Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stójcie dalej w korkach! Fiasko budowy trasy W-Z w Bydgoszczy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Samochodowa masakra na ulicach Kamiennej i Artyleryjskiej prędko nie minie. Najszybciej po budowie drogi S5...
Samochodowa masakra na ulicach Kamiennej i Artyleryjskiej prędko nie minie. Najszybciej po budowie drogi S5... Dariusz Bloch
Bydgoszcz - mimo gotowej dokumentacji - nie ma ani złotówki na rozbudowę niezwykle potrzebnej trasy Wschód - Zachód. Poprawka budżetowa nie przeszła w Sejmie.

Jak wygląda jazda ulicą Kamienną i Artyleryjską - nie tylko w godzinach szczytu - wie pewnie każdy kierowca. Ślimacze tempo i korek na korku. - Niestety, przekrój tej trasy jest taki, a nie inny - ona jest do obecnego ruchu zbyt wąska - nie ukrywa Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, przypominając, że w mieście na jeden tysiąc mieszkańców przypada już 600 samochodów. Do tego auta służbowe i pojazdy zarejestrowane w okolicznych gminach.

Niestety, przekrój tej trasy jest taki, a nie inny - ona jest do obecnego ruchu zbyt wąska

Stąd od kilku lat drogowcy prowadzą prace nad modernizacją tego fragmentu układu drogowego. Ma być szerzej, inny układ sygnalizacji, mosty... Ot, trasa Wschód-Zachód.

Ma być, ale nie będzie, bo rząd nie chce dać na inwestycję - będącą także drogą krajową nr 80 - złamanego grosza.

Wiadukt wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, wiadukty Warszawskie, most Bernardyński, most Esperanto... Codziennie jeździmy i chodzimy w tych miejscach. Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/lub remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też  archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...

Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...

Dokumentacja już jest

Pomysł miasta był prosty - zrobić tak, jak z przebudową Grunwaldzkiej: część pieniędzy daje państwo, resztę miasto - i prace ruszają.

- Parlamentarzyści, także na moją prośbę, składali różnego rodzaju propozycje, ale posłowie PiS wszystkie te poprawki na etapie tworzenia budżetu odrzucali - krytykował kilka dni temu Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Inwestycja mogłaby być realizowana przy pozytywnych decyzjach rządu ze środków krajowych i środków europejskich. Trasa W-Z już praktycznie cała jest przygotowana, zaprojektowana; w tej chwili zdobywamy decyzję środowiskową po to, żeby można ją było realizować. Ale ani widu ani słychu poparcia...

Parlamentarzyści, także na moją prośbę, składali różnego rodzaju propozycje, ale posłowie PiS wszystkie te poprawki na etapie tworzenia budżetu odrzucali

Decyzja z poślizgiem

Fakty są takie, że w latach 2017 - 2018 ZDMiKP przygotował projekty. Te oprócz części drogowej i mostowej rozbudowy trasy Wschód-Zachód objęły również opracowanie wielobranżowe dotyczące rozbudowy całej infrastruktury technicznej związanej z ulicą oraz podziemnej infrastruktury technicznej koniecznej do przebudowy z uwagi na kolizje z rozwiązaniami drogowymi.

Inwestycję zaplanowano ze sporym rozmachem.

- Wariant realizacyjny podlegał ocenie mieszkańców - mówi Krzysztof Kosiedowski. - Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, która rozpoczęła się w listopadzie 2018r., przed złożeniem do bydgoskiego oddziału Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska raportu oddziaływania na środowisko.

Ale z decyzją środowiskową nie idzie jak po maśle. 25 lipca tego roku RDOŚ przysłał drogowcom zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia sprawy do 26 września.

- Po wydaniu decyzji środowiskowej przez RDOŚ będziemy mogli podjąć prace w zakresie dalszego uszczegóławiania projektu i uzyskania niezbędnych pozwoleń - zapowiada rzecznik ZDMiKP.

Trwa przebudowa ulicy Kujawskiej i ronda Kujawskiego w Bydgoszczy. To największa inwestycja realizowana w Bydgoszczy od lat. Prace kosztować będą w sumie 167 milionów złotych. Zaglądamy na plac budowy - zapraszamy do obejrzenia wideo i zdjęć (więcej na następnych stronach).Rondo praktycznie przestało istnieć. Jakiś czas temu stworzono nową organizację ruchu. Obecnie trwa m.in. rozbiórka przejść podziemnych.Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej stworzony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.Zobacz wideo z przebudowy:OBNIŻĄ RONDOCiąg Wały Jagiellońskie-Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. W związku z inwestycją trzeba było przeprowadzić wyburzenia.Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. PRACE W 24 MIESIĄCE, 8 LAT GWARANCJIInwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP, ze względu na duży zakres wodociągowy jest także spółka MWiK. W dwuetapowym przetargu na to zadanie najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Wyceniło ono wartość prac na 167 mln zł i zadeklarowało realizację robót w ciągu 24 miesięcy. Inwestycja po zakończeniu ma być objęta też 8-letnią gwarancją. W ramach wielkiej przebudowy miasto uzyskało dotację również na zakup nowego taboru - Swingów z bydgoskiej Pesy.ULICA KUJAWSKA - TROCHĘ HISTORIIUlica Kujawska to jeden z najstarszych traktów komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jeszcze przed lokacją miasta w 1346 roku pełnił on funkcję komunikacyjną. Jest niezmiennie zaznaczany na starych mapach. Z czasem był coraz bardziej zabudowywany. Plan okolic Bydgoszczy z połowy XIX roku przedstawia wzdłuż drogi ciąg zabudowań o charakterze podmiejskim. Najwięcej wyburzeń przy tej ulicy zrealizowano w latach 80. XX wieku. Pozwoliło to wybudować drugą jezdnię na odcinku od ronda Kujawskiego w kierunku Inowrocławia. Na przełomie lat 80/90. Poszerzono też odcinek pomiędzy rondami Kujawskim i Bernardyńskim. To tego czasu nawierzchnia była brukowana. W ostatnich latach wyburzono też znajdujące się w bardzo złym stanie technicznym budynki po stronie zachodniej.Najcenniejszym budynkiem jest kamienica z numerem 4 wybudowana według projektu utalentowanego mistrza budowlanego  Józefa Święcickiego. Budynek wzniesiono w 1890 roku dla rodziny Kollwitz. Obecnie funkcjonuje w nim Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej. (Michał Sierek, bydgoszcz.pl)

Rondo Kujawskie w Bydgoszczy jak po nalocie. Zobacz zdjęcia ...

Głosy bardzo polityczne

Poprawka, mająca zapewnić wsparcie państwa dla budowy trasy, nie przeszła. - Nie mamy żadnych pieniędzy na budowę trasy W-Z w budżecie państwa - przyznaje Kosiedowski. - W związku z tym, przygotowujemy się do aplikacji w nowej perspektywie dofinansowania ze środków unijnych.

Dlaczego rząd nie przyjął poprawki, a bydgoscy posłowie PiS także byli przeciwni?

- Prace nad budżetem należą do najbardziej politycznych, bo decydują o kształcie i rozwoju państwa, nic więc dziwnego, że podczas nich obowiązuje dyscyplina klubowa - nie ukrywa Piotr Król, poseł PiS, członek sejmowej komisji infrastruktury. - Z tego też powodu uważam, że złożenie tej poprawki było zwyczajną decyzją polityczną, bo wnioskodawcy wiedzieli, że ona i tak nie przejdzie. Równie dobrze mogę zapytać, ile za poprzednich rządów naszych poprawek zyskało poparcie. Żadna, nawet moja dotycząca pieniędzy na rekultywację terenów po „Zachemie”.

Równie dobrze mogę zapytać, ile za poprzednich rządów naszych poprawek zyskało poparcie. Żadna, nawet moja dotycząca pieniędzy na rekultywację terenów po „Zachemie”.

Jak wyglądały szczegóły, poseł nie wie. - Przyznam szczerze, że nie pamiętam poprawki dotyczącej dofinansowania dla trasy W-Z, był to jeden z 500 lub 600 wniosków - mówi.

Nie udźwigną ciężaru

Szanse na bliską budową trasy W-Z są nikłe. - Żaden samorząd w naszym kraju nie jest w stanie finansowo udźwignąć takiego ciężaru, związanego z budową infrastruktury drogowej - uważa Krzysztof Kosiedowski. - W związku z tym, na wszystkie tego typu inwestycje z pomocą miasta, które daje wsad finansowy, ubiegamy się o refinansowanie ze wszystkich możliwych źródeł zewnętrznych np. TU oba etapy realizacji, Grunwaldzka, budowa tramwaju w ul. Kujawskiej i wiele innych mniej spektakularnych, jak np. remont torowiska w ulicy Gdańskiej czy Chodkiewicza.

Zdaniem drogowców, jeśli budowa W-Z nie ruszy, najszybszy możliwy termin jej rozładowania z ruchu to moment otwarcia ekspresówki S5.

- Nie bez znaczenia dla realizacji inwestycji są także zmiany w prawie, które uszczuplają dochody samorządu na poziomie około 90 mln zł rocznie - mówi rzecznik ZDMiKP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera