczą o nagrodę „Aurory” podczas Prapremier 2021. Tymczasem dyrekcja TPB zwraca się do wszystkich o wsparcie jubileuszowej edycji festiwalu! Zbiórka prowadzona jest na zrzutka.pl

Zobacz wideo: Bydgoszcz. Centrum Edukacyjno-Społeczne na Okolu gotowe

Spektakl pt. „Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” to najnowsza produkcja Teatru Polskiego w Bydgoszczy, która zakończy sezon 2020/2021. Jak zwrócili uwagę podczas konferencji realizatorzy, znamienne jest to, że w auli liceum pracują nad spektaklem, dla którego punktem wyjścia jest szkolna lektura.

Bazą „Antygona” Sofoklesa, tematem kobieca żałoba

- „Antygona” Sofoklesa jako lektura jest schematycznie interpretowana. Tymczasem podczas pracy nad spektaklem odkryliśmy wiele niezwykle inspirujących interpretacji „Antygony” (m.in. w innych wersjach tego dramatu - przyp. red.), jak i tropów w samym tekście, które rzadko są brane pod uwagę - mówiła odpowiedzialna za dramaturgię Iga Gańczarczyk. - Tekst pisany przez Klaudię wspólnie z aktorami powstawał w ramach improwizacji, jest bardzo poetycki.

Wywołana przez dramaturżkę autorka scenariusza i zarazem reżyserka spektaklu Klaudia Hartung-Wójciak, przyznaje, że choć punktem wyjścia jest dramat Sofoklesa, to jednak powstaje on na bazie zespołowego researchu i improwizacji, a sama praca nad tekstem jest jedną z warstw spektaklu.

- Podążamy za lamentem kobiecym, który prowadzi nas do „słabych” strategii kobiet, czyli szukamy emancypacji w histeryzowaniu, smutku, plotce i tym, co zazwyczaj jest uznawane za błahe. Interesuje nas, jak te sposoby radzenia sobie ze stratą i żałobą warunkowane są kulturowo, jak funkcjonują one współcześnie i czy domagają się rozszczelnienia - wyjaśnia Klaudia Hartung-Wójciak.

W auli bydgoskiego liceum muzeum migrujących obiektów żałobnych

Jak zdradzono, na czas bydgoskiego spektaklu wytworzone tymczasowe muzeum migrujących obiektów żałobnych stanie się przestrzenią publicznego uprawniania upamiętnień i opłakiwania.

- Liczymy na to, że widzowie w pewnym momencie zawędrują wśród nasze antyczne obiekty - dodała scenografka Barbara Hanicka, przyznając, że w auli I LO niewiele potrzeba było, aby stworzyć przestrzeń dla aktorów. - Myślę, że relacja aktorów z przestrzenią i widzami będzie tu ciekawsza niż gdybyśmy spektakl ten zagrali na scenie teatru.

Sami zaś aktorzy przyznają, że praca nad najnowszą produkcją nie była typowo teatralna.
- Nie skupialiśmy się na kreowaniu postaci - mówił obecny na konferencji Michał Surówka.
- Bardziej odkrywaliśmy swoje rewiry niż nakładaliśmy bezosobowe maski. Wiele było też inspiracji m.in. filmowych, książkowych, by znaleźć język, którym będziemy opowiadać - dodała Emilia Piech. - Myślę, że ten spektakl też taki jest - oparty na dużej czułości i poczuciu humoru - stwierdził Michał Surówka.

W spektaklu wystąpi gościnnie Natasza Aleksandrowitch. Zobaczymy także: Katarzynę Pawłowską, która dołączyła do zespołu aktorskiego TPB od maja br., Emilię Piech, Małgorzatę Witkowską, Pawła L. Gilewskiego, Mariana Jaskulskiego oraz Michała Surówka.

Po piątkowej (11 czerwca 2021 r.) premierze, dwa kolejne pokazy zaplanowano na 12 i 13 czerwca. Wszystkie pokazy odbędą się o godz. 20.30 w budynku I LO przy placu Wolności 9. Bilety można zakupić w kasie TPB lub za pośrednictwem www.teatrpolski.pl

Jeszcze w dwa weekendy tego miesiąca - 12 i 13 czerwca oraz 18 i 19 czerwca - Teatr Polski zaprasza do swej siedziby, gdzie na scenie kameralnej odbędą się kolejne pokazy nowej produkcji TPB, jaką jest spektakl „Maszyna” w reż. Jagody Szelc.

„Odzyskiwanie” - hasło Festiwalu Prapremier 2021

Tymczasem dyrekcja Teatru Polskiego zdradziła już hasło Festiwalu Prapremier 2021. - Będzie nim „Odzyskiwanie” - przestrzeni, tematów, tożsamości, miejsc wraz z historią - zapowiedziała Julia Holewińska, wicedyrektor TPB, dodając, że na konkurs o „Aurorę” - Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszcz nadesłano 288 tekstów, w tym 146 tekstów w języku polskim, 120 w języku rosyjskim i 22 w języku angielskim.

- Ich autorami i autorkami są twórcy z 16 krajów. To zarówno wybitni i znani dramatopisarze, jak i debiutanci. Możemy więc śmiało mówić o sukcesie pierwszej edycji „Aurory”. Już 30 czerwca poznamy pięć finałowych dramatów - zapowiedziała Julia Holewińska, która jest jedną z pięciu osób zasiadających w kapitule konkursu.

Dodajmy, że każdy z finalistów otrzyma nagrodę 5 tys. zł nagrody od Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, które jest partnerem festiwalu. Natomiast główna nagroda w konkursie AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy wynosi 50 tys. zł.

Niewątpliwie sukcesem jest też fakt, że do grona jury, które 23 października 2021 r. podczas jubileuszowego Festiwalu Prapremier na uroczystej gali w Pałacu w Ostromecku MCK ogłosi pierwszego laureata „Aurory”, dołączyli: noblistka Swiatłana Aleksijewicz z Białorusi i wybitny dramatopisarz litewski Marius Ivaskevicius.

Zbiórka na ratunek jubileuszowych Prapremier w Bydgoszczy

- Naszą porażką jest jednak brak dofinansowania z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Na 18 profesjonalnie przygotowanych aplikacji konkursowych nasz teatr nie uzyskał żadnego wsparcia ministerialnego. Nie zrozumiemy tej decyzji, staramy się nie tracić zapału, zwróciliśmy się z prośbą (na razie bez odpowiedzi) o rozmowę. Ministerstwo od wielu lat, obok Miasta Bydgoszczy, było podstawową instytucją wspierającą Festiwal Prapremier - przyznaje dyrektor Wojciech Faruga.

- Robimy, co możemy, by uratować prestiżowy festiwal, jakim są Prapremiery, obchodzące w tym roku swój jubileusz 20-lecia. Ten rok jest dla nas szczególnie bolesny, bo teatr pozbawiony regularnych wpływów z biletów ma mniejszy dochód. Dlatego to jest ten moment, w którym prosimy Państwa o wsparcie festiwalu. Każda, najmniejsza kwota coś zmienia i pozwoli nam móc działać - apeluje dyrektor Wojciech Faruga.

Link do zrzutki - pod hasłem: Ocalmy Festiwal Prapremier - znajduje się TUTAJ

Warto dodać, że jubileuszowy Festiwal Prapremier tematycznie skupione będzie wokół dwóch krajów: Gruzji i Białorusi.
- Mamy takie poczucie, że właśnie teraz trzeba skierować wzrok na Białoruś, rozmawiać i w miarę możliwości pomóc artystkom i artystom. Dlatego poza debatami, przewidujemy także rezydencje artystyczne - wyjaśnia Julia Holewińska.

Z kolei tekst, którego autorem jest gruziński pisarz Davit Gabunia, podczas Prapremier będzie w pierwszym czytaniu. Następnie scenariusz, bazujący na dokumentach Krzysztofa Kieślowskiego, wyreżyseruje Data Tavadze. Premiera planowana na początek grudnia zakończy rozciągnięty w czasie (od października do grudnia) 20. Festiwal Prapremier i jednocześnie będzie akcentem na zakończenie 2021, który jest rokiem Krzysztofa Kieślowskiego.

Tymczasem zespół Teatru Polskiego w Bydgoszczy w wakacje będzie się przygotowywać do kolejnych premier scenicznych, którymi zasypie nas na rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego 2021/2022.

  • I tak, już 4 i 5 września 2021 r. odbyć się ma bydgoska premiera „Twarzą w twarz” w reż. Mai Kleczewskiej. Spektakl na bazie scenariuszy filmowych Ingmara Bergmana jest koprodukcją Teatru Polskiego w Bydgoszczy z Teatrem Powszechnym w Warszawie.
  • Z kolei 17 września zostaniemy zaproszeni na premierę „Katyń. Teoria barw” w reż. Wojciecha Farugi na podstawie dramatu napisanego przez Julię Holewińską. - Będzie to opowieść o kolorach historii. O Katyniu widzianym oczami wybitnego polskiego malarza, ale też krytyka sztuki Józefa Czapskiego - wyjaśnia reżyser.
  • Dwa dni później, 19 września, na scenie Teatru Studio premiera kolejnej koprodukcji TPB pod roboczym tytułem „Przemiany” (jak słynne dzieło Owidiusza), inspirowane mitologią i archetypami antycznymi. Będzie to pierwszy spektakl dla młodego widza (+12), jaki wyreżyseruje Michał Borczuch. Na Festiwalu Prapremier pokazany zostanie 3 października 2021 r.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie