Zobacz wideo: Ogrzewalnia dla osób bezdomnych przy bydgoskiej bazylice.
Oszuści podają się za firmy kurierskie, operatorów telefonii komórkowej, organy administracji państwowej lub dostawców różnego rodzaju usług. Wchodząc w link podany w treści wiadomości możemy stracić wszystkie nasze oszczędności.
- Do policjantów docierają informacje, że wiele osób otrzymuje na swoje telefony komórkowe wiadomości, które zawierają informacje o zaległościach za jakąś opłatę np. dopłatę do rachunku za energię elektryczną lub za nadaną paczkę - mówi asp. Wojciech Chrostowski z Zespołu Komunikacji Społecznej Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu. - W wiadomościach otrzymujemy ostrzeżenie, że w razie niewykonania przelewu zostanie odłączony prąd bądź zamówienie zostanie anulowane. Wiadomości zawierają też informację o czasie, w jakim musimy wykonać przelew.
Zdarza się, że przestępcy podszywają się pod organy administracji państwowej. Użytkownicy telefonów komórkowych otrzymują fałszywe SMS-y o nałożeniu kwarantanny bądź wystawieniu e-recepty.
- Co istotne, fałszywe wiadomości przychodzą pod taką samą nazwą, jaką posiadają operatorzy sieci czy firmy kurierskie - asp. Wojciech Chrostowski. - W polu nadawcy widnieje nazwa, która ma świadczyć o autentycznym nadawcy, jednak wiadomość wysyłana jest przez przestępców. Wchodząc na wysłany w wiadomości link zostajemy automatycznie przekierowani na stronę umożliwiającą zalogowanie do osobistego konta bankowego, celem uiszczenia wskazanej kwoty bądź fałszywą stronę internetową. I tak możemy stracić wszystkie nasze oszczędności.
Policja podaje ważne zasady bezpieczeństwa
- Jeśli otrzymamy taką wiadomość, należy nie odpowiadać na nią i ją usunąć.
- Nie otwierajmy wiadomości i załączników otrzymanych SMS-em lub e-mailem od nieznanych nam nadawców.
- Nie otwierajmy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła.
- Nie zapisujmy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych - takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące.
- Nigdy nie przesyłajmy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich.
- Nie podajmy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów - pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku.
Stosując się do powyższych zasad, będziemy mieli pewność, że nie padniemy ofiarą oszustów.
