https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Losy terminala przeładunkowego Bydgoszcz-Emilianowo wiszą na włosku. Brakuje 400 tys. zł

Wojciech Mąka
Wizualizacja terminala Bydgoszcz-Emilianowo
Wizualizacja terminala Bydgoszcz-Emilianowo PKP
W ciągu najbliższych dni ma być zwołane walne zgromadzenie wspólników spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. Tak przynajmniej chce prezes spółki. Chodzi o utrzymanie spółki przy życiu i jej dalszy rozwój.

Losy terminala w Emilianowie wiszą na włosku. Spółka nie ma pieniędzy na kontynuowanie prac, a zwłaszcza na wystąpienie o dofinansowanie ze środków unijnych, mimo że ma już decyzję środowiskową, co otwieraj jej drogę do działania. Większościowym udziałowcem w spółce jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa - ma 88 proc. udziałów. Reszta to PKP i Bydgoski Park-Przemysłowo Technologiczny.

Mniejszościowi udziałowcy PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny chcą dokapitalizować spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo proporcjonalnie do swoich udziałów. KOWR natomiast do dzisiaj jest na etapie ustalania stanowisk interesariuszy. Jak się dowiadujemy, w piątek odbyło się spotkanie w tej sprawie, ale mniejszościowi udziałowcy mają uwagi.

- Chcemy zwołać walne zgromadzenie akcjonariuszy - mówi "Expressowi Bydgoskiemu" Paweł Bukowski, prezes spółki. - Do tej pory odbyły się trzy zebrania i bez efektów.

Z czerwcowego zebrania zarząd spółki wyproszono. Jan Szyszko, wiceminister w resorcie infrastruktury, niedawno po raz kolejny zapewnił, że terminal w Emilianowie ma być finansowany ze środków Krajowego Programu Odbudowy oraz programu FENIKS. Zaznacza jednak, że każda spółka intermodalna musi wziąć udział w procedurze konkursowej.

Wyjście z patu zaproponował bydgoski poseł PiS Piotr Król. Najważniejszy to wystąpienie do Polskiego Funduszu Rozwoju z prośbą o zaangażowanie kapitałowe w spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. - Grupa PFR z całą pewnością jest funduszem, który ma wspierać działalność biznesową - stwierdził poseł, przypominając, że to PFR przy kłopotach finansowych zakładów PESA skutecznie wtedy pomógł. - Terminal w Emilianowie jest interesem regionalnym, bo jesteśmy przedostatnim województwem, którego takiego miejsca nie ma, ale leży też w interesie portów Trójmiasta i sieci logistycznych w Polsce.

Według pomysłu Króla PFR ma przejąć większość akcji do czasu emisji obligacji. W tej chwili KOWR ma w spółce 88 proc. udziałów.

Drugie rozwiązanie to większościowy udział PFR i mniejszościowy zarządu województwa. - Głównym beneficjentem po powstaniu terminala będzie województwo - stwierdził poseł. - Ta spółka ma e3cyzje środowiskowa i pozytywna opinię dotyczącą pozyskania funduszy unijnych. Województwo nie może sobie pozwolić na nieutworzenie podmiotu, który w przeciągu kilku, kilkunastu lat będzie generował zyski idące w miliony złotych.

Kalendarium

  • W 2020 r. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny podpisały umowę w sprawie budowy na 5 ha terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, który miał być suchym portem przeładunkowym;
  • 3.09.2020 r. odbyło się w Urzędzie Miasta Bydgoszczy spotkanie warsztatowe dotyczące realizacji „Studium prewykonalności (prefasibility study) dla rozwoju węzła transportowego Bydgoszcz-Solec Kujawski;
  • Terminal Bydgoszcz Emilianowo otrzymuje decyzję środowiskową otwierającą możliwości inwestycji;
  • po zakończeniu pierwszego etapu terminal miał osiągnąć pełne możliwości funkcjonowania, to jest prowadzenie prac załadunkowych i wyładunkowych oraz składowych. Ten etap miał być osiągnięty do końca 2026 r. informuje resort rolnictwa.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski