https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pesa chce podbić rynki skandynawskie. Lokomotywa wodorowa dotarła z Bydgoszczy do Sztokholmu na targi

Agnieszka Domka-Rybka
Bydgoska Pesa uczestniczyła w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które w dniach 6-8 maja 2025 roku odbywały się w Sztokholmie.
Bydgoska Pesa uczestniczyła w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które w dniach 6-8 maja 2025 roku odbywały się w Sztokholmie. Nadesłane/Pesa
Wodorowy RoadShow PESA w Szwecji! 10 dni pokazów, testów i merytorycznych prezentacji - tak wygląda kolejny ważny krok Pesy w drodze na rynki skandynawskie. Bydgoska firma uczestniczyła w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które w dniach 6-8 maja odbyły się w Sztokholmie.

Spis treści

Morze było przeszkodą?

Promem do Ystad, a stamtąd torami do Sztokholmu

Nie, bo wodorowa lokomotywa bydgoskiego producenta promem Polonia dotarła ze Świnoujścia do Ystad, a stamtąd już kolejowymi torami do Sztokholmu i innych szwedzkich miast, w których będzie prezentowana potencjalnym klientom.

- SwedenH2 Roadshow to kolejny etap naszej współpracy ze szwedzkimi firmami Hankavik i Vate Rail, z którymi podpisaliśmy umowę na Innotrans w Berlinie. Razem przygotowaliśmy serię testów i prezentacji na bocznicach kolejowych i w terminalach największych szwedzkich portów morskich. Zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową jest tutaj naprawdę spore - powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych w Pesie.

Pesa: Szwecja to dla nas obiecujący rynek

PESA, Hankavik i Vate Rail uczestniczyli również w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które w dniach 6-8 maja odbywały się w Sztokholmie. Uczestnicy targów mogli również oglądać pracę wodorowej lokomotywy manewrowej na specjalnych pokazach w terminalu w Arsta.

- Pesa po raz pierwszy uczestniczyła w targach Train&Rail, ale chcemy się tutaj zadomowić. Sektor kolejowy Szwecji wyróżnia bardzo dobra organizacja, zarówno jeśli chodzi o sam system, przewoźników pasażerskich i towarowych, a nawet producentów komponentów. Co ważne szwedzka kolej szybko dostosowuje się do najnowszych trendów, czego przykładem są HS czy dekarbonizacja i zielona kolej. To dla nas obiecujący rynek - podkreślił Jan Bończyk, Dyrektor Sprzedaży Kolejowych Rynków Zagranicznych w Pesie.

Lokomotywa pokonywała nawet trasy na wzniesieniach o nachyleniu 15 promili

Testy i pokazy wodorowej lokomotywy PESA zaplanowano między innymi na bocznicach kolejowych i terminalach stalowego giganta SSAB w Oxelösund i Borlänge oraz terminalach portowych w Göteborgu, Malmö, Trelleborgu i Ystad.

- Jesteśmy naprawdę usatysfakcjonowani wynikami pierwszych testów. Podczas prób z dużymi ładunkami (950-1500 ton) lokomotywa PESY bez problemów pokonywała nawet trasy na wzniesieniach o nachyleniu 15 promili - podsumował Filip Forslund, Group CEO VÄTE Bolagen AB.

Kiedy lokomotywy pojadą w Skandynawii?

Szwedzki przewoźnik chce wprowadzić pierwsze manewrowe lokomotywy wodorowe do eksploatacji w 2028 roku. Pesa poza prezentowaną w Szwecji SM42-6Dn rozpoczęła prace nad projektami nowej lokomotywy wodorowej oraz pojazdu pasażerskiego zasilanego z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych. Bydgoska spółka rozpoczęła również największy w historii program inwestycyjny, obejmujący między innymi automatyzację, spawanie laserowe i budowę nowych hal produkcyjnych oraz magazynowych. Dzięki inwestycjom Pesy znacząco zwiększy możliwości produkcyjne zakładu w Bydgoszczy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski