Infrastruktura i transport motorem polskiej gospodarki” – pod takim hasłem odbyło się wczoraj VIII Forum Przedsiębiorców Małopolski. Jego gośćmi byli m.in: minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, dwóch wiceministrów tego resortu: Tomasz Żuchowski i Marek Chodkiewicz, prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński, członek zarządu MZP Lewiatan Michał Akszak-Okińczyc, sekretarz Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych Marek Malec.
PRZECZYTAJ KOMENTARZ ZBIGNIEWA BARTUSIA: Znamy daty ukończenia dróg. Sprawdzimy
Wśród najważniejszych tematów poruszonych podczas debaty zorganizowanej przez „Dziennik Polski” był rozwój dróg, kolei i infrastruktury lotniczej.
Europa wschodnia czeka na Via Carpatię.
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk obiecywał, że najpóźniej w 2025 r. będziemy mogli przejechać autem po 600 kilometrowym, polskim odcinku Via Carpatia, drogi ekspresowej łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym.
– Kiedy mówimy o zrównoważonym rozwoju transportu, to trudno sobie nie wyobrazić Via Carpatii, która będzie drogą życia dla wschodnich regionów naszego kraju i państw położonych w Europie środkowowschodniej. Z tą trasą wielkie nadzieje gospodarcze wiąże Łotwa, Rumunia, Bułgaria i inne kraje bałkańskie – stwierdził minister.
Jak podkreślił w realizacji jest również Via Baltica, droga ekspresowa biegnąca z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii.
Szef resortu infrastruktury powiedział również, że rząd przeznaczył 21 mld zł na realizację trasy S7, która ma być zakończona w 2023 r.
Dla Małopolan oznacza to m.in. zakończenie prac w związku z północną obwodnicą Krakowa, odcinkiem S7 od granicy miasta do granicy woj. świętokrzyskiego i budowę części zakopianki od Lubnia do Rabki.
– Inwestycję tę podzieliliśmy na trzy odcinki Lubień Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała, Skomielna Biała – Chabówka. Odcinek środkowy budowany jest metodą tunelową. Jest to kosztowne rozwiązanie, ale będziemy mieli szczęśliwe rozwiązanie dla ochrony przyrody – mówił Marek Chodkiewicz, wiceminister infrastruktury.
Łącznie w Małopolsce przewiduje się budowę 221 km nowych dróg krajowych za prawie 13 mld zł.
Kolej ma odciążyć transport drogowy
Minister Adamczyk odniósł się podczas debaty również do rozwoju transportu kolejowego.
– Dziś pociąg z Katowic do Krakowa jedzie ponad dwie godziny, a autobus tylko godzinę. Mam nadziej, że już niedługo to się zmieni i trasą kolejową będziemy pokonywać ten odcinek w 50 min. Wtedy autobus nie będzie już konkurencją dla pociągu – mówił minister Infrastruktury.
Dodał również, że średnia prędkość przewozowa towarów koleją w ciągu kilku najbliższych lat powinna osiągnąć średnia europejską, czyli 45 km/h. To jego zdaniem powinno odciążyć drogowy transport towarów.
Z kolei Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA zwrócił uwagę na to, że pasażerowie już wracają do kolei.
– Ludzie chcą pociągów częściej, punktualniej i szybciej. My to już zrobiliśmy, jeszcze nie w stopniu całkiem zadowalającym, ale to kwestia czasu – mówił prezes Mamiński.
Szef PKPzauważył jednak, że o wiele trudniej jest z powrotem towarów na tory.
– Nie zlikwidujemy setek tysięcy ciężarówek. Polska jest potentatem transportu samochodowego i musimy się z tym liczyć – podsumował Krzysztof Mamiński.
Podczas Forum padła też zapowiedź rekordowego roku na lotnisku Balice pod Krakowem. – Jeśli wszystko dobrze pójdzie jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce przekroczymy barierę 5 mln pasażerów rocznie – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport im. Jana Pawła II.
Prezes zapowiedział również, że w perspektywie najbliższych 20 lat lotnisko powinno osiągnąć przepustowość aż do 12 mln pasażerów rocznie.
– Nie osiągniemy tego bez modernizacji infrastruktury lotniczej. Teraz czeka nas budowa nowego pasa startowego. Początkowo planowana była modernizacja dotychczasowego pasa z lat 50. Oznaczałoby to jednak zamknięcie lotniska przynajmniej na jeden rok. Tak długi przestój nie wchodzi jednak w grę – mówił prezes Kraków Aiport.
Radosław Włoszek podkreślił, że na terenie lotniska pracuje 5 tys. osób, a port lotniczy pośrednio generuje 50 tys. miejsc pracy.
– Kraków nie byłby tak ważnym miastem w Europie środkowowschodniej gdyby nie nasze lotnisko – ocenił prezes Kraków Aiport.
Mieszkanie Plus nie dla uciążliwych sąsiadów
Tomasz Żuchowski, wiceminister infrastruktury i budownictwa podał z kolei szczegóły dotyczące rządowego programu Mieszkanie Plus. W ramach projektu powstaną mieszkania w siedemnastu miastach Polski. Zgodnie z założeniami będą to lokale do wynajęcia, ale z możliwością wykupienia.
– Program skierowany jest do tych, którzy nie mają dziś mieszkania, bo ich na nie stać lub nie mogą zaciągnąć kredytu – mówił wiceminister Infrastruktury.
Tomasz Żuchowski zapewnił, że państwo nie zamierza zarabiać na tej inwestycji, a wszyscy deweloperzy, którzy chcą włączyć się w ten program będą mogli budować.
Pierwszeństwo w staraniu się o zdobycie mieszkaniu w ramach rządowego programu będą miały osoby, których domostwa ucierpiały w skutek żywiołu i wywłaszczeni, np. pod budowę drogi. Pierwszeństwo będą miały również osoby z niskimi dochodami, oraz rodzice wychowujący niepełnosprawne dzieci.
– Musimy jednak pamiętać, że nie będą to mieszkania za darmo. Dlatego też przewidujemy możliwość nakładania kar dla tych, którzy nie będą płacili czynszu lub będą bardzo uciążliwi dla sąsiadów – informował Tomasz Żuchowski.
W Małopolsce czynsz w mieszkaniu w ramach rządowego programu będzie wynosił prawie 8 zł za m kw., a w przypadku wynajmowania z opcją późniejszego wykupienia lokalu ponad 11 zł. Z kolei w Krakowie czynsz za sam wynajem wyniesie prawie 11 zł, a z opcją wykupienia ponad 15 zł.
Podczas wczorajszej debaty głos zabrali też przedstawiciele małopolskich przedsiębiorców.
Michał Akszak-Okińczyc, członek zarządu MZP Lewiatan zauważył, że rozwój infrastruktury w Krakowie i Małopolsce to dla właścicieli firm priorytetowa sprawa.
Bez dróg nie ma rozwoju przedsiębiorstw
– Codziennie każdy z nas korzysta z dróg, kolei i lotnisk. Nikt nie prowadzi działalności tylko w swoim mieście. Bez infrastruktury nie jest w stanie rozwinąć się żadne przedsiębiorstwo – mówił Michał Akszak-Okińczyc. Brakuje obwodnicy.
Z kolei Marek Malec, Sekretarz Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych zwrócił się do przedstawicieli rządu, aby w planach rozwoju infrastruktury wzięli również pod uwagę mniejsze miasta.
Do takich miejsc jak Świątniki Górne, gdzie lokalni przedsiębiorcy eksportują towary na cały świat infrastruktura też musi dotrzeć – twierdzi Malec.

