Miejsce dwóch bydgoskich barek "Manty" i "Nastazji" zajmie niedługo barka "Lemara", która będzie mieściła część Muzeum Okręgowego.
Miejsce dwóch bydgoskich barek "Manty" i "Nastazji" zajmie niedługo barka "Lemara", która będzie mieściła część Muzeum Okręgowego. <!** Image 3 align=none alt="Image 213382" sub="[fot. archiwum]">
Barki "Manta" i "Nastazja", które stały w okolicy Rybiego Rynku są jednym z najpopularniejszych pubów w Bydgoszczy. Wczoraj obie zostały przesunięte w pobliże siedziby PZU i pl. Solnego.
20 czerwca na ich miejscu pojawi się barka "Lemara", która ma 48 m długości i pochodzi z 1937 roku. W jej wnętrzu będzie można podziwiać część eksponatów Muzeum Okręgowego dotyczących historii żeglugi.
W Bydgoszczy jest starsza barka od LEMARY !
Barka o nazwie ELLA , cumuje na torze regatowym w Brdyujściu.
Rok budowy 1929 w Gdańsku.Armatorem barki jest Bydgoski Klub Motorowodny MORS.ELLA pełni funkcję pływającej przystani i jest miejscem spotkań bydgoskich motorowodniaków.
Historia tej barki opisana jest na www.bydgoskabarkaella.witryna.info
Historia bydgoskiej barki holowanej ELLA- Ż-6004 rok budowy 1929
Armatorem i opiekunem tej ostatniej najstarszej barki w Bydgoszczy jest Stowarzyszenie-Bydgoski Klub Motorowodny MORS.
Barka cumuje na torze regatowym w Brdyujściu i jest drugim najstarszym pływającym obiektem Bydgoskiego Węzła Wodnego,jest miejscem spotkań bydgoskich motorowodniaków.
Właścicielem barki był szyper z Bydgoszczy Stanisław Czarnecki
Dane techniczne:
Miejsce budowy : Stocznia Sthal Werke Danzing
Rok budowy : 1929
Długość : 57,60 m
Szerokość : 8,22 m
Zanurzenie max : 2,00 m
Nośność : 731 T
Załoga 3 osoby : szyper,bosman,marynarz
W początkowym okresie swej służby przypadającym na drugą połowę 20-lecia międzywojennego ELLA zasilając flotę największych tego typu statków na Wiśle, przewoziła towary frachtowe, zawijając głównie do portów położonych nad brzegami Królowej Polskich Rzek.
Ostatnim portem z czasów II wojny światowej był Landsberg ( Gorzów Wielkopolski ).Na mocy dekretu z 7 marca 1945r barka przeszła pod przymusowy zarząd państwowy i pływała po rz. Odrze. W roku 1955 ELLA wraca na rz.Wisłę i otrzymuje numer Ż-6004.
Pod koniec lat 50-tych prawowity właściciel, szyper Stanisław Czarnecki osiąga wiek emerytalny, opuszcza swoją barkę i przenosi się do Tczewa. Dowództwo nad barką ELLA przejmuje bratanek żony Stanisława Czarneckiego, szyper Henryk Burnicki późniejszy kpt. statku pasażerskiego m/s Wodnik który pływał po Wiśle w Toruniu. Przez ostatnie lata służby do momentu wycofania w 1978r z eksploatacji barką dowodził szyper Jan Pawlak .
W okresie swojej świetności ELLA przewoziła między innymi: cukier, zboże,drewno, sodę na trasie Bydgoszcz-Gdańsk z wyjściem na Zatokę Gdańską do portu Gdynia. Po odstawieniu w porcie bydgoskim , wszystko wskazywało na to, że barka Ż-6004 ELLA podzieli los większości barek bez własnego napędu P.P Żegluga Bydgoska i zostanie pocięta na żyletki.
Los uśmiecha się do niej w listopadzie 1979r. Po kilku miesięcznych staraniach i uzyskaniu zgody przez Zjednoczenie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu barkę od Żeglugi Bydgoskiej odkupuje Bydgoski Klub Motorowodny MORS.
Prace remontowe i eksploatacyjne czyniące z niej przystań dla łodzi motorowych i hangar kończą się w kwietniu 1980r.W maju 1980r barka ELLA zostaje przeholowana na miejsce swojego postoju na Tor Regatowy w Brdyujściu.
Autor strony: Mariusz Krajczewski
a
amoniak
Mało knajpek przy Starym Rynku a te dwa ,,obciachowe rupiecie" mogą być nad Kanałem Bydgoskim.
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl