[break]
Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na budowę drogi nr 272 (Laskowice-Jeżewo-Dolna Grupa), której fragment ma być wykonany w technologii betonowej.
- Budowa drogi nr 272 w technologii betonu wałowanego będzie naszym pierwszym doświadczeniem.
Wcześniej analizowaliśmy też zastosowanie innych technologii. Jednak żadna nie miała aż tylu atutów: wysokiej trwałości, odporności na klawiszowanie, przerastanie zielenią i okleinowanie oraz niskie koszty eksploatacji i łatwość utrzymania. Do ułożenia tej nawierzchni wytypowaliśmy niespełna kilometrowy odcinek DW nr 272 - mówi Mirosław Kielnik, dyrektor ZDW.
- Jeśli technologia będzie dobrze sprawdzać się w naszych warunkach, pewnie będziemy korzystać z niej realizując także inne projekty. Mam świadomość, że w wielu krajach drogi z betonu wałowanego to nie jest nowość - uważa dyrektor.
Tyle, że na Zachodzie nie używa się aż tyle soli do zimowego utrzymania dróg, nikomu też nie przychodzi do głowy niszczenie nawierzchni, bo akurat przyszedł czas na rozbudowę sieci wodociągowej czy gazowej. Jest jednak spore prawdopodobieństwo, że część trasy S5 będzie również wykonana z betonu. Firmy biorące udział w przetargu wiedzą już, że do wykonania będzie około 30-kilometrowy odcinek z betonu.
- Odcinki o nawierzchni betonowej pojawią się na drodze ekspresowej S5 na obwodnicy Bydgoszczy (Aleksandrów - Tryszczyn - Białe Błota) oraz na odcinku Białe Błota - Szubin. W sumie będzie to ponad 35 kilometrów drogi ekspresowej - informuje Tomasz Okoński, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.
GDDKiA nie bez powodu wybrała akurat te odcinki. Betonowe nawierzchnie, jako wytrzymalsze, idealnie nadają się na trasy szczególnie mocno obciążone ruchem samochodowym.
W samej Bydgoszczy betonowych jest tylko kilka ulic, na fragmentach niektórych beton przykryty jest asfaltem. Częściowo w ten sposób wykonana jest ulica Glinki, a także ulica Relaksowa. Tak się składa, że jest to jedyna chyba ulica w Janowie, która nie ma wymagających pilnej interwencji dziur. Jednak ZDMiKP raczej niechętnie testuje nowości, woli sprawdzone i znane metody.
- Nie wykluczamy, że w przyszłości zajmiemy się tą technologią, jednak asfalt - dzięki pracom laboratoryjnym - ma coraz lepsze parametry - zauważa Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Daje możliwość wyciszania trasy, poprawy bezpieczeństwa, potrafi wytrzymywać spore różnice temperatur.