https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Supercoolowe i megaobciachowe

- Jeden gość miał tak obciachowy plecak, że człowiek musiał zareagować. Pięści poszły w ruch - mówi Marek, uczeń podstawówki. - Buty nike, adidasy, reeboki, wiadomo, są super zawsze i wszędzie. Ale jak koleś przyłazi do szkoły w chińskich podróbach i bezczelnie wmawia, że to oryginał. Oj biedny jest...

- Jeden gość miał tak obciachowy plecak, że człowiek musiał zareagować. Pięści poszły w ruch - mówi Marek, uczeń podstawówki. - Buty nike, adidasy, reeboki, wiadomo, są super zawsze i wszędzie. Ale jak koleś przyłazi do szkoły w chińskich podróbach i bezczelnie wmawia, że to oryginał. Oj biedny jest...

<!** Image 2 align=right alt="Image 138975" sub="Fani młodzieżowych seriali telewizyjnych są podzieleni. Starsi kochają wszystko, co jest związane z wampiryczną sagą „Zmierzch”. Młodsi oczu nie mogą oderwać od bohaterów „High School Musical” (na zdjęciu) i „Hannah Montana” / Fot. www.images.celeb9.com">Dziadek szpanował tranzystorowym radiem z antenką, noszonym na ramieniu. Do kompletu koszula noniron, dzwony z bistoru, marynarka, okulary w rogowej oprawie, dł ugie włosy. Ojcu wystarczał do szczęścia kolorowy telewizor, mały fiat i adapter. Syn zaś nie przeżyje dnia bez komórki, najmodniejszych dzwonków, laptopa, iPoda, markowych ciuchów. Bo jak miałby to zrobić w świecie opanowanym kultem gadżetów...

Marek całymi dniami przesiaduje na Gadu-Gadu. Ma 13 lat i wie, jak się trzeba nosić, by przetrwać w szkolnej dżungli i jednocześnie

być „kimś”.

<!** reklama>- Komórki z bajerami to podstawa - zaczyna wyliczankę chłopiec. - Opcje przesyłania zdjęć, muzyki, kamery, aparaty foto, ogólnie komórki z ekranem dotykowym są najlepsze. LG KP501 i LG KU990 na przykład.

<!** Image 3 align=left alt="Image 138975" sub="Im mniejszy laptop, tym modniejszy. Nie bez znaczenia jest kolor. / Fot. jupiterimagines">A ciuchy?

- Oryginalne, Adidasa, Pumy, Nike.

Co z muzyką?

- Hip-hop i Michael Jackson.

Co to znaczy obciach?

- Jak ktoś robi z siebie pośmiewisko i gada kumplom, że będzie miał najnowszy telefon, a wcale go na taki nie stać... Albo staje do bójki z najlepszymi, a wcale nie umie się bić. Piąchy idą w ruch.

Okładki zeszytów i plecaki?

- Po lekcjach trochę się obgaduje ludzi. Jak mają fajne plecaki, to OK, a jak nie, to się śmiejemy, czasem podokuczamy właścicielowi, lekko go pokopiemy albo oplujemy.

<!** Image 4 align=right alt="Image 138975" sub="Klawisze odchodzą do lamusa. Trendy ekran jest oczywiście dotykowy. / Fot. jupiterimagines">Młodzież nieco starsza od Marka w kwestii mody szeroko rozumianej bardzo się podzieliła. Walka (na szczęście zwykle psychologiczna, nie wręcz) toczy się między fanami „Zmierzchu”, książkowej i filmowej sagi o wampirach, a produktami z logo wytwórni Disneya. - Dla 14-latek obciach to wszystko, co jest

związane z Disney Channel,

które to niby dyktuje modę i trendy dla nastolatek - mówi Marta, uczennica fordońskiego gimnazjum. - Na tym kanale są puszczane filmy „Hannah Montana” i „High School Musical” i choć bohaterowie są teoretycznie starsi od naszych gimnazjalistów (a grają ich jeszcze starsi aktorzy) i jest mnóstwo filmowych gadżetów na rynku (np. artykułów papierniczych, ciuchów), to przedmioty te są trendy tylko dla dziewczyn w wieku podstawówkowym.

Ta sama Marta zdradza, gdzie i jak ubierają się trendy dziewczyny: - Cool są rzeczy marki Converse, szczególnie trampki, ale np. duże torby tej firmy też, bo w gimnazjum do dobrego tonu należy noszenie toreb, a nie plecaków. „Konwersy” są jednak drogie. Trampki kosztują ponad 200 zł. Modne (wśród chłopców szczególnie) są ciuchy, buty i akcesoria) marki Roxy oraz DC Shoes w stylu skate - drogie i rzadko w sklepach spotykane. Takie zakupy robi najzamożniejsza młodzież.

Rówieśnicy Marty kupują w sklepach: New Yorker, Bershka, Cropp Town, House. Obok ciuchów ważne są dodatki, np. kolczyki; megamodne jest przekłucie co najmniej dwóch dziurek w uszach. Biżuteria zwykle musi

mieć jakieś przesłanie

lub deklarację - wytłoczone lub wyplecione. Przedmioty, jakimi otacza się młodzież, mają zwiazek z kultowymi filmami i występującymi w nich gwiazdami, np. z Robertem Pattinsonem i Taylorem Lautnerem - bohaterami „Zmierzchu”. Rodzice Marty T - shirt z wampirami sprowadzili dla córki z Niemiec.

13-letnia Karolina postawiła swoich opiekunów pod ścianą. - Zapowiedziała, że nie zamierza być w klasie czarną owcą - mówią jej rodzice. - Nigdy nie myśleliśmy, że nasza córka może

być taką materialistką!

No cóż, kupiliśmy wszystkie rzeczy z jej listy: „komę” z dotykowym ekranem, martensy, czarne rurki i skórzaną kurtkę, tzw. ramoneskę. Podobno wszyscy takie noszą...

Hobby też musi być modne. - Jest nim na ogół fotografia (obowiązkowo aparaty lustrzanki - Nikon, Canon) - wymienia Marta.

A jakie telefony komórkowe są dzis na topie?

- Najbardziej cool są te firmy Sony Ericsson - twierdzi Marta - ewentualnie Nokie - z dużą pamięcią, odtwarzaczem MP3 i jak najlepszym aparatem. Fajnie, gdy są w jakichś zwariowanych kolorach (pomarańczowy, itp). Podobnie MP4 - kolorowy, najlepiej iPod, od 8 gigabajtów pojemności.

Dorośli mają zdecydowanie inne zabawki. Telewizor musi mieć

co najmniej 42 cale.

Jeszcze lepszy będzie projektor 120 na 240 cm. Monitor? Minimum 22 cale. Jeśli w garażu stoi superauto, to niezbędnym gadżetem jest GPS. A jakie auto uchodzi za to super? Zależy gdzie. Na nakielskim forum internauci orzekli, że najmodniejszym wozem w ich stronach jest opel.

- Dobrze byłoby też mieć lodówkę otwierającą się na dźwięk głosu (dobrze, jeśli nie jest angielskojęzyczna), latarkę na baterie słoneczne, nawigację satelitarną w kieszeni - kpi z potrzeb dorosłych Polaków Paweł, student socjologii. - Sęk w tym, że wszyscy chcą być oryginalni (w świecie dorosłych, bo w świecie nastolatków odstępstwo od powszechnej mody jest obciachowe, red.), ale ludziom zupełnie to nie wychodzi. Byłem kiedyś na festiwalu muzycznym w Krakowie. Ubawiłem się po pachy patrząc na tłum. Fakt, każdy ciuch inny, ale jednak wszystkie jakoś znajomo wyglądające. Bo wszystkie pochodziły z sieciowych sklepów, których jest w Polsce najwięcej. Do identyfikacji nie były nam nawet potrzebne metki. To jest właśnie obciach, ubierać się w sieci i myśleć, że to jest niepowtarzalne. Za obciach uważam też zjawisko zwane lansem.

Maria amatorsko para się stylistyką i wizażem. Obciach wszech czasów to dla niej

jeden modny drobiazg

dodany do siermiężnej całości: - Weźmy na przykład wypatrzoną przeze mnie w Internecie portmonetkę od Chloe, snobistyczny i cieszący kobiece oko gadżet - wskazuje na fotografię. - Malutka, zgrabna. Kosztuje około 900 zł. Jest modna, fakt, ale moda to całość, nie tylko detal. Dobre ciuchy i fajny makijaż nie odwrócą uwagi od beznadziejnego uczesania czy butów z innej bajki. Podobnie rzecz ma się z perfumami. To wszak druga skóra, wypada zatem, aby nie gryzła się z odzieżą.

Stefan od kilku lat pracuje w perfumerii. Mówi, że gdy patrzymy na wysoką półkę, nie ma mowy o obciachu: - Nieśmiertelne zapachy to Armani Acqua di Gio, Davidoff niebieski, Chanell Platinum Egoiste, woda Lancome Hypnose, Dior Fahrenheit, marka Cacharell, Jean Paul Gaultier.

Im kobieta dojrzalsza, tym bardziej chce być niepowtarzalna - pachnieć, nosić się i w ogóle wyglądać wyjatkowo. Jej podstawowym gadżetem jest torebka. Ta oryginalna może być z sera żółtego, z mięsa mielonego, z chleba albo uszyta na wzór studzienki kanalizacyjnej, pieska, telefonu, kalosza...

A wyjątkowym panom, gentlemanom, internetowa strona z męskimi zabaweczkami oferuje posrebrzaną drapaczkę. Nie, nie do pleców, lecz do... intymnej części ciała. A może otwieracz do piwa? Przy każdym otwarciu butelki włącza się zapisany plik dźwiękowy. Można usłyszeć pozdrowienie lub przestrogę: „Pamiętaj, w domu żona czeka”. Wsród nastolatków gadżety dorosłych muszą uchodzić za megaobciachowe.

<!** Image 5 align=left alt="Image 138975" sub="Fot. Adam Zakrzewski ">Opinia

Prof. Tomasz Szlendak, kierownik Zakładu Badań Kultury UMK w Toruniu:

- Słowo trendy jest już obciachowe, a słowo obciach zaczyna być obciachem. O tym, co jest obciachowe, decyduje oczywiście grupa społeczna, do której przynależymy albo przynależeć chcemy (tak zwana grupa odniesienia). W przypadku ludzi młodych są to ich rówieśnicy. Obciachowe są takie symbole statusu (ciuchy, gadżety), których używamy na przekór gustom panującym w grupie, a jeszcze bardziej - gdy ich używamy, nie mając pojęcia, że są obciachowe. Różowa  spódniczka a’la Doda będzie zatem obciachowa w grupie dziewcząt z artystycznego liceum, podobnie jak punkopodobny wygląd w grupce dziewcząt tańczących w podpoznańskiej dyskotece dla reprezentantów nowej klasy robotniczej. Obciach jest dyktowany pochodzeniem społecznym i klasą, do której przynależą ludzie. Tym samym jest względny. Nie ma obciachu „w ogóle”, ponadgrupowego, bo ile stylów, grup, subkultur, miejsc, tyle definicji tego, co obciachowe.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski