https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stójcie dalej w korkach! Fiasko budowy trasy W-Z w Bydgoszczy

Wojciech Mąka
Samochodowa masakra na ulicach Kamiennej i Artyleryjskiej prędko nie minie. Najszybciej po budowie drogi S5...
Samochodowa masakra na ulicach Kamiennej i Artyleryjskiej prędko nie minie. Najszybciej po budowie drogi S5... Dariusz Bloch
Bydgoszcz - mimo gotowej dokumentacji - nie ma ani złotówki na rozbudowę niezwykle potrzebnej trasy Wschód - Zachód. Poprawka budżetowa nie przeszła w Sejmie.

Jak wygląda jazda ulicą Kamienną i Artyleryjską - nie tylko w godzinach szczytu - wie pewnie każdy kierowca. Ślimacze tempo i korek na korku. - Niestety, przekrój tej trasy jest taki, a nie inny - ona jest do obecnego ruchu zbyt wąska - nie ukrywa Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, przypominając, że w mieście na jeden tysiąc mieszkańców przypada już 600 samochodów. Do tego auta służbowe i pojazdy zarejestrowane w okolicznych gminach.

Niestety, przekrój tej trasy jest taki, a nie inny - ona jest do obecnego ruchu zbyt wąska

Stąd od kilku lat drogowcy prowadzą prace nad modernizacją tego fragmentu układu drogowego. Ma być szerzej, inny układ sygnalizacji, mosty... Ot, trasa Wschód-Zachód.

Ma być, ale nie będzie, bo rząd nie chce dać na inwestycję - będącą także drogą krajową nr 80 - złamanego grosza.

Wiadukt wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, wiadukty Warszawskie, most Bernardyński, most Esperanto... Codziennie jeździmy i chodzimy w tych miejscach. Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/lub remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też  archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...

Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...

Dokumentacja już jest

Pomysł miasta był prosty - zrobić tak, jak z przebudową Grunwaldzkiej: część pieniędzy daje państwo, resztę miasto - i prace ruszają.

- Parlamentarzyści, także na moją prośbę, składali różnego rodzaju propozycje, ale posłowie PiS wszystkie te poprawki na etapie tworzenia budżetu odrzucali - krytykował kilka dni temu Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Inwestycja mogłaby być realizowana przy pozytywnych decyzjach rządu ze środków krajowych i środków europejskich. Trasa W-Z już praktycznie cała jest przygotowana, zaprojektowana; w tej chwili zdobywamy decyzję środowiskową po to, żeby można ją było realizować. Ale ani widu ani słychu poparcia...

Parlamentarzyści, także na moją prośbę, składali różnego rodzaju propozycje, ale posłowie PiS wszystkie te poprawki na etapie tworzenia budżetu odrzucali

Decyzja z poślizgiem

Fakty są takie, że w latach 2017 - 2018 ZDMiKP przygotował projekty. Te oprócz części drogowej i mostowej rozbudowy trasy Wschód-Zachód objęły również opracowanie wielobranżowe dotyczące rozbudowy całej infrastruktury technicznej związanej z ulicą oraz podziemnej infrastruktury technicznej koniecznej do przebudowy z uwagi na kolizje z rozwiązaniami drogowymi.

Inwestycję zaplanowano ze sporym rozmachem.

- Wariant realizacyjny podlegał ocenie mieszkańców - mówi Krzysztof Kosiedowski. - Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, która rozpoczęła się w listopadzie 2018r., przed złożeniem do bydgoskiego oddziału Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska raportu oddziaływania na środowisko.

Ale z decyzją środowiskową nie idzie jak po maśle. 25 lipca tego roku RDOŚ przysłał drogowcom zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia sprawy do 26 września.

- Po wydaniu decyzji środowiskowej przez RDOŚ będziemy mogli podjąć prace w zakresie dalszego uszczegóławiania projektu i uzyskania niezbędnych pozwoleń - zapowiada rzecznik ZDMiKP.

Trwa przebudowa ulicy Kujawskiej i ronda Kujawskiego w Bydgoszczy. To największa inwestycja realizowana w Bydgoszczy od lat. Prace kosztować będą w sumie 167 milionów złotych. Zaglądamy na plac budowy - zapraszamy do obejrzenia wideo i zdjęć (więcej na następnych stronach).Rondo praktycznie przestało istnieć. Jakiś czas temu stworzono nową organizację ruchu. Obecnie trwa m.in. rozbiórka przejść podziemnych.Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej stworzony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.Zobacz wideo z przebudowy:OBNIŻĄ RONDOCiąg Wały Jagiellońskie-Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. W związku z inwestycją trzeba było przeprowadzić wyburzenia.Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. PRACE W 24 MIESIĄCE, 8 LAT GWARANCJIInwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP, ze względu na duży zakres wodociągowy jest także spółka MWiK. W dwuetapowym przetargu na to zadanie najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Wyceniło ono wartość prac na 167 mln zł i zadeklarowało realizację robót w ciągu 24 miesięcy. Inwestycja po zakończeniu ma być objęta też 8-letnią gwarancją. W ramach wielkiej przebudowy miasto uzyskało dotację również na zakup nowego taboru - Swingów z bydgoskiej Pesy.ULICA KUJAWSKA - TROCHĘ HISTORIIUlica Kujawska to jeden z najstarszych traktów komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jeszcze przed lokacją miasta w 1346 roku pełnił on funkcję komunikacyjną. Jest niezmiennie zaznaczany na starych mapach. Z czasem był coraz bardziej zabudowywany. Plan okolic Bydgoszczy z połowy XIX roku przedstawia wzdłuż drogi ciąg zabudowań o charakterze podmiejskim. Najwięcej wyburzeń przy tej ulicy zrealizowano w latach 80. XX wieku. Pozwoliło to wybudować drugą jezdnię na odcinku od ronda Kujawskiego w kierunku Inowrocławia. Na przełomie lat 80/90. Poszerzono też odcinek pomiędzy rondami Kujawskim i Bernardyńskim. To tego czasu nawierzchnia była brukowana. W ostatnich latach wyburzono też znajdujące się w bardzo złym stanie technicznym budynki po stronie zachodniej.Najcenniejszym budynkiem jest kamienica z numerem 4 wybudowana według projektu utalentowanego mistrza budowlanego  Józefa Święcickiego. Budynek wzniesiono w 1890 roku dla rodziny Kollwitz. Obecnie funkcjonuje w nim Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej. (Michał Sierek, bydgoszcz.pl)

Rondo Kujawskie w Bydgoszczy jak po nalocie. Zobacz zdjęcia ...

Głosy bardzo polityczne

Poprawka, mająca zapewnić wsparcie państwa dla budowy trasy, nie przeszła. - Nie mamy żadnych pieniędzy na budowę trasy W-Z w budżecie państwa - przyznaje Kosiedowski. - W związku z tym, przygotowujemy się do aplikacji w nowej perspektywie dofinansowania ze środków unijnych.

Dlaczego rząd nie przyjął poprawki, a bydgoscy posłowie PiS także byli przeciwni?

- Prace nad budżetem należą do najbardziej politycznych, bo decydują o kształcie i rozwoju państwa, nic więc dziwnego, że podczas nich obowiązuje dyscyplina klubowa - nie ukrywa Piotr Król, poseł PiS, członek sejmowej komisji infrastruktury. - Z tego też powodu uważam, że złożenie tej poprawki było zwyczajną decyzją polityczną, bo wnioskodawcy wiedzieli, że ona i tak nie przejdzie. Równie dobrze mogę zapytać, ile za poprzednich rządów naszych poprawek zyskało poparcie. Żadna, nawet moja dotycząca pieniędzy na rekultywację terenów po „Zachemie”.

Równie dobrze mogę zapytać, ile za poprzednich rządów naszych poprawek zyskało poparcie. Żadna, nawet moja dotycząca pieniędzy na rekultywację terenów po „Zachemie”.

Jak wyglądały szczegóły, poseł nie wie. - Przyznam szczerze, że nie pamiętam poprawki dotyczącej dofinansowania dla trasy W-Z, był to jeden z 500 lub 600 wniosków - mówi.

Nie udźwigną ciężaru

Szanse na bliską budową trasy W-Z są nikłe. - Żaden samorząd w naszym kraju nie jest w stanie finansowo udźwignąć takiego ciężaru, związanego z budową infrastruktury drogowej - uważa Krzysztof Kosiedowski. - W związku z tym, na wszystkie tego typu inwestycje z pomocą miasta, które daje wsad finansowy, ubiegamy się o refinansowanie ze wszystkich możliwych źródeł zewnętrznych np. TU oba etapy realizacji, Grunwaldzka, budowa tramwaju w ul. Kujawskiej i wiele innych mniej spektakularnych, jak np. remont torowiska w ulicy Gdańskiej czy Chodkiewicza.

Zdaniem drogowców, jeśli budowa W-Z nie ruszy, najszybszy możliwy termin jej rozładowania z ruchu to moment otwarcia ekspresówki S5.

- Nie bez znaczenia dla realizacji inwestycji są także zmiany w prawie, które uszczuplają dochody samorządu na poziomie około 90 mln zł rocznie - mówi rzecznik ZDMiKP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TorTor
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 16:05, PIS to rzygi:

My meczymy sie w korkach bo PIS nie chce dac nam kasy ktora nam sie nalezy na bydgoska trase W-Z. Oni kradna nasza kase zeby budowac drogi w Bialymstoku czy Rzeszowie.

20 września, 16:13, TorTor:

Haha, to już Toruń was nie okrada, tylko Rzeszów i Białystok? Biedna ta Bydzia, że cały kraj chce ją okraść z pieniędzy, które JEJ SIĘ PO PROSTU NALEŻĄ :)

20 września, 17:05, calbecki to smiec:

dokladnie bo nam sie naleza- pamietaj to wisniaku z Torunia- duzemu nalezy sie wiecej, takze na nasze bydgoskie lotnisko. Szkoda ze torun ma tylko gruntowe lotnisko dla kukuryżnikow.....haha.

Bzdury piszesz jak zawsze. Toruń przynajmniej ma lotnisko, a Bydgoszcz? Wy nie macie lotniska głuptasie, bo nie należy ono do was, nawet nie leży w Bydgoszczy, tylko w Białych Błotach. Niedługo zaś w ogóle może go nie być, bo Toruń nie chce już dopłacać do tego nielota i o dziwo wy również do rzekomo "swojego" lotniska :) Z PLB jest jak z CM UMK, niby leżą w Bydgoszczy, a do niej nie nalezą :) A czasy kiedy wam się wszystko należało dawno już minęły. Na szczęście :)

T
TorTor
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 13:24, Jan:

Ponownie go wybiorą.Bo Bydgoszcz stoi komuną.

20 września, 14:04, Gość:

Wracać do wsi z uniwerkiem w środku i 2! mostami.

20 września, 15:08, Gość:

I z jednym kodem pocztowym na całe miasto! :-)))))

20 września, 16:21, TorTor:

Po pierwsze, to skąd wiesz, że napisał ten komentarz ktoś z Torunia? Wątpię, aby tak było. Raczej ktoś z Bydgoszczy lub okolicznych gmin, bo 90% mieszkańców Torunia nie ma pojęcia jak nazywa się prezydent miasta nad Brdą. Po drugie, o takim uniwerku i moście jaki ma Toruń, wy bydgoszczanie możecie tylko pomarzyć :) U was wciąż jest poziom powiatowy, u nas wojewódzki. Po trzecie, Toruń ma wiele kodów pocztowych, a dokładnie ponad 30, ale operuje głównie jednym 87-100 dla wygody. Ignorancja jest gorsza od głupoty, co nie zmienia faktu, że wasze słabe uwagi względem Grodu Kopernika wynikają ze zwykłej zawiści, że w Toruniu nie ma takich problemów jak u was :) Ot, taka typowa mentalność bydgoszczan :)

20 września, 17:03, tylko brda:

ot typowa mentalnosc torunian ze maja straszne kompleksy wobec stolicy woj. bydgoskiego czyli metropolitalnej Bydgoszczy gdzie niebawem torun bedzie powiatem ziemskim ze starosta rydzykiem

Kompleksy to ty masz. Stąd tyle twoich wpisów. A prawdziwą stolicą województwa jest Toruń :) Wszyscy o tym wiedzą, nie tylko w regionie, ale i w kraju. Bydgoszcz jest mało znaczącym miastem na mapie Polski. Taka jest prawda, czy ci się ona podoba, czy nie :)

F
Fred

Wstyd a ul Jana Pawła przejeżdżają codziennie tysiące tirów w nocy spać nie można hałas tam jest przekroczony!!! Dlaczego tym się nie zajmujecie!!!!

G
Gość

Największa katastrofą dla Bydgoszczy to Bruski.

M
Maryja

Wolne Miasto Bydgoszcz musi swoje odcierpieć...ale warto. Żaden pislamista nie będzie się tu zachowywał jak szef. Do końca roku tych pislamistycznych śmieci ogarnie Trybunał Konstytucyjny, a wtedy inwestycje ponownie ruszą.

T
TorTor
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 13:24, Jan:

Ponownie go wybiorą.Bo Bydgoszcz stoi komuną.

20 września, 14:04, Gość:

Wracać do wsi z uniwerkiem w środku i 2! mostami.

20 września, 15:08, Gość:

I z jednym kodem pocztowym na całe miasto! :-)))))

Po pierwsze, to skąd wiesz, że napisał ten komentarz ktoś z Torunia? Wątpię, aby tak było. Raczej ktoś z Bydgoszczy lub okolicznych gmin, bo 90% mieszkańców Torunia nie ma pojęcia jak nazywa się prezydent miasta nad Brdą. Po drugie, o takim uniwerku i moście jaki ma Toruń, wy bydgoszczanie możecie tylko pomarzyć :) U was wciąż jest poziom powiatowy, u nas wojewódzki. Po trzecie, Toruń ma wiele kodów pocztowych, a dokładnie ponad 30, ale operuje głównie jednym 87-100 dla wygody. Ignorancja jest gorsza od głupoty, co nie zmienia faktu, że wasze słabe uwagi względem Grodu Kopernika wynikają ze zwykłej zawiści, że w Toruniu nie ma takich problemów jak u was :) Ot, taka typowa mentalność bydgoszczan :)

T
TorTor
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 16:05, PIS to rzygi:

My meczymy sie w korkach bo PIS nie chce dac nam kasy ktora nam sie nalezy na bydgoska trase W-Z. Oni kradna nasza kase zeby budowac drogi w Bialymstoku czy Rzeszowie.

Haha, to już Toruń was nie okrada, tylko Rzeszów i Białystok? Biedna ta Bydzia, że cały kraj chce ją okraść z pieniędzy, które JEJ SIĘ PO PROSTU NALEŻĄ :)

q
qw
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 13:24, Jan:

Ponownie go wybiorą.Bo Bydgoszcz stoi komuną.

20 września, 14:04, Gość:

Wracać do wsi z uniwerkiem w środku i 2! mostami.

20 września, 15:08, Gość:

I z jednym kodem pocztowym na całe miasto! :-)))))

Dlaczego nie głosuje na PiS? Bo PiS daje kase z moich podatków bezrobotnej, roszczeniowej, wielodzietnej katolickiej patologii na wódkę i narkotyki zeby kupić ich głosy na wyborach. PiS kradnie kase jak kuchcinski i rydzyk, zniszczyli telewizje publiczna i zmienili ją w partyjne szambo, ciągle afery jak skok wolomin, podkarpacka, wieżowcowa itd. PiS daje kase z budżetu pedofilskiemu rydzykowemu klerowi aby szerzył faszyzm i nienawiść przeciw Europie, gejom, rasizm i prześladuje kobiety przez brak aborcji i poparcie dla przemocy wobec nich. PiS łamie prawo i konstytucję, niszczy demokrację i niezależne sądy, zwalcza wolne media. Nie wierzę debilom którzy z wypadku smoleńskiego zrobili zamach i cynicznie żerują na śmierci swoich bliskich dla politycznej korzyści.

w
we
20 września, 13:50, Gość:

A może jeszcze poprowadzić dodatkową trasę tramwajową ? Np do Osielska ? A co tam !

20 września, 15:08, Ja:

I jeszcze ze 20 buspasów!!!

Nie głosuję na PIS bo PIS popiera rozwój wschodniej Polski kosztem rozwoju Polski zachodniej czyli np. Bydgoszczy. Dopóki będzie rządził PIS i ich zachłanny na kasę pedofilski kler o S10, bydgoskiej trasie W-Z czy rozbudowie naszego bydgoskiego lotniska możemy zapomnieć. Tak samo o remoncie śluz na Kanale Bydgoskim lub budowie dróg osiedlowych. Jeśli chcesz żeby kasa należna metropolitalnej Bydgoszczy poszła do zacofanego Lublina, Białegostoku, Rzeszowa lub rydzykowego Torunia to głosuj dalej na PIS. Jeśli jednak jesteś bydgoskim patriotą i chcesz żeby kasa z bydgoskich podatków została tu w Bydgoszczy i nie poszła do tych wschodnich, prymitywnych i ciemnych katolickich nor czy na budowę nowych wypasionych plebanii gdzie kler będzie nadal molestował małych chłopców to głosuj na PO lub SLD.

J
Ja
20 września, 13:50, Gość:

A może jeszcze poprowadzić dodatkową trasę tramwajową ? Np do Osielska ? A co tam !

I jeszcze ze 20 buspasów!!!

G
Gość
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 13:24, Jan:

Ponownie go wybiorą.Bo Bydgoszcz stoi komuną.

20 września, 14:04, Gość:

Wracać do wsi z uniwerkiem w środku i 2! mostami.

I z jednym kodem pocztowym na całe miasto! :-)))))

B
BDG35

13 października będzie okazja, żeby "podziękować" posłom PiS za tę decyzję.

G
Gość
20 września, 11:16, Gość:

Bruski to porażka .. Rozkopane całe miasto .. Prace trwają latami a efektów zero. Wybraliście takiego faceta bez pojęcia to macie .. Wasz wybór bydgoszczanie !Dalej męczcie się w korkach

20 września, 13:24, Jan:

Ponownie go wybiorą.Bo Bydgoszcz stoi komuną.

Wracać do wsi z uniwerkiem w środku i 2! mostami.

G
Gość

Panie król dla chcącego nic trudnego.PO nie dało to my tez nie damy!!! Bachor z piaskownicy - taki poziom pan prezentuje.

G
Gość

A może jeszcze poprowadzić dodatkową trasę tramwajową ? Np do Osielska ? A co tam !

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski