Wykluczenie cyfrowe seniorów to poważny problem
E-recepty, mObywatel, bilet na pociąg czy do kina w komórce, aplikacje ze zniżkami do mnóstwa sklepów, bankowość elektroniczna… Dla wielu z nas są to rzeczy całkowicie naturalne. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że te wszystkie digitalowe ułatwienia życia codziennego omijają dużą grupę osób dotkniętych wykluczeniem cyfrowym. Większość z nich stanowią seniorzy.
Jak wynika z badań Eurostatu przeprowadzonych w 2023 roku, niemal 56% Polaków nie posiada podstawowych kompetencji cyfrowych. Odsetek osób wykluczonych cyfrowo nie jest jednak taki sam w każdej grupie wiekowej, gdyż w przypadku seniorów nawet 82% osób nie posiada podstawowych umiejętności związanych z obsługą smartfona czy komputera. To ponad 7 milionów Polaków! Oznacza to, że około połowę osób nieposiadających podstawowych umiejętności cyfrowych stanowią seniorzy.
Tymczasem korzystanie z nowych technologii może przynieść generacji silver same korzyści! Technologia ułatwia kontakt z bliskimi, umożliwia poszerzanie wiedzy, realizowanie swoich zainteresowań, zwiększa również samodzielność i po prostu ułatwia codzienne sprawy, choćby zapisanie się do lekarza czy zrobienie zakupów. Jednocześnie, przy coraz większej liczbie usług dostępnych online, nieumiejętność obsługi smartfona czy komputera stanowić będzie coraz większy problem.
Senior ze smartfonem – czego można nauczyć się na kursach online?
Przyswojenie sobie umiejętności korzystania z nowych technologii może stanowić dla seniorów prawdziwe wyzwanie. Wymaga nie tylko nauczenia się czegoś nowego, ale nieraz także przełamania pewnej wewnętrznej bariery, mentalnego włączenia siebie w świat technologii często uznawanej przez seniorów za coś „dla młodych”. Aby wesprzeć osoby z generacji silver w nauce użytkowania nowych technologii i otworzyć przed nimi bramy do cyfrowego świata, T-Mobile w ramach projektu społeczno-edukacyjnego „Sieć Pokoleń” burzy bariery cyfrowego wykluczenia seniorów w Polsce, oferując kurs online z podstaw obsługi smartfonów. Warto dodać, że T-Mobile w ramach przełamywania barier cyfrowych organizuje również warsztaty stacjonarne. Obecnie odbywają się one w Warszawie, ale już istnieją plany zorganizowania takich spotkań także poza stolicą.
Każdy, kto jednak woli uczyć się we własnych czterech ścianach lub po prostu nie ma możliwości dotarcia na warsztaty stacjonarne, może zapoznać się z bezpłatnym kursem internetowym prowadzonym przez Konrada Koterbę, twórcę internetowego, prezentera telewizyjnego i pasjonata technologii. Kurs składa się z pięciu odcinków, do których można wracać w każdej chwili. Tematyka kursu odpowiada zagadnieniom poruszanym podczas warsztatów stacjonarnych. Wszystkie materiały wideo dostępne są na stronie www.siecpokolen.pl.
W każdym odcinku prowadzący w przystępny sposób opowiada o tajnikach obsługi urządzenia, zaczynając od podstawowych funkcji, takich jak dodawanie kontaktów, wysyłanie SMS-ów, korzystanie z poszczególnych aplikacji, robienie zdjęć i nagrywanie wideo. Omówione będą także kwestie związane z bezpieczeństwem.
T-Mobile przełamuje cyfrowe bariery
T-Mobile to sieć przyjazna seniorom nie od dziś. Już od kilku lat firma realizuje działania na rzecz walki z wykluczeniem cyfrowym i z powodzeniem przełamuje bariery technologiczne oraz komunikacyjne u osób z generacji silver. Do dotychczasowych sukcesów należy zaliczyć szkolenie online dotyczące korzystania z komputera i internetu, które powstało podczas pandemii i nadal jest dostępne na stronie www.siecpokolen.pl, czy też dostarczenie podopiecznym Fundacji TV Puls „Pod Dębem” (przebywającym w ponad 60 Domach Pomocy Społecznej w Polsce) prawie 90 laptopów.
W lutym 2023 roku uruchomiono specjalną usługę na infolinii T-Mobile – „8 dla seniora”. Po drugiej stronie połączenia czekają przeszkoleni konsultanci, którzy zapewniają wsparcie w formie dostosowanej do potrzeb osób starszych. Z cierpliwością, uważnością i zrozumieniem wyjaśniają oni wszelkie wątpliwości i odpowiadają na frapujące seniorów pytania. Infolinia wyróżniona została certyfikatem „Ok Senior” i obsługuje średnio ponad 11 000 połączeń miesięcznie.
Jak wyjaśnia Olga Wółkiewicz-Kosior, kierowniczka działu ESG w T-Mobile Polska: Łączenie ludzi z całym ich światem jest naszą misją, którą na co dzień realizujemy także w ramach strategii ESG. Dążymy do tego, aby starsze pokolenie mogło swobodnie poruszać się po cyfrowym świecie. Dlatego po sukcesie ubiegłorocznej edycji warsztatów, w której udział wzięło udział ponad 300 osób, startujemy z kolejną odsłoną. Wierzymy, że w tym roku uda nam się pomóc jeszcze większej liczbie osób, bo poza kursem stacjonarnym udostępniamy nowy kurs online. Wprowadzając małymi krokami starsze osoby w cyfrowy świat, chcemy pokazać im nie tylko pozytywną stronę technologii, ale także wzmocnić ich pewność siebie i przełamać bariery, które blokują ich w korzystaniu z nowoczesnych urządzeń.
Gotowi na cyfrową podróż? T-Mobile udowadnia, że jest ona dla każdego, bez względu na wiek i dotychczas zdobyte umiejętności!