Takie drogi są trwałe i służą przez lata. Taka będzie obwodnica Bydgoszczy

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Ulica Glinki wykonana była w większości z betonu.
Ulica Glinki wykonana była w większości z betonu. Dariusz Bloch
Zarządcy dróg coraz częściej wracają do nawierzchni z betonu. - Niskie koszty eksploatacji i utrzymania to tylko niektóre ich atuty - uważa Mirosław Kielnik, szef ZDW.

[break]
Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na budowę drogi nr 272 (Laskowice-Jeżewo-Dolna Grupa), której fragment ma być wykonany w technologii betonowej.
- Budowa drogi nr 272 w technologii betonu wałowanego będzie naszym pierwszym doświadczeniem.

Wcześniej analizowaliśmy też zastosowanie innych technologii. Jednak żadna nie miała aż tylu atutów: wysokiej trwałości, odporności na klawiszowanie, przerastanie zielenią i okleinowanie oraz niskie koszty eksploatacji i łatwość utrzymania. Do ułożenia tej nawierzchni wytypowaliśmy niespełna kilometrowy odcinek DW nr 272 - mówi Mirosław Kielnik, dyrektor ZDW.

- Jeśli technologia będzie dobrze sprawdzać się w naszych warunkach, pewnie będziemy korzystać z niej realizując także inne projekty. Mam świadomość, że w wielu krajach drogi z betonu wałowanego to nie jest nowość - uważa dyrektor.

Tyle, że na Zachodzie nie używa się aż tyle soli do zimowego utrzymania dróg, nikomu też nie przychodzi do głowy niszczenie nawierzchni, bo akurat przyszedł czas na rozbudowę sieci wodociągowej czy gazowej. Jest jednak spore prawdopodobieństwo, że część trasy S5 będzie również wykonana z betonu. Firmy biorące udział w przetargu wiedzą już, że do wykonania będzie około 30-kilometrowy odcinek z betonu.

- Odcinki o nawierzchni betonowej pojawią się na drodze ekspresowej S5 na obwodnicy Bydgoszczy (Aleksandrów - Tryszczyn - Białe Błota) oraz na odcinku Białe Błota - Szubin. W sumie będzie to ponad 35 kilometrów drogi ekspresowej - informuje Tomasz Okoński, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.
GDDKiA nie bez powodu wybrała akurat te odcinki. Betonowe nawierzchnie, jako wytrzymalsze, idealnie nadają się na trasy szczególnie mocno obciążone ruchem samochodowym.

W samej Bydgoszczy betonowych jest tylko kilka ulic, na fragmentach niektórych beton przykryty jest asfaltem. Częściowo w ten sposób wykonana jest ulica Glinki, a także ulica Relaksowa. Tak się składa, że jest to jedyna chyba ulica w Janowie, która nie ma wymagających pilnej interwencji dziur. Jednak ZDMiKP raczej niechętnie testuje nowości, woli sprawdzone i znane metody.

- Nie wykluczamy, że w przyszłości zajmiemy się tą technologią, jednak asfalt - dzięki pracom laboratoryjnym - ma coraz lepsze parametry - zauważa Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Daje możliwość wyciszania trasy, poprawy bezpieczeństwa, potrafi wytrzymywać spore różnice temperatur.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
osa

Jak to a tirowki nie stoja tez przy betonowkach? Poza tym nie ma czegos takiego jak wolna milosc, tirowkom trzeba placic bo inaczej zadzwonia do swego ukrainskiego streczyciela zaczajonego w lesie i on ci obije gebe.

E
Efir

No to nie da się ukryć, że nawierzchnia z betonu jest dobrym rozwiązaniem dla naszych dróg - i tańsza i bardziej wytrzymała. Ostatnie widać w Polsce trend na nie - coraz odważniej na nie stawiamy - i bardzo dobrze!

w
wyżyniak

Co będzie to będzie w naszym mieście dużo rzeczy miało być i na tym koniec
Kiełbasa wyborcza

C
Cdn...

Panie redaktorku, to jest ulica Dąbrowa.... Trochę rzetelności....

m
martyna

Na obwodnicach z betonu, nie ma wolnej miłości ;-)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3