Remonty kosztują majątek

Michał Sitarek
Na korkach najwięcej tracą zwykli bydgoszczanie. Firmy przerzucają wyższe koszty na swoich klientów. Kary dla niesolidnych wykonawców nie zawsze przynoszą skutek.

Na korkach najwięcej tracą zwykli bydgoszczanie. Firmy przerzucają wyższe koszty na swoich klientów. Kary dla niesolidnych wykonawców nie zawsze przynoszą skutek.

<!** Image 2 align=right alt="Image 39513" sub="Straty spowodowane korkami można codziennie liczyć w grubych tysiącach">Na Kujawskiej i Jana Pawła II codziennie puszczane są z dymem grube tysiące złotych.

- Przez godzinę silnik na jałowym biegu zużywa od 0,6 do 1,5 litra paliwa. Przez 15 minut będzie to mniej więcej 250 mililitrów - mówi współwłaściciel stacji obsługi pojazów Car-Man, Marcin Gawron. - To oznacza, że kierowcy jadący ze Stryszka do centrum każdego dnia wydają niecałe 2 złote więcej na benzynę. Spedytorzy ponoszą jeszcze większe straty w wyniku uciążliwych remontów.

- Poza wzrostem zużycia paliwa, wprowadzają chaos w terminach dostaw - tłumaczy dyrektor ds. zarządzania flotą pojazdów w firmie Schenker. - Do tego dochodzi utrata potencjalnych zysków w związku z niezrealizowanymi zleceniami. Na przykład kierowcy nie starcza czasu na kolejny załadunek. Straty przedsiębiorstw transportowych mogą zatem osiągać wartość nawet kilkuset złotych dziennie na jeden pojazd - twierdzi ekspert.

<!** reklama left>Za korki płacą też pasażerowie taksówek. - Licznik bije nawet wtedy, gdy pojazd tkwi w korku. 15-minutowy postój kosztuje ponad 6 złotych - mówi Elżbieta Jóźwiak z Radio Taxi „Express”.

Umowy zawarte z zarządem dróg chronią komunikację publiczną. MZK ponosi straty, gdy nie jedzie z własnej winy. ZDMiKP płaci firmie za przejechane kilometry.

Wykonawcy robót, którzy nie dotrzymują terminów, muszą liczyć się z sankcjami.

- To raczej dotkliwe kary, a opóźnienia wciąż się zdarzają - mówi zastępca dyrektora Oddziału GDDKiA w Bydgoszczy, Zdzisław Glonek. - Węzeł lotnisko na „piątce” był oddany na czas. Termin kilka razy przekładaliśmy, ale to my naciskaliśmy na wykonawcę, aby oddał go przed czasem - tłumaczy.

Carrefour z przebudową dróg musi uporać się do końca roku. Chce jednak skończyć wcześniej, aby zdążyć z otwarciem sklepu przed świętami.

Spedytorzy o odszkodowaniach od zarządów dróg najczęściej mogą tylko pomarzyć.

- Jest to praktycznie walka z wiatrakami. Całkowicie nierealna, zwłaszcza dla mniejszych firm transportowych - podsumowuje Andrzej Wierzbicki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3