Otwarcie siłowni i klubów fitness. Jak wrócić do formy sprzed pandemii? Wyjaśnia instruktor

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
W związku ze znoszeniem obostrzeń wprowadzonych z powodu koronawirusa, od 6 czerwca mogą być otwarte siłownie i kluby fitness. Z tej okazji rozmawiamy z Anetą Dąbrowską, trenerem medycznym i personalnym, instruktorem fitness w bydgoskich klubach Fitness Fordon, Mega Fit, oraz w Parku Aktywnej Rehabilitacji i Sportu w Bydgoszczy.

Znów będzie można ćwiczyć w siłowniach i klubach fitness. Jakie rady ma pani dla osób, które w czasie pandemii zasiedziały się w domu a teraz przyjdą do takich miejsc?

Nie rzucajmy się od razu na głęboką wodę. Zbyt duża ilość jednostek treningowych w tygodniu jest niewskazana. Na wszystko przyjdzie odpowiedni czas. Ćwiczmy małymi kroczkami.

Sporo osób zapewne ćwiczyło w domu, ale są też tacy, którzy nie robili nic. Im będzie trudniej wrócić do sprawności. Jak powinni trenować, aby osiągnąć efekty jakie mieli przed pandemią i nie narazić się na kontuzje?

3 miesiące bez treningów to dla organizmu długa przerwa. Dlatego powrót powinien być zdroworozsądkowy. Zalecałabym 2-3 treningi w tygodniu. Nie bierzmy od razu dużych ciężarów, stopniowo je zwiększajmy. Przymusowa przerwa spowodowała nie tylko spadek naszej kondycji, ale przyczyniła się również do osłabienia mięśni nie tylko powierzchownych, ale też głębokich, czyli tych, które m.in. stabilizują i zabezpieczają kręgosłup. W związku z tym warto włączyć do planu treningowego ćwiczenia stabilizujące. Jeżeli ktoś wraca na salę fitness, to warto wpisać w swój grafik zajęcia prozdrowotne, np. Zdrowy Kręgosłup czy Pilates.

Powinniśmy też zwrócić uwagę na stretching oraz mobilizację. Siedzący tryb z pewnością wpłynął na ruchomość w stawach. Ucierpiały na tym także mięśnie, które stały się bardziej przykurczone oraz ścięgna i więzadła, które utraciły sprężystość. Aby zmniejszyć ryzyko kontuzji, stretching i mobilizacja powinny stać się nieodłączną częścią treningu. Ćwiczenia rozciągające mięśnie, ścięgna i więzadła wzmacniają je przyczyniając się do zwiększenia sprawności fizycznej, dzięki czemu możemy szybciej wrócić do formy sprzed pandemii. Warto też zaznaczyć, że stretching czy zajęcia typu Zdrowy Kręgosłup są dobrym reduktorem poziomu stresu, którego przez ostatnie miesiące mieliśmy aż nadto, a stres wpływa na funkcjonowanie całego organizmu.

A co z treningiem osób, które chorowały na Covid-19 i wyzdrowiały? Czy przebycie choroby może mieć wpływ na ich zdrowie, kondycję, sprawność?

Covid-19 jest to dla nas nowością, czymś jeszcze nie do końca poznanym, nie znamy jeszcze wszystkich jego skutków. Jedno jest pewne - organizm po chorobie jest osłabiony, a w wielu przypadkach najbardziej ucierpiał układ oddechowy, więc ostrożność przy ćwiczeniach jest nader wskazana. Zanim takie osoby wrócą do aktywności fizycznej zalecam konsultację u lekarza i uzyskanie jego zgody.

#Hot16challenge2 - Bydgoszcz rapuje dla medyków [zobacz wideo]

Jakie błędy popełniamy ćwicząc samemu na siłowni czy w domu?

Plagą jest brak profesjonalnej rozgrzewki, mało kto przywiązuje do tego uwagę. A to jest bardzo ważny element, ponieważ przygotowujemy organizm do wysiłku, a pomijanie tego może doprowadzić do poważnej kontuzji. Tak samo z zakończeniem treningu. Zawsze trzeba wyciszyć organizm i rozciągnąć się.

Kolejny błąd to kopiowanie ćwiczeń z Internetu lub naśladowanie innych oraz wykonywanie tego samego zestawu ćwiczeń. Dochodzą też źle dobrane obciążenia, zbyt duża ilość jednostek treningowych, co może obniżać możliwości regeneracyjne organizmu. A to właśnie proces regeneracji odpowiada za przyrost masy mięśniowej.

Ważna jest prawidłowa technika wykonywanych ćwiczeń. Nawet najlepsze ćwiczenie źle wykonywane może być szkodliwe.

A jak dbać o siebie poza treningiem?

Codziennie zdrowo się odżywiajmy, róbmy świadome zakupy, czyli czytajmy etykiety produktów. Przywiązujmy wagę do regeneracji (bioodnowa, odpowiednia ilość snu).

Jak będą wyglądały pod względem reżimu sanitarnego zajęcia w klubach?

Kluby fitness i siłownie zawsze wyposażone były w środki do dezynfekcji, jednorazowe, papierowe ręczniki czy systemy wymiany powietrza. Każdy zobowiązany był do dezynfekcji używanego przez siebie sprzętu, więc tutaj niewiele się zmieni. Ze względu na obecną sytuację obowiązuje ograniczenie liczby ćwiczących do 1 osoby na każde 10 m2 pomieszczenia. W trakcie zajęć wskazane jest utrzymywanie dystansu 2 m, natomiast zakrywanie nosa i ust nie jest wymagane. Dotyczy to zarówno uczestników jak i instruktora. Po zajęciach obowiązkowa jest dezynfekcja używanego sprzętu oraz szafek w szatni. Wymagana jest też minimum 15-minutowa przerwa między zajęciami, w związku z tym w wielu klubach zajęcia będą skrócone do 45 lub 50 minut, lub mogą obowiązywać zapisy. Wprowadzony reżim sanitarny jest wystarczający, a klubowicze bez obaw o swoje zdrowie mogą wrócić i skupić się na czerpaniu przyjemności z ćwiczeń.

Na koniec proszę o ocenę sprawności fizycznej mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego.

Poziom sprawności poprawia się. Jest jeszcze dużo do zrobienia, ale rośnie świadomość korzyści wynikających z aktywności fizycznej. Mieszkańcy naszego regionu są raczej wysportowani - wystarczy spojrzeć na frekwencję podczas sportowych imprez masowych.

TO RÓWNIEŻ CIĘ ZAINTERESUJE

Koty i psy do adopcji w Schronisku dla Zwierząt w Bydgoszczy...

Wzmacnia serce, poprawia kondycję i dotlenia organizm. Dlaczego warto biegać?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3